Wyścigi na torze w Monza to pierwsze spotkanie w ramach Trofeo Abarth 500, które obejmuje 6 eliminacji, w każdej po 2 wyścigi. Przewidziane są sesje treningowe, sesja kwalifikacyjna trwająca 25 minut i dwa wyścigi, każdy o długości około 50km. Kolejność startu w drugim wyścigu zależeć będzie od najlepszych czasów okrążenia zarejestrowanych w 1-szym wyścigu.
Trofeo Abarth 500 rozgrywany będzie w ramach serii prestiżowych zawodów, takich jak Ferrari Challenge-Trofeo Pirelli oraz Wyścigowe Mistrzostwa Włoch CSAI. Po eliminacji na torze Monza, następna odbędzie się 3 maja w Mugello, 17 maja na torze Imola, 7 czerwca w Magione, 27 września ponownie w Mugello i 11 października w Vallelunga.
Dla najszybszych kierowców Trofeo Abarth 500 przewidziano atrakcyjne nagrody. Pierwszych pięciu sklasyfikowanych zawodników każdego wyścigu otrzymuje do podziału 4500 Euro. Nagroda główna dla zwycięzcy całej serii to samochód Abarth 500 a drugi zawodnik w klasyfikacji generalnej otrzymuje nagrodę w postaci opłaconego „wpisowego” do Trofeo Abarth 500 w sezonie 2010.
Debiutowi Abarth 500 Assetto Corse towarzyszą wielkie oczekiwania. Jest to samochód wyścigowy o wyraźnie sportowym charakterze, ale o ograniczonych kosztach zakupu i utrzymania w stosunku do innych kategorii sportów wyścigowych. Właśnie na torze w Monza w przeszłości miały miejsce spektakularne wyścigi, zapierające dech w piersiach zmagania zawodników i walkę o zwycięstwo do ostatniej sekundy wyścigu. Takie doznania ma ponownie zapewnić Trofeo Abarth 500 z udziałem nowoczesnych Abarth 500 Assetto Corse. Wszystkie samochody zostały wyposażone i przygotowane bezpośrednio w warsztatach Abarth i dostarczone do sieci przygotowującej “Abarth Racing”, które zajmują się ich obsługą i serwisowaniem podczas wyścigów.
To właśnie z myślą o klientach wyścigowych Abarth 500 Assetto Corse, powstała we Włoszech sieć przygotowująca o nazwie “Abarth Racing” – zapewniająca uprzywilejowany dostęp do wyścigów sygnowanych przez markę Abarth. Ekskluzywna i wysoko wyspecjalizowana sieć “Abarth Racing” składa się dzisiaj z dziewięciu spółek, słynących z bogatego doświadczenia w dziedzinie sportów samochodowych. Są to firmy: Uboldi Corse z Autoalberta by Uboldi Corse (Lomazzo, Como), Carrozzeria Campana (Modena), Forza Service (Torino), Romeo Ferraris (Opera, Milano), Rosso Corsa (San Zeno Naviglio, Brescia), Trico Motor Sport (Alessandria), Officina Foresi (Civitanova Marche, Macerata), Procar (Casalguidi, Pistoia), Zatti Sport (Parma).
Podczas każdego z wyścigów będzie również startował poza klasyfikacją jeden „VIP car”: Abarth 500 Assetto Corse, prowadzony przez ważną osobę ze świata wyścigów, sportu i rozrywki. Niewątpliwie obecność VIP car podczas wszystkich eliminacji pucharu to dalsze potwierdzenie zaangażowania się marki Abarth w rozpowszechnianie kultury wyścigów samochodowych. Wpłynie ona na dodatkowe zainteresowania publiczności zawodami i jeszcze lepiej wypromuje ideę wyścigów samochodowych.
Celem uprzywilejowania z punktu widzenia organizacyjnego teamów i kierowców, Abarth przygotowuje w paddock’u na torach odpowiednią obsługę, która pełnić będzie funkcję centrum organizacyjnego i miejsca spotkań dla wszystkich konkurentów.
Do uczestnictwa w Trofeum Abarth 500 dopuszczeni są kierowcy posiadający Licencję Wyścigową, z rozszerzeniem na tych, którzy ukończyli już 15 lat, pod warunkiem, że posiadają licencję krajową, uzyskaną po uczestniczeniu w odpowiednim kursie w Szkole Federalnej CSAI.
Kolejny puchar z udziałem Abarth 500 to Trofeo Abarth 500 Europa, który rozpocznie się z końcem maja i jest połączony z cyklem 6 eliminacji Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych WTCC. Pierwszy wyścig odbędzie się 31 maja w Walencji (Hiszpania), następnie 21 czerwca w Brnie (Republika Czeska), 5 lipca w Porto (Portugalia), 19 lipca w Brands Hacth (Wielka Brytania), 6 września w Oschersleben (Niemcy) i 20 września na Imoli (Włochy).
Także w tym przypadku przewidziano dwa wyścigi w każdych zawodach, nagrodę pieniężną w wysokości 4500 Euro do podziału i Abarth 500, jako nagroda główną dla zwycięzcy klasyfikacji generalnej.