Marka z logo Skorpiona świętuje swoje urodziny, wprowadzając na rynek jeden z najbardziej ambitnych, a jednocześnie ekscytujących projektów: Nowego Abartha 600e, najmocniejszy model w historii oferujący moc 280 KM i przyspieszenie od 0 do 100 w 5,85 sekundy.
Ten rewolucyjny model jest owocem ambitnego projektu, w który zaangażowani byli nie tylko eksperci Abartha, ale także inżynierowie Stellantis Motorsport. Wspólnie oni opracowali najnowocześniejszą sportową platformę BEV: Perfo eCMP, na której odbywa się transfer technologii dający początek nowemu Abarthowi 600e. To w pełni wyposażony samochód zapewniający niezwykłe wrażenia z jazdy oraz wysokie osiągi, a także moc i rozbrajający „niegrzeczny” charakter, który jest jego znakiem rozpoznawczym.
Można to dostrzec w muskularnym nadwoziu, dużych kołach, aerodynamicznym tylnym spojlerze i agresywnym, acz sportowym wnętrzu. Wraz z ekspertami od wyścigów firm Michelin, Sabelt, JTEKT i Alcon, Abarth przeanalizował i przetestował w różnych warunkach najbardziej optymalne rozwiązania, aby uzyskać idealne połączenie pasujące do najmocniejszego Abartha w historii.
Opracowany we współpracy ze Stellantis Motorsport, ten nowy model stanowi ważny krok dla Abartha, ponieważ dzięki jego wyścigowemu charakterowi wyznacza on nowe standardy w zakresie elektrycznych samochodów typu hot hatch oraz sportowego charakteru i elektryfikacji miejskich samochodów.
Marka z logo Skorpiona zapewnia kierowcom ekscytujące wrażenia z jady w każdych warunkach, oferując im dwie wersje: wersję sportową Abarth 600e Turismo i limitowaną edycję Scorpionissima, która jest dostępna w 1 949 egzemplarzach i stanowi hołd dla roku, w którym powstała marka.
Najmocniejszego Abartha w historii będzie można niebawem zamawiać w obu wersjach: Nowy Abarth 600e Turismo w cenie 195 000 zł i model Scorpionissima w cenie 212 000 zł.
Stworzony, by być najmocniejszym Abarthem
Powód, dla którego nowy model Abartha jest najmocniejszym modelem w historii wynika z kilku istotnych elementów kryjących się wewnątrz samochodu. Wśród tych „ukrytych” komponentów znajduje się serce pojazdu, którym jest silnik elektryczny Abartha. Nowy model marki z logo Skorpiona znacznie wykracza poza charakterystykę istniejących do tej pory elektrycznych samochodów typu hot hatch, ponieważ jest wyposażony w silnik o mocy 207 kW/280 KM, która jest najwyższą mocą osiągniętą przez jakikolwiek samochód marki Abarth. Silnik elektryczny został przetestowany na stanowisku testowym FORMUŁY E z prawdziwym symulatorem toru.
Ponadto, wersja Scorpionissima zapewniająca przyspieszenie od 0 do 100 w 5,85 sekundy i Turismo z przyspieszeniem od 0 do 100 w około 6,24 sekundy są szybkie i precyzyjnie reagują w każdym terenie. Ponadto, aby zapewnić większą moc, samochód generuje 345 Nm momentu obrotowego i może osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h przy zasięgu akumulatora do 334 km w cyklu mieszanym WLTP, odpowiednio do zamontowanych opon.
Obie wersje Nowego Abartha 600e oferują trzy tryby jazdy. Tryb Turismo zapewnia płynniejsze przyspieszenie i moc 110 kW w wersji Turismo oraz 140 kW w wersji Scorpionissima, co w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm zapewnia przyjemną i wydajną jazdę z maksymalną prędkością ograniczoną do 150 km/h. Ta konfiguracja obejmuje również sportową kalibrację pedału przyspieszenia, sportową kalibrację układu kierowniczego i standardową kalibrację systemu ESP.
Oprócz tych funkcji, drugi tryb jazdy, Scorpion Street, oferuje moc 150 kW w przypadku wersji Turismo i 170 kW w przypadku Scorpionissima, oraz moment obrotowy wynoszący 345 Nm i maksymalną prędkość ograniczoną do 180 km/h; trzeci tryb jazdy, Scorpion Track, obejmuje dynamiczną kalibrację pedału przyspieszenia, sportowy układ kierowniczy i „zabawowy” tuning systemu ESP.
