debiutowi rynkowemu nowego BMW 123d i nowego BMW 520d.
Ze średnim spalaniem w cyklu pomiarowym EU rzędu 5,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów i emisją CO2 na poziomie 136 g na kilometr, BMW 520d ustanawia w swym segmencie nowe standardy wydajności. Nowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, z bezpośrednim wtryskiem ubogiej mieszanki, jest jedną z najbardziej wydajnych jednostek benzynowych, co pozwala uzyskać zniewalająco niskie poziomy zużycia paliwa i emisji spalin w nowym BMW 316i (5,9 litra, 142 g) i w nowym BMW 116i (5,8 litra, 139 g). 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z układem Twin Turbo w nowym BMW 123d (5,2 litra, 138 g) to fascynujące połączenie radości z jazdy i oszczędności. Również dla BMW X5, BMW X3 i nowego BMW serii 6 dostępne będą nowe silniki, które w porównaniu z jednostkami konkurencyjnych marek będą wyrazem unikalnego związku dynamiki jezdnej i wydajności w odpowiednich kategoriach pojazdów.
Innowacje stworzone w ramach strategii efektywnej dynamiki będą dostępne nieodpłatnie w wyposażeniu standardowym wszystkich nowych modeli BMW. W związku z nieustannym podejmowaniem środków zwiększających wydajność modeli wszystkich serii, firma BMW ma pewność, że wykorzystywane przez nią technologie przyczyniające się do redukcji zużycia paliwa i emisji spalin zostaną rozpowszechnione na szersza skalę.
Różnorodność oszczędnych pojazdów we wszystkich seriach modelowych to wynik długoletniej i stale realizowanej strategii rozwojowej EfficientDynamics firmy BMW. Od roku 1990 poziom emisji CO2 w całej flocie pojazdów BMW w Niemczech spadł o 30 procent. Jak od wielu lat, tak i teraz prace rozwojowe skupiają się na tym, aby każdy model był lepszy od swego poprzednika pod względem dynamiki jezdnej i wydajności. Takie rozwojowe podejście oraz specjalizacja BMW w zakresie konstrukcji silników doprowadziły do produkcji pojazdów wyznaczających nowe standardy w zakresie dynamiki i oszczędności we własnych, jakże konkurencyjnych środowiskach. Optymalizacja zużycia paliwa i poziomów emisji spalin jest nie tylko charakterystyczna dla niektórych modeli, ale stanowi standard wszystkich nowych pojazdach.
Do silników 6-cylindrowych rzędowych dołączyły obecnie jednostki 4-cylindrowe, z najnowszym układem bezpośredniego wtrysku benzyny. Technologia ta, znana jako High Precision Injection, pozwala na pracę z tzw. ubogą mieszanką, która przynosi znaczną oszczędność paliwa w szerokim zakresie obrotów i obciążeń, a tym samym w codziennej eksploatacji auta. Precyzyjny i wydajny wtrysk benzyny uzyskiwany jest za pomocą wtryskiwaczy piezoelektrycznych umieszczonych centralnie pomiędzy zaworami ssącymi a wydechowymi w głowicy cylindrów obok świecy zapłonowej.
W roku modelowym 2008 silniki 4-cylindrowe z układem bezpośredniego wtrysku ubogiej mieszanki zostaną zastosowane w nowym BMW 520i oraz we wszystkich modelach BMW serii 3 i serii 1. Poza dwoma silnikami o pojemności 2.0 litra, gamę jednostek napędowych wzbogaci ponadto nowy silnik benzynowy 1.6-litrowy z układem bezpośredniego wtrysku, montowany w nowym BMW 316i i nowym BMW 116i. W porównaniu z poprzednikami moc trzech nowych 4-cylindrowych silników została zwiększona o 5 do15 Kw, przy spadku poziomu zużycia paliwa o 24%.
W 2008 r. zadebiutuje również nowa generacja 4-cylindrowych silników wysokoprężnych. Jednostki o lekkiej aluminiowej konstrukcji i pojemności 2.0 litra będą dostarczać trzy różne poziomy mocy dla BMW serii 5, serii 3 i serii 1 oraz BMW X3. Silniki te wyposażone są w najnowszą wersję układu Common Rail z piezowtryskiwaczami wtryskującymi paliwo do komór spalania po raz pierwszy pod ciśnieniem dochodzącym nawet do 2 000 barów. Najmocniejsza wersja nowego 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego montowana będzie w BMW serii 1. W silniku zastosowano znaną już z 6-cylindrowych rzędowych silników wysokoprężnych BMW technologię turbodoładowania Variable Twin Turbo. Układ ten składa się z dwóch turbosprężarek o różnej wielkości. Mniejsza turbosprężarka o mniejszym momencie bezwładności wytwarza ciśnienie bez opóźnienia nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Wraz ze wzrostem obrotów rośnie również znaczenie działania większej sprężarki. Taka kombinacja zapewnia idealny poziom mocy i niezwykłą spontaniczność silnika.
