W tym roku przypada 60. rocznica powstania Fiata-Abartha 850 TC, a więc pierwszego samochodu z logo Skorpiona ze skrótem „Turismo Competizione", który już pod samą nazwą ukrywa swoje dwa oblicza. Dziś te legendarne nazwy – Turismo i Competizione – są znakami rozpoznawczymi dwóch wersji nowego Abartha 595, czyli ikony marki z logo Skorpiona, i doskonale oddają jej dwie dusze: styl i osiągi.
Abarth kontynuuje swój rozwój: po niezwykle udanym roku 2020, ze wzrostem udziału w rynku o prawie 50% w porównaniu z rokiem 2019, pozytywny trend w Europie został potwierdzony w pierwszych 4 miesiącach roku 2021, dzięki nowej, tegorocznej gamie Abartha 595 oraz odświeżonym wersjom 595 Turismo i 595 Competizione.
Abarth 595 gama 2021
Podnoszące poziom adrenaliny osiągi, dźwięk wydechu, charakterystyczny design i przyjemność z jazdy, są tajemnicą sukcesu tych małych supersamochodów, które nadal wywołują całą masę emocji zarówno na drodze, jak i na torze. Dzięki temu wspaniale interpretują charakter Fiat-Abartha 850 TC z 1961 roku, obchodzącego właśnie swoje „pierwsze 60-lecie" i doskonale sprawdzającego się nie tylko na co dzień, ale i podczas wyścigów na torze.
595 Turismo i 595 Competizione swoją nazwą i duchem nawiązują do jednego z najsłynniejszych dzieł Carlo Abartha. W 1961 roku przekształcił on cichy samochód rodzinny w funkcjonalną, lekką i szybką sportową „bestię", która wygrała wiele europejskich wyścigów.
Abarth 595 gama 2021
Abarth 850 TC z 1961 roku: początki legendy marki z logo Skorpiona.
W latach 60. ubiegłego wieku, w okresie cudu gospodarczego, Fiat wprowadził na drogi Włoch modele 500 i 600. W przypadku obu tych samochodów Carlo Abarthowi udało się stworzyć funkcjonalne warianty o wysokich osiągach, które pokonywały konkurencję na europejskich torach, przyczyniając się do powstania legendy marki z logo Skorpiona. W lutym 1961 roku założyciel marki dokonał jednej z najbardziej udanych transformacji w swojej karierze, tworząc Fiata-Abartha 850 TC. Za punkt wyjścia obrał Fiata 600 D, wyposażonego w 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 767 cm3. Carlo Abarth zwiększył średnicę jego cylindrów do 62,5 mm, a skok tłoka do 69 mm, co spowodowało wzrost pojemności do 847 cm3. Przy okazji nowe tłoki przyczyniły się do podniesienia stopnia sprężania do poziomu 9,2:1, a dzięki zastosowaniu nowego, mocniejszego wałka rozrządu, 32-milimetrowego gaźnika Solex, nowego filtra powietrza, innego wału korbowego oraz wydechu przystosowanego do użytku sportowego, jednostka napędowa osiągała moc 52 KM przy 5800 obr./min.
Abarth 595 gama 2021
Po przeprowadzonych modyfikacjach samochód mógł rozwijać prędkość 140 km/h, więc koniecznie trzeba było popracować nad układem hamulcowym, w którym na przednich kołach tarcze zastąpiły bębny. Stuningowana „600" w wersji Abarth wkrótce zmieniła również swój wygląd zewnętrzny: najpierw pod, a następnie w miejscu przedniego zderzaka pojawiły się chłodnice oleju. Co więcej, aby jeszcze lepiej schłodzić coraz mocniejszy silnik, tylna pokrywa była utrzymywana w podniesionej pozycji za pomocą wsporników, co stanowiło zapowiedź tego, co kiedyś miało się stać tylnym spojlerem, kolejnym charakterystycznym elementem energicznego Abartha.