Konfiguracja Scorpion Track to tryb, w którym Abarth dostarcza najwięcej zabawy, gwarantując najlepsze osiągi podczas jazdy na torze z maksymalną prędkością ograniczoną do 200 km/h, momentem obrotowym 345 Nm i wyższą mocą wynoszącą 207 kW (280 KM) w przypadku Abartha 600e Scorpionissima i 175 kW (240KM) w wersji Turismo.
Abarth 600e: stworzony w oparciu o wyścigowe know-how Abartha i Stellantis Motorsport
Nowy Abarth 600e jest wynikiem specjalistycznej wiedzy z zakresu wyścigów wykorzystanej przez ekspertów zajmujących się sportami motorowymi, z którymi Abarth współpracował tworząc ten ekscytujący projekt. Abarth i Michelin rozpoczęły współpracę już po opracowaniu specyfikacji, w 2021 roku. Oprócz chęci przekazania naturalnego sportowego charakteru, zwrócono uwagę na bezpieczeństwo, żywotność i parametry energetyczne opony.
Dzięki zoptymalizowanej mieszance gumy i dedykowanej architekturze opony MICHELIN Pilot Sport EV zostały zaprojektowane tak, aby reagować na moc 280 KM dostarczaną przez Abartha 600e, zapewniając jednocześnie temu sportowemu SUV-owi doskonały poziom przyczepności, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Opracowane wspólnie z firmą Alcon hamulce pochodzą ze świata wyścigów, dzięki czemu mają większą powierzchnię i zapewniają większą odporność na zjawisko fadingu oraz lepsze odprowadzanie ciepła dzięki monoblokowemu zaciskowi z czterema tłokami. Specjalistyczna wiedza wniesiona przez Alcon sprawia, że Nowy Abarth 600e stanowi idealne rozwiązanie dla tych, którzy szukają ekscytujących wrażeń z jazdy, od wyścigów po użytkowanie w ruchu ulicznym.
Jeśli chodzi o hamowanie i prędkość, Abarth nie przestaje zaskakiwać swojej społeczności, odkąd eksperci marki z logo Skorpiona postawili sobie za cel osiągnięcie większej mocy i stabilności podczas hamowania, wykorzystując hamulce Alcon 380 mm i zaciski dostosowane do Abartha 600e, co pozwoliło uzyskać niesamowite rezultaty.
Ponadto nowy Abarth 600e jest wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu firmy JTEKT Torsen, oferujący lepszy tor jazdy, lepsze prowadzenie, przyczepność na zakrętach i bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach. Połączenie doświadczenia Abartha i JTEKT Torsen sprawia, że nowy Abarth jest jeszcze bardziej wyjątkowy i konkurencyjny. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zapewnia lepszy moment obrotowy na zewnętrznym kole, a prowadzenie samochodu jest ulepszone dzięki konfiguracji z efektem blokady, która wynosi 36% podczas przyspieszania i 34% podczas hamowania.
Dzięki wiedzy zdobytej na torze, eksperci od wyścigów z Abartha i Stellantis Motorsport zwrócili również uwagę na inne kluczowe elementy, aby ten wymagający projekt samochodu elektrycznego okazał się sukcesem. Zwiększyli sztywność zawieszenia i wzmocnili podwozie używając tylnego stabilizatora, który zmieniając swoją równowagę, zwiększył swoją ogólną sztywność.
Układ chłodzenia Abartha 600e z wysokowydajną pompą przesuwa granice obniżania parametrów akumulatora, które mogłyby ograniczyć osiągi pojazdu. Ponadto, specjalna kalibracja zapewnia skuteczne chłodzenie również w trybach sportowych.
Wyścigowego ducha wyraźnie widać także w stylu i parametrach technicznych foteli Sabelt, zapewniających osiągi, dynamikę i podparcie w trakcie jazdy. Ergonomię foteli wyścigowych osiągnięto dzięki otulającemu kształtowi zapewniającemu stabilizację ciała kierowcy podczas pokonywania zakrętów.
Ponadto, w wersji Scorpionissima fotele oferują lepsze wsparcie boczne i zostały wykonane z czterech różnych pianek o wysokiej gęstości zapewniających optymalne wsparcie dla każdej części ciała. Oprócz tego, w modelu z limitowanej edycji, otwory boczne wraz z mocnym i zaakcentowanym podparciem oraz ramką pasa bezpieczeństwa zapewniają wyścigowy wygląd, który zachwyci prawdziwych entuzjastów motoryzacji autentycznym wyścigowym klimatem.