Nowa 4-cylindrowa jednostka napędowa w BMW 123d, która wytwarza 150 kW/204 KM mocy, jest pierwszym na świecie wysokoprężnym silnikiem z aluminium zdolnym dostarczyć 100 KM mocy na 1 litr paliwa. Dzięki niezwykle precyzyjnemu wtryskowi paliwa i wydajności procesu spalania silnik ten – podobnie, jak dwa inne nowe silniki wysokoprężne – jest również wyjątkowo oszczędny. BMW 123d zużywa 5,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów według cyklu pomiarowego UE. Poziom emisji CO2 to 138 g na kilometr. Jeszcze większa wydajność dzięki systemowi odzyskiwania energii hamowania, funkcji automatycznego włączania i wyłączania silnika oraz sterowaniu agregatami pomocniczymi zależnie od potrzeb.
Poza konstrukcją silników zoptymalizowanych pod względem zużycia paliwa i emisji spalin strategia rozwojowa EfficientDynamics BMW obejmuje również szereg innych rozwiązań wpływających na zwiększenie wydajności i radości z jazdy poszczególnymi modelami. W przyszłości wszystkie modele BMW serii 6, serii 5, serii 3, serii 1 oraz BMW X5 będą wyposażone w system odzyskiwania energii hamowania. W roku modelowym 2008 funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika, pozwalająca na redukcję pracy silnika na biegu jałowym podczas krótkich postojów na skrzyżowaniach, czy w korkach ulicznych, będzie dostępna we wszystkich 4-cylindrowych wariantach BMW serii 3. Dzięki tej niej silnik wyłącza się automatycznie, gdy tylko dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona w pozycji neutralnej, a kierowca zwolni pedał sprzęgła. Aby ponownie włączyć silnik, wystarczy tylko znów wcisnąć pedał sprzęgła.
} Innym sposobem zarządzania energią pojazdu jest sterowanie agregatami pomocniczymi zależnie od potrzeb, wykorzystanie elektrycznego wspomagania kierownicy czy pompy wspomagania kierownicy Varioserv lub odłączanie sprężarki klimatyzacji. Rozwiązania te pozwalają zredukować ilość niezbędnej energii, przez co mniej energii pierwotnej jest przekształcane w prąd elektryczny przez alternator. Specjalny olej przekładniowy o niskiej lepkości kompensuje straty powstałe na skutek tarcia. Ponadto, inteligentne zarządzanie energią dla napędu tylnego wpływa na szybsze zmniejszenie oporu spowodowanego tarciem przy ruszaniu. Zmniejszenie oporu powietrza również przyczynia się do zredukowania zużycia paliwa. Optymalizację właściwości aerodynamicznych pojazdu uzyskać można poprzez otwieranie bądź zamykanie klap chłodzącego powietrza zależnie od sytuacji, a w niektórych modelach również poprzez aktywne sterowanie klapami.
Dzięki wskaźnikowi zmiany biegów kierowca jest w stanie uzyskać najbardziej ekonomiczny styl jazdy. System ten wykorzystuje dane ze sterownika silnika w celu obliczenia najbardziej optymalnego z ekonomicznego punktu widzenia w danej sytuacji momentu przełączenia biegu w górę lub w dół. Sygnał informujący o konieczności zmiany biegu pojawia się na desce rozdzielczej. Wskazanie odpowiedniego biegu wyświetlane jest w postaci strzałki i cyfry.
W roku 2008 nowe BMW serii 6 będzie imponować stylowym wyglądem i zaawansowanymi technologiami. Najważniejsza nowa cecha znajduje się pod maską: po raz pierwszy w pojeździe tej klasy silnik wysokoprężny cechuje się tak niewiarygodnĄ mocą i oszczędnością. Jako najmocniejsza jednostka napędowa tego typu na świecie, 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów, wyposażony w układ Variable Twin Turbo, czyni BMW serii 6 pojazdem wydajnym i dynamicznym. 210 kW/286 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 580 Nm umożliwiają uzyskanie prawdziwie sportowych osiągów. BMW 635d Coupé potrzebuje zaledwie 6,3 sekundy, aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h, a model Cabrio czyni to w jedyne 6,6 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 6,9 litra dla modelu Coupé i 7,2 litra dla Cabrio. Zwiększenie zasięgu w Coupé do 1 015 kilometrów, a w Cabrio do 970 kilometrów to podtrzymywanie długodystansowego charakteru tych modeli – tradycyjnej cechy pojazdów Gran Turismo.