Wkrótce potem pojawiły się sukcesy na torze, szczególnie w wyczerpujących wyścigach wytrzymałościowych, które uwydatniły osiągi modelu 850 TC i jego kolejnych wersji, jak 1000 i Radiale, ale także niezawodność umiejętnej pracy Abartha. Aby się o tym przekonać, należy wspomnieć o zwycięskim wyścigu na dystansie 500 km w 1961 roku, odbywającym się na legendarnej pętli Nordschleife toru Nürburgring w Niemczech. Dla uczczenia tego niezwykłego wyczynu stworzono specjalną serię pod nazwą Fiat Abarth 850 TC Nürburgring, a wkrótce po niej pojawiła się nowa, jeszcze bardziej wydajna wersja o nazwie 850 TC Corsa/65. Oprócz licznych zwycięstw i sukcesów sportowych, Abartha 850 TC chwalono również za elegancję wnętrza, w którym wyróżniały się deska rozdzielcza Jaegera i trójramienna aluminiowa kierownica.
Abarth 595 gama 2021
Produkcja 850 TC była możliwa, dzięki umowie zawartej z Fiatem, która przewidywała produkcję kilku modeli 600 D przeznaczonych specjalnie dla atelier Abartha na Corso Marche w Turynie, gdzie wykonywano ich modyfikacje. Co ciekawe, skrót „TC” ma również swoją historię do opowiedzenia. Wiązał się nie tylko z modelem 850 TC, ale w późniejszym czasie nabrał także znaczenia technicznego. Na przykład w modelu Abarth Ritmo TC 125: akronim „TC” (w tym przypadku „Twin Cam”) odnosił się w rzeczywistości do zastosowaniu dwóch wałków rozrządu w głowicy silnika.
Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione: odważne osiągi i wyszukany styl.
Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione, dostępne w wersjach hatchback i cabrio z elektrycznie sterowanym miękkim dachem, zostały zaprojektowane z myślą o dwóch różnych grupach odbiorców. Dzięki personalizacji poziomu wyposażenia oba modele mają silny charakter, co czyni je wyjątkowymi.
595 Turismo kojarzy się z wartościami takimi, jak styl i komfort, a więc typowymi dla włoskich granturismo, i jest dedykowane Klientom, którzy chcą się wyróżniać, kochającym miasto, ale pragnącym żyć w nim odważnie.
Abarth 595 gama 2021
595 Competizione jest przeznaczone dla miłośników osiągów i sportowej rywalizacji, w której wszystkie chwyty są dozwolone. To auto idealne również dla tych, którzy pragną cieszyć się jazdą zarówno na drodze, jak i na torze, a także dla osób, które każdą podróż chcą zamienić w wyjątkowe przeżycie.
Wyposażenie oferowane w standardzie jest bogate i obejmuje m.in. nowe radio z 7-calowym ekranem dotykowym, soczewkowe reflektory i światła do jazdy dziennej, charakterystyczny dla Abartha wysokowydajny układ hamulcowy oraz przycisk pozwalający wybrać tryb „Skorpiona”. Jego wciśnięcie umożliwia dostarczenie maksymalnego momentu obrotowego, zmienia kalibrację wspomagania kierownicy i wyostrza reakcję silnika na pedał gazu.
Abarth 595 gama 2021
Dodatkowo, jako ukłon w stronę sportowej historii Abartha, 595 Competizione nawiązuje do kilku historycznych modeli: nowy matowy lakier Niebieski Rally jest inspirowany kolorem Fiata 131 Abarth Rally z lat 70. XX w., a nowe 17-calowe felgi aluminiowe są ukłonem w stronę Lancii Delta Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku.
Pod maską pracuje mocny silnik 1.4 T-Jet, zgodny z normą Euro 6D-Final, rozwija moc 165 KM w Turismo i 180 KM w Competizione. To ta sama jednostka napędowa, która jest wykorzystywana we włoskich i niemieckich bolidach Formuły 4.