Zaprojektowane z myślą o osiągach: nadwozie Nowego Abartha 600e
Aby zmaksymalizować osiągi, Nowy Abarth 600e wyróżnia się specyficznymi cechami nadwozia i wnętrza. Zaczynając od wyglądu nadwozia, projekt nawiązuje do dwóch głównych motywów: pierwszy czerpie inspirację z przeszłości, interpretując kontrast nadany przez dużą, zdecydowanie kwadratową bryłę przedniej chłodnicy Abartha 850 TC, której zawdzięcza swój przydomek „cassettone”, nadający samochodowi zdecydowanie sportowy i emocjonalny charakter; drugi motyw wzbogaca kwadratową geometrię o wyrazistą grafikę inspirowaną światem gier i cyfryzacji, składającą się z wygrawerowanych na powierzchniach pochyłych linii, które tworzą kratkę wlotu powietrza. Tą logikę formy odnajdujemy również na tylnym zderzaku, co uwydatnia uzyskany efekt.
Ponadto, Abarth zdecydował się na wprowadzenie zmian, pracując przede wszystkim nad czterema elementami: przednim i tylnym zderzakiem, spojlerem i kołami. W przedniej części inżynierowie i projektanci rozciągnęli sylwetkę, podkreślając tak zwany „nos rekina”, poprawiając wydajność aerodynamiczną, a tym samym nadając zderzakowi charakterystyczną objętość i trójwymiarowy napis Abarth.
Wygląd przodu jest również wynikiem obniżonego zawieszenia i powiększonego rozstawu kół o dodatkowe 30 mm z przodu i dodatkowe 25 mm z tyłu. Zdecydowanie kwadratowe kształty spojlera aerodynamicznego i wycięcia w zderzaku zostały opracowane i przetestowane w tunelu aerodynamicznym, aby poprawić osiągi Nowego Abartha 600e. 20-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem, z nowym, przyciągającym wzrok specjalnym wzorem są wyjątkowo majestatyczne: 5-ramienne felgi aluminiowe są inspirowane stylizowaną grafiką żądła skorpiona, a między ich szerokimi szczelinami widoczne są sportowe hamulce i polakierowane zaciski hamulcowe.
Ponadto, element centralny felgi inspirowany śrubami mono ma nowoczesny, szlifowany wzór. Zelektryfikowane logo Skorpiona, które zadebiutowało już w modelu Abarth 500e, wyróżnia także Abartha 600e, zdobiąc nadwozie. Oprócz logo na błotnikach i znaczka Abarth na pokrywie silnika, uwielbiany skorpion pojawia się na linii środkowej nadwozia, wygrawerowany na czarnej powierzchni przedniego i tylnego zderzaka oraz na spojlerze. Oprócz Abartha 600e Turismo, limitowana edycja Scorpionissima będzie wyposażona w błyszczący czarny bodykit, specjalne oklejenie na bok samochodu i kolorowe zaciski hamulcowe przednie.
Ogólny efekt - zarówno z przodu, jak i z tyłu samochodu, z charakterystyczną ramką świateł tylnych w kształcie inspirowanym kasetonem - podkreśla odważny wygląd nowego modelu i jego silny charakter.
Abarth 600e ma zdecydowanie agresywny wygląd podkreślony przez czarne obudowy lusterek i czarne klamki kontrastujące z kolorami nadwozia obu modeli. Abarth 600e Turismo będzie dostępny w ekscytującym kolorze Zielony Acid, a także w Białym Antidote, Pomarańczowym Shock i Czarnym Venom; natomiast limitowana edycja Scorpionissima będzie dostępna w kolorze Zielonym Acid i ekskluzywnym kolorze Fioletowym Hypnotic zainspirowanym hipnotycznym efektem po ukłuciu.
Nazwy kolorów Abartha opowiadają fascynującą historię o strategii „Scorpion Sting” (użądlenie skorpiona), mającej na celu wzmocnienie efektu, jaki marka chce osiągnąć dzięki nowemu modelowi spod znaku Skorpiona.