Zwiększona wydajność to charakterystyczna cecha również dwóch innych typów silnika w BMW serii 6. Wśród tych jednostek wyróżnia się 8-cylindrowy silnik o mocy 270 kW/367 KM z BMW 650i Coupé i BMW 650i Cabrio, który został również poddany dodatkowym modyfikacjom w celu zredukowania zużycia paliwa. W związku z wprowadzeniem nowej jednostki napędowej dla BMW 630i seria 6 wzbogaci się o silnik benzynowy z układem bezpośredniego wtrysku. Nowy, 6-cylindrowy silnik rzędowy z układem High Precision Injection wytwarza moc rzędu 200 kW/272 KM. Jest zatem o 10 kW mocniejszy niż jego poprzednik. Nowe BMW 630i Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy, a Cabrio w 6,7 sekundy. Zużycie paliwa w BMW 630i według cyklu pomiarowego UE wynosi 7,9 litra na 100 kilometrów dla modelu Coupé i 8,3 litra dla Cabrio – to aż 15 procent mniej niż w poprzednich, jakże wydajnych modelach.
Nowe BMW serii 5 dostępne będzie w roku modelowym 2008 z sześcioma silnikami benzynowymi i czterema silnikami wysokoprężnymi. Modele limuzyna i touring będą mogły zatem jeszcze bardziej niż dotychczas ustanawiać nowe standardy pod względem osiągów i wydajności. Dwie nowe wersje podstawowe serii 5 – BMW 520d i BMW 520i – pokazują wyraźnie, na co stać tę kategorię pojazdów w zakresie wydajnej dynamiki. Nowe BMW 520d dostępne jest z całkowicie nowym, 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 kW/177 KM, zwiększonej o 10 kW w stosunku do poprzednika. Takie wartości wpływają na zwiększenie poziomu dynamiki jezdnej limuzyny i touringa. Dla przykładu – limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy, a touring w 8,5 sekundy. Jednocześnie zużycie paliwa w obu modelach spadło o około 14 procent. Nowe BMW 520d Touring, podobnie jak limuzyna, może pochwalić się wyjątkowymi w tym segmencie wartościami, spalając średnio 5,3 litra paliwa na 100 kilometrów według cyklu pomiarowym UE i emitując 140 g CO2 na kilometr.
Jeżeli chodzi o silniki benzynowe, podobną rolę modelu wzorcowego przejmuje BMW 520i. 4-cylindrowa jednostka o mocy 125 kW/ 170 KM, wyposażona w układ High Precision Injection, zapewnia niesamowitą radość z jazdy, która odzwierciedla się w przyspieszaniu od 0 do 100 km/h w 8,7 w przypadku limuzyny i w 9,0 sekund w przypadku touringa. Cechy wpływające na poprawę wydajności nowego silnika są równie wyraziste: dla nowego BMW 520i cykl pomiarowy UE określa średnie spalanie 6,7 litra na 100 kilometrów (touring: 6,9 litra) i poziom emisji CO2 rzędu 162 g na kilometr (touring: 166 g).
W roku 2008 BMW serii 3 umacnia swój status najbardziej sportowego, a jednocześnie najbardziej postępowego pojazdu w segmencie dzięki wprowadzeniu nowych, mocniejszych i bardziej ekonomicznych wersji silników. Efektywna dynamika widoczna jest w charakterystyce nowych modeli również i tej serii. Nowe, 6-cylindrowe i 4-cylindrowe silniki benzynowe z układem bezpośredniego wtrysku ubogiej mieszanki High Precision Injection, a także nowe 4-cylindrowe silniki wysokoprężne z technologią Common Rail trzeciej generacji dostępne są obecnie dla modeli limuzyny, touringa, Coupé i Cabrio serii 3.
Po raz pierwszy wszystkie silniki benzynowe – tak 6-, jak i 4-cylindrowe – wyposażone są w system bezpośredniego wtrysku High Precision Injection. Zakres silników waha się od takich jednostek, jak 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 90 kW/122 z nowego BMW 316i po 3-litrową, 6-cylindrową jednostkę rzędową z BMW 335i, która dzięki połączeniu układów High Precision Injection i Twin Turbo uzyskuje moc 225 kW/306 KM.
