Sportowa radość z jazdy w segmencie premium klasy średniej zyskuje nową definicję i wkrótce będzie można ją poznać w nowym BMW serii 4 Coupé. Po intensywnych testach w ramach przygotowań do produkcji nowa edycja dwudrzwiowego modelu kończy obecnie ostatnią fazę jazd testowych. W tym celu prototypy, których właściwości jezdne dopracowywano wcześniej w centrum testów zimowych Arjeplog w Szwecji, w bazie testowej BMW Group w Miramas we Francji, na pętli północnej toru Nürburgring oraz na innych torach wyścigowych, wracają teraz w swoje rodzinne strony. Układ jezdny nowego BMW serii 4 Coupé otrzymuje obecnie swój ostatni szlif na autostradach i drogach w pobliżu Centrum Badań i Innowacji BMW Group (FIZ) w Monachium.
Nowe BMW serii 4 Coupe
Podobnie jak koncepcja i stylistyka pojazdu również technologia układu jezdnego nowego BMW serii 4 Coupé wykazuje niespotykanie indywidualny charakter. Proporcje, właściwości aerodynamiczne i rozkład masy tego dwudrzwiowego modelu tworzą idealne warunki dla zawieszenia konsekwentnie nastawionego na intensywne odczuwanie dynamiki jazdy. Specyficzna charakterystyka nowego modelu widoczna jest szczególnie wyraźnie w bezpośrednim porównaniu z nowym BMW serii 3 Limuzyna. Korzystny współczynnik oporu powietrza limuzyny został tu obniżony o kolejne 0,015 punktu. Nowe BMW serii 4 Coupé jest o 57 mm niższe od modelu czterodrzwiowego i również jego środek ciężkości został obniżony o 21 mm.
W połączeniu z większym pochyleniem przednich kół i większym o 23 mm rozstawem tylnych kół daje to znacznie większy potencjał dynamiki jazdy. Dzięki temu nowe BMW serii 4 Coupé może pochwalić się jeszcze zwinniejszym prowadzeniem i jeszcze wyższymi wartościami przyspieszenia bocznego i tak już wyjątkowo dynamicznej sportowej limuzyny.
W konstrukcji nowego BMW serii 4 Coupé zdecydowano się na specjalne rozwiązania również w kwestii zastosowanych technologii układu jezdnego i mocowania zawieszenia do karoserii. W efekcie tego nowy model dwudrzwiowy jest liderem swojego segmentu pod względem sportowego charakteru i wrażeń z jazdy. Konstrukcja dwuprzegubowej osi przedniej z kolumnami amortyzującymi i pięciowahaczowej osi tylnej pozwala pogodzić wzrost dynamiki jazdy z wysokim komfortem w codziennej eksploatacji i na długich dystansach. Dzięki temu charakterystyka amortyzatorów działających bezstopniowo i progresywnie w zależności od skoku sprężyny zastosowanych po raz pierwszy w nowym BMW serii 3 Limuzyna jest w dwudrzwiowym modelu jeszcze bardziej sportowa. Charakterystyczne dla tego modelu rozpórki pomiędzy kielichami amortyzatorów i przodem oraz dodatkowa płyta wzmacniająca w wózku przednim optymalizują precyzję i reakcję układu kierowniczego, natomiast dodatkowe wzmocnienia w tylnej osi zwiększają sztywność, podnosząc stabilność jazdy na wprost i umożliwiając większe przyspieszenia poprzeczne.
Nowe BMW serii 4 Coupe
Konsekwentne ukierunkowanie nowego BMW serii 4 Coupé na maksymalną dynamikę jazdy w tym segmencie widać również w ofercie modeli. Na czele serii stoi model BMW M. Nowe BMW M440i xDrive Coupé napędzane jest przez niezwykle mocny sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 275 kW (374 KM) i wyposażone jest dodatkowo w technologię mild hybrid 48 V. 48-woltowy alternator odwracalny i dodatkowy akumulator jednocześnie odciążają i wspomagają silnik spalinowy. Oprócz wyższej wydajności zapewnia to przede wszystkim większe oddawanie mocy przy mocnym naciśnięciu pedału gazu. Dodatkowa moc 8 kW (11 KM) generowana przez elektryczną funkcję boost daje błyskawiczną reakcję przy ruszaniu z miejsca i przyspieszaniu. Fascynująca charakterystyka mocy układu napędowego, specjalnie dostosowana koncepcja pojazdu oraz indywidualne zestrojenie zoptymalizowanego układu jezdnego skutkują w BMW M440i xDrive Coupé wyjątkowymi właściwościami jezdnymi. Całość zestawiona w oparciu o wyścigowy know-how BMW M GmbH gwarantuje maksymalną zwinność, precyzję i pewność podczas jazdy.
Za transmisję napędu w nowym BMW M440i xDrive Coupé odpowiada 8‑stopniowa sportowa skrzynia Steptronic oraz inteligentny napęd na wszystkie koła. Oprócz tego sportowy mechanizm różnicowy M troszczy się o to, aby w wymagających sytuacjach napęd trafiał tam, gdzie najlepiej przekłada się na dynamikę jazdy. Blokada elektromotoryczna ogranicza kompensację różnicy obrotów pomiędzy tylnym kołem po wewnętrznej i zewnętrznej stronie zakrętu. Optymalizuje to trakcję i stabilność jazdy oraz ułatwia bardzo dynamiczne przyspieszanie na wyjściu z zakrętu. Ponadto specjalnie dostosowana do tego modelu elastokinematyka układu jezdnego, niezwykle wydajny sportowy układ hamulcowy M oraz 18-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich z ogumieniem mieszanym zapewniają precyzyjną kontrolę dynamiki nowego BMW M440i xDrive Coupé.
Nowe BMW serii 4 Coupe
Końcowa faza testów w rodzinnych stronach daje inżynierom testowym możliwość szybkiej implementacji aktualnych rezultatów w końcowym szlifie samochodu w Centrum Badań i Innowacji. Głównym celem jest przy tym to, aby dynamika jazdy nowego BMW serii 4 Coupé dopracowana na torach wyścigowych była odczuwalna również na drogach publicznych i w normalnych warunkach ruchu drogowego. Na krętych drogach pozamiejskich wokół Monachium lub podczas ciągłego przechodzenia pomiędzy ruchem autostradowym i miejskim nowe BMW M440i xDrive Coupé pokazuje przede wszystkim, że karoseria i układ jezdny w całości ukierunkowane na sportowy charakter jazdy, specyficzne dla danego modelu zestrojenie układu kierowniczego i hamulcowego oraz napędu na wszystkie koła, reakcja amortyzatorów i precyzyjne interwencje systemów regulacji układu jezdnego mogą dawać fascynującą radość z jazdy również w codziennej jeździe.