Efektowne wnętrze
Wygląd zewnętrzny Nowego Abartha 600e to zaledwie przedsmak atrakcyjności nowego modelu elektrycznego, ponieważ wnętrze dopełnia wyjątkowy design zaprojektowany przez wykwalifikowanych projektantów marki Abarth. Sportowa kierownica obszyta Alcantarą i skórą, zarówno w górnej, jak i dolnej części, dodaje sportowego charakteru i zapewnia doskonałą przyczepność dzięki swojej chropowatej teksturze.
Ciemną kolorystykę, która jest również głównym motywem wnętrza, podkreślają czarne słupki A, B i C, podsufitka i listwy ozdobne. Ciemne wykończenia zdobią jednak kolorowe akcenty, takie jak szwy lub atrakcyjny, ale groźny Skorpion na kierownicy. Nowy Abarth 600e jest wyjątkowy również dzięki elementom takim, jak specjalne fotele, nakładki aluminiowe na pedały i podnóżek oraz dywaniki. Przyciemniane szyby dodatkowo podkreślają jego tajemniczy charakter.
Wnętrze wzbogacono także o dodatkowe, modne akcenty, takie jak nakładki progowe, 7-calowy cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników TFT z ekscytującą grafiką Abartha, pokrywę tunelu środkowego, która, podobnie jak oświetlenie ambientowe po lewej stronie kierowcy, będzie dostępna jedynie w limitowanej edycji Scorpionissima, oraz dolny pas deski rozdzielczej polakierowany na czarno w wersji Abarth 600e Turismo i matowo czarny z błyszczącą czarną serigrafią w edycji limitowanej Scorpionissima.
Abarth 600e oferuje dwie różne konfiguracje foteli, które odzwierciedlają charakter każdej wersji. W wersji Scorpionissima, wyścigowe fotele Sabelt z Alcantary ze zintegrowanymi zagłówkami, pokryte „Scorpionflage" z charakterystycznym i ekskluzywnym motywem ikonicznego skorpiona, są bardziej agresywne, perforowane, aby podkreślić lekkość i sportowy charakter wersji; natomiast fotele Sabelt Abartha 600e Turismo mają zintegrowane zagłówki ze wzorem w paski. Dodatkowo, limitowana edycja Scorpionissima jest wyposażona w podgrzewane fotele i podgrzewaną szybę przednią, aby lepiej radzić sobie w mroźne zimowe dni.
Śmiały i wyrazisty na zewnątrz, naszpikowany technologią wewnątrz
Aby jazda Abarthem 600e była jeszcze przyjemniejsza, nowy model jest wyposażony w szereg systemów ADAS, dzięki którym życie na pokładzie jest łatwiejsze niż kiedykolwiek dotąd. Długie podróże i manewry parkowania w obu modelach będą zawsze relaksujące dzięki adaptacyjnemu tempomatowi i elektrycznemu hamulcowi postojowemu.Ponadto, bezpieczeństwo każdej podróży Abarthem 600e zapewnia pakiet bezpieczeństwa, dostępny dla obu wersji.
Począwszy od 6 poduszek powietrznych i połączenia alarmowego E-call, nowy nabytek w gamie Abartha jest wyposażony w system wykrywania zmęczenia kierowcy i autonomiczny system awaryjnego hamowania, zapewniając bezpieczną jazdę. Pakiet został również wzbogacony o system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, a także system mocowania ISOFIX dla przedniego i tylnych foteli, aby zapewnić wygodę i bezpieczeństwo wszystkim pasażerom.
Poza tym, seria specjalna Scorpionissima jest wyposażona w system jazdy wspomagania na poziomie 2, który zapewnia wsparcie dzięki dodatkowym funkcjom i systemom, takim jak asystent utrzymywania pasa ruchu i jazdy w korku, czujniki parkowania 360°, które w połączeniu z kamerą cofania umożliwiają mistrzowskie wykonywanie manewrów parkowania. Scorpionissima oferuje wsparcie kierowcom również podczas jazdy po mieście dzięki systemowi monitorowania martwego pola, elektrycznie składanym lusterkom podczas jazdy po zatłoczonych ulicach, systemowi rozpoznawania znaków drogowych i automatycznym światłom drogowym.
Abarth 600e Scorpionissima pragnie także ułatwić codzienne życie kierowcy dzięki zaawansowanym funkcjom technologicznym, które wspierają go w każdej sytuacji. Należą do nich elektrycznie otwierana klapa bagażnika ruchem stopy, zapewniająca dostęp do bagażnika bez konieczności używania rąk, zestaw Cargo Flex i bezprzewodowe ładowanie telefonu.
