Podczas intensywnych jazd testowych w zimowych warunkach nowe BMW i5 wielokrotnie udowodniło stabilność swojego napędu elektrycznego, jak również dynamiczne właściwości jezdne. Program testów na lodzie i śniegu trwał około roku od pierwszych jazd próbnych do ostatecznego dostrojenia.
W ramach szeroko zakrojonych testów na drogach pozamiejskich, autostradach i specjalnie przygotowanych torach testowych, inżynierowie rozwoju skupili się przede wszystkim na jeździe w niskich temperaturach i po nawierzchniach charakteryzujących się niską przyczepnością.
To, w jakim stopniu innowacyjne systemy regulacji napędu i układu jezdnego nowego BMW i5 optymalizują trakcję, dynamikę i stabilność jazdy. Najlepiej widać na solidnej warstwie śniegu, oblodzonych górskich drogach czy zamarzniętych jeziorach. W związku z tym, zimowy test dynamiki jazdy tej czysto elektrycznej limuzyny zakończył się dokładnie tam, gdzie się rozpoczął: na ostrym mrozie w centrum testów zimowych BMW Group w Arjeplog w północnej Szwecji.
Test wytrzymałościowy dla technologii BMW eDrive podczas ciągłej pracy w ekstremalnie ujemnych temperaturach
W ramach procesu rozwoju produkcji nowe BMW i5 przeszło już swój pierwszy test w lutym 2022 r. podczas przejazdu z Monachium na teren testowy BMW w Arjeplog. Prototyp elektrycznego BMW serii 5 odbył pięciodniową jazdę testową od przedgórza Alp przez Danię na skraj koła podbiegunowego w szwedzkiej Laponii z kompletnym kamuflażem, na który składają się foliowanie, plastikowe nakładki i kratki oraz tymczasowe reflektory i lampy tylne.
Podczas podróży na dystansie około 3000 kilometrów silniki, elektronika mocy, akumulator wysokonapięciowy, zintegrowany system ogrzewania i chłodzenia wnętrza oraz system magazynowania energii, mogły już na wczesnym etapie wykazać wysoki stopień dojrzałości do jazdy na długich trasach.
Dzięki najnowszej technologii ogniw akumulatorowych i inteligentnie sterowanemu zarządzaniu termicznemu technologia BMW eDrive piątej generacji, która została dodatkowo rozwinięta w nowym BMW i5, daje duży zasięg i krótki czas ładowania podczas postojów nawet w ekstremalnie niskich temperaturach.
W miejscu docelowym w Arjeplog inżynierowie ds. rozwoju i testów mieli idealne warunki do jazd testowych. Pokryte śniegiem drogi i zamarznięte jeziora w północnej Szwecji, z gigantycznymi powierzchniami lodowymi oferują doskonałe możliwości testowania współpracy elementów podwozia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz dynamiki jazdy i systemów stabilizacji jazdy w ekstremalnych warunkach zewnętrznych.
Już podczas pierwszych jazd testowych w Arjeplog położono podwaliny pod niezawodne, bezpieczne i typowe dla marki sportowe prowadzenie nowego BMW i5.
Testy w codziennym ruchu drogowym i na zimowych drogach u podnóża Alp. Następnie, w ciągu 2022 roku, przeprowadzono próby w innych ośrodkach testowych BMW Group, w codziennym ruchu drogowym na obrzeżach Monachium oraz w pobliżu zakładów BMW Group w Dingolfing. Oprócz rozwoju mocy napędu celem było dalsze dopracowanie technologii układu jezdnego i właściwości akustycznych nowego BMW i5 w najróżniejszych warunkach, tak aby w każdym momencie uzyskać spójne wrażenia z jazdy.
Również w tym przypadku część prac rozwojowych celowo odbywała się zimą na oblodzonych i zaśnieżonych drogach przedgórza alpejskiego. Minionej zimy prototypy BMW i5 – już ze zredukowanym kamuflażem i reflektorami zbliżonymi do produkcyjnych – regularnie odbywały testy, aby wykazać funkcjonalność i niezawodność swoich systemów regulacji napędu i układu jezdnego w szczególnie trudnych warunkach drogowych i pogodowych.
Podczas testów w bawarskiej siedzibie marki BMW aktualne stany rozwojowe mogły być zatwierdzane bezpośrednio przez inżynierów BMW zaangażowanych w projekt pojazdu, zanim w lutym 2023 r. udał się on ponownie na koło podbiegunowe na test wytrzymałościowy.
BMW i5 zachwyca wyjątkowym prowadzeniem na lodzie i śniegu.
Ponowny test w Szwecji służył dopracowaniu wszystkich systemów regulacji napędu i układu jezdnego. Przede wszystkim obszary testowe położone na zamarzniętych jeziorach wokół Arjeplog, o niskich wartościach tarcia nawierzchni, oferują optymalne warunki do precyzyjnego dostosowania regulacji momentu napędowego BMW i5 w dokładnie powtarzalnych warunkach.
W nowym BMW i5 układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz układ sterowania napędem są zestrojone w taki sposób, że mogą elastycznie koordynować i uzupełniać się w każdej sytuacji na drodze. Dzięki temu na lodzie i śniegu ta elektryczna limuzyna radzi sobie co najmniej równie dobrze, co dowolny model z napędem konwencjonalnym.
Zintegrowane zastosowanie wszystkich systemów regulacji napędu i układu jezdnego jest podstawą doskonałych właściwości jezdnych BMW i5 w teście zimowym. Im trudniejsze warunki, tym bardziej elektryczny model nowego BMW serii 5 Limuzyna imponuje szybkością i precyzją działania swoich systemów regulacji. Oferuje idealne połączenie optymalnej trakcji podczas ruszania i doskonałej stabilności jazdy na zakrętach lub podczas hamowania, co jest unikalne na tle konkurencji.