W samej tylko serii 3 aż pięć modeli emituje jedynie 140 g CO2 na kilometr. Nowym nabytkiem w grupie wyjątkowo ekonomicznych modeli jest BMW 316i, które w tej dyscyplinie zdążyło już uplasować się na pozycji lidera wśród silników benzynowych. Limuzyna spala średnio zaledwie 5,9 litra paliwa na 100 kilometrów, a BMW 316i Coupé – 5,9 litra. Niskie spalanie wpływa na równie niskie poziomy emisji CO2 rzędu 142 g w przypadku limuzyny i podobnie 142 g w przypadku modelu Coupé. Wśród modeli z silnikiem wysokoprężnym przodownikiem w zakresie wydajności i poziomu emisji jest nowe BMW 318d. 4-cylindrowy silnik diesla o mocy 105 kW/143 KM, wyposażony w technologię Common Rail trzeciej generacji, umożliwia tak limuzynie (4,7 litra/100 kilometrów, 123 g CO2/km), jak i touringowi (4,8 litra/100 kilometrów, 125 g CO2/km) osiągnięcie niewiarygodnie niskich poziomów zużycia paliwa i emisji spalin.
W roku modelowym 2008 BMW serii 1 zostanie poszerzone o nową fascynującą wersję. swą premierę święcić będą trzy nowe silniki montowane w BMW serii 1. Nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z technologią Variable Twin Turbo dostępny będzie dla pojazdów 5- i 3-drzwiowych. Jednostka napędowa o mocy 150 kW/204 KM pozwala BMW 123d na uzyskanie doskonałych osiągów w wielu dziedzinach. Nowy model jest szczególnie fascynujący pod względem wyjątkowej dla tego segmentu ilości dostarczanej mocy napędowej oraz nadzwyczaj niskiego zużycia paliwa. Według cyklu pomiarowego UE 5- i 3-drzwiowe modele potrzebują zaledwie 5,2 litra oleju napędowego, aby pokonać odległość 100 kilometrów. Poziom emisji spalin w BMW 123d to 138 g na kilometr.
Jednostka napędowa w BMW 123d jest pierwszym na świecie wysokoprężnym silnikiem z aluminium zdolnym dostarczyć 100 KM mocy na 1 litr paliwa. Jednocześnie model ten jest również pierwszym większym pojazdem, który przy mocy ponad 200 KM emituje mniej niż 140 g CO2 na kilometr.
Nowe BMW X5 3.0sd będzie dostępne z 6-cylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3 litrów, wyposażonym w technologię Variable Twin Turbo. 210 kW/286 mocy i maksymalny moment obrotowy 580 Nm pozwalają na przyspieszanie od zera do 100 km/h w jedyne 7 sekund. Według cyklu pomiarowego UE model ten spala średnio 8,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Tak niski poziom zużycia paliwa umożliwia nowemu BMW X5 3.0sd pokonanie niespotykanego w tym segmencie dystansu 1 035 kilometrów.
Inne wariacje modelowe BMW X5 zostały również wzbogacone o wiele rozwiązań pozwalających zoptymalizować zużycie paliwa i emisję spalin, takich jak np. system odzyskiwania energii hamowania i sterowanie agregatami pomocniczymi zależnie od potrzeb. W najwyższej wersji tej serii, w BMW X5 4.8i wyposażonym w 8-cylindrowy silnik o mocy 261 kW/355 KM, średnie spalanie zostało zredukowane o 4 procent i wynosi 12 litrów na 100 km w cyklu pomiarowym UE. BMW X5 3.0si zużywa 10,2 litra (6 procent mniej), a BMW X5 3.0d – 8,1 litra na 100 kilometrów, co oznacza obniżenie zużycia paliwa o 7 procent w stosunku do roku 2007.
Dla modelu BMW X3 dostępnych będzie w 2008 roku sześć zaawansowanych silników benzynowych i wysokoprężnych. Pod względem wydajności najbardziej wyróżnia się nowe BMW X3 2.0d. Jego 4-cylindrowy silnik wysokoprężny, wykonany w całości z aluminium, dostarcza 130 kW/177 KM mocy i generuje moment obrotowy 350 Nm. Ze średnim spalaniem według cyklu pomiarowego UE rzędu 6,5 litra na 100 km i emisją 172 g CO2 na kilometr, nowe BMW X3 2.0d uzyskuje w roku 2008 najlepsze osiągi w swym segmencie. EfficientDynamics BMW pozwala osiągnąć pozycję lidera we wszystkich segmentach pojazdów.