Ale to jeszcze nie koniec technologicznych udogodnień oferowanych przez nowy model. Abarth 600e Turismo jest wyposażony w port USB typu A + C, tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu i zmierzchu, bezpieczny system Keyless Go umożliwiający uruchamianie samochodu bez użycia tradycyjnego kluczyka oraz bezprzewodową kompatybilność z CarPlay i Android Auto.
System multimedialny Abartha 600e
Z myślą o zapewnieniu najlepszych wrażeń z jazdy, Abarth 600e Turismo oferuje system mutimedialny z 10,25-calowym wyświetlaczem dotykowym i sześcioma głośnikami, natomiast edycja limitowana Scorpionissima oferuje system mutimedialny z 10,25-calowym wyświetlaczem dotykowym i nawigacją, jako standardowy element zwiększający emocje z jazdy i w pełni łączący entuzjastów z ich szybkimi wrażeniami podczas jazdy. Za kierownicą Abartha 600e wyścigi mogą sprawić jeszcze większą frajdę dzięki pomiarowi osiągów zapewnianemu przez system multimedialny.
Ze strony głównej kierowca może przejść na specjalne strony poświęcone osiągom samochodu: stronę zarządzania momentem obrotowym, aby sprawdzić moment obrotowy koła w czasie rzeczywistym i dostosować przyspieszenie do każdych warunków pogodowych i terenowych; stronę wskaźników technicznych, która pozwala kierowcom mieć wszystkie informacje techniczne zawsze w zasięgu ręki; stronę wskaźników wyścigowych zapewniającą kierowcom licznik czasu i wykres G, aby poczuć się jak kierowca Formuły E.
Ponadto, tylko limitowana edycja Scorpionissima posiada generator dźwięku, który można włączać i wyłączać podczas jazdy z poziomu strony głównej systemu multimedialnego:poziom dźwięku jest wyższy podczas sportowej jazdy, a niższy i bardziej komfortowy podczas jazdy ze stałą prędkością ze względu na ograniczoną zmienność pedału gazu. Ponadto dźwięk wydechu wzbogacono o głębsze brzmienie na wysokich obrotach, mniej słyszalne, a także bardziej „miękkie i stłumione” w kabinie. Wreszcie, począwszy od prędkości 80 km/h dźwięk zanika i stopniowo zmniejsza się, aby dostosować się do warunków jazdy.
Aby zawsze zapewniać najbardziej ekscytujące wrażenia z jazdy, Abarth zwiększył poczucie przyjemności, komfort i bezpieczeństwo dzięki dwóm pakietom usług łączności: Connect ONE i Connect PLUS.Kierowca może korzystać z systemu rozpoznawania mowy, aby obsługiwać multimedia podczas jazdy oraz korzystać z regularnych i automatycznych aktualizacji map ułatwiających nawigację.
Po raz pierwszy w historii marki spod znaku Skorpiona, Abarth oferuje specjalną pomoc dzięki integracji generatywnej sztucznej inteligencji ChatGPT w nowym modelu Abarth 600e.Nowy model będzie wspierał kierowców i zapewniał ekscytujące wrażenia, łącząc istniejące usługi łączności zarówno w zakresie funkcji samochodu, jak i emocji związanych z jazdą. Dzięki tej technologii kierowcy mogą naturalnie i płynnie rozmawiać ze swoim asystentem głosowym, otrzymywać wskazówki i dowiadywać się o wszystkim, czego potrzebują podczas podróży.
Wprowadzając tę nową funkcję w swoich samochodach, marka Abarth oferuje najlepsze i najbezpieczniejsze wrażenia użytkownika, a dane klientów są zawsze w pełni chronione. Usługi łączności pozwalają także zdalnie zarządzać swoim samochodem, np. blokować i odblokowywać drzwi, włączać światła lub klakson, wstępnie nagrzać lub schłodzić kabinę, a także programować ładowanie akumulatora na domowej stacji ładowania.
Za kierownicą Abartha 600e kierowca może cieszyć się podróżą, wybierając najbardziej odpowiednią trasę dla samochodów elektrycznych, którą zapewniają usługi łączności i wsparcie TomTom. Dotarcie do celu staje się jeszcze łatwiejsze bez konieczności trafiania na korki lub nieoczekiwane przeszkody na drodze. Ponadto, funkcja klonowania ekranu łącząca smartfon z pokładowym systemem multimedialnym zapewnia bezproblemową podróż dzięki aplikacji e-ROUTES by Free2Move Charge.