Pomimo wcześniejszych doniesień, jakoby BMW nie zamierzało użyć oznaczenia "M1" w przypadku planowanego trzydrzwiowego wariantu serii 1 coupe, wszystko wskazuje na to, że po legendarnym wyścigowym modelu M1 z lat 70-tych, pierwszym BMW z tym oznaczeniem będzie nowe M1 coupe planowane na 2008 rok.
Oryginalne BMW M1 powstało jako Turbo Concept w 1972, a jego smukła klinowata sylwetka była dziełem włoskiego stylisty Giugiaro. Pierwsze seryjne BMW M1 ujrzało światło dzienne w 1978 roku. Niestety w międzyczasie zmieniono przepisy homologacyjne i na skutek opóźnień w produkcji, BMW M1 nigdy nie wystartowało w międzynarodowych wyścigach. Jednakże BMW stworzyło dla modelu M1 specjalną klasę wyścigów M1 Procar Series, w których brały udział wyłącznie te auta. Wysoka cena i słaba sprzedaż wersji drogowej spowodowała, że "super-car" M1 zniknął z oferty bawarskiego producenta w 1980 roku.
Brytyjski magazyn Car w ostatnim numerze zamieścił generowane komputerowo wiuzualizacje nowego wariantu serii 1, które w najmocniejszej wersji oficjalnie będzie nosić nazwę M1.
Sprzedaż rozpocznie się w połowie 2008 roku. Pod maską znajdzie się sześciocylindrowy silnik 3,2 litra starszej generacji o oznaczeniu S54. Napędzał on poprzednią generację modelu M3 serii E46. jednak w tym przypadku "starszy" wcale nie oznacza gorszy. To jeden z najlepszych 6 cylindrowych silników na świecie. Bez pomocy turbiny, czy kompresora osiąga 343 KM. W nowym trzydrzwiowym modelu M1 coupe jego moc pozostanie bez zmian, co biorąc pod uwagę niższą masę zapewni przyspieszenie do 100km/h w czasie 5 sekund i prędkość maksymalną około 300 km/h – naturalnie teoretycznie, gdyż najmocniejsza "jedynka" z pewnością zaopatrzona zostanie w ogranicznik prędkości do 250 km/h. Nowe BMW M1 zadebiutuje podczas salonu w Genewie w 2008 roku jako coupe i kabriolet ze sztywnym metalowym dachem.