Światowy debiut samochodu koncepcyjnego BMW serii 7 ActiveHybrid oferującego po raz pierwszy potencjał technologii BMW ActiveHybrid w segmencie luksusowych limuzyn, jako część innowacyjnej strategii BMW EfficientDynamics. W stylu typowym dla firmy BMW, ten nowy koncepcyjny samochód łączy w sobie znaczną redukcję zużycia paliwa i emisji spalin z dynamiką jazdy, jakiej nigdy dotąd nie udało się osiągnąć w klasie samochodów hybrydowych.
Samochód koncepcyjny BMW serii 7 ActiveHybrid to inteligentna symbioza silnika benzynowego w układzie V8 oraz napędu elektrycznego w ramach koncepcji łagodnej hybrydy. Technologia układu napędowego zastosowana w tym samochodzie koncepcyjnym zapewnia poprawę dynamiki jazdy przy równoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji spalin o 15% w cyklu testów UE w porównaniu z takim samym pojazdem wyposażonym wyłącznie w silnik spalinowy. Jednocześnie, zastosowanie technologii BMW ActiveHybrid nie wymaga żadnych ograniczeń pod względem jakości codziennej jazdy i cech właściwych dla samochodu BMW serii 7.
Samochód koncepcyjny oferuje idealną syntezę komfortu jazdy, wizualnej prezencji i przewagi samochodu BMW serii 7 z przyszłościową, wysokowydajną technologią BMW ActiveHybrid. Zapewnia to możliwość wzbogacenia zwykłej przyjemności z jazdy, tak typowej dla tej marki, o dodatkowe zalety systemu BMW ActiveHybrid. Wprowadzenie takich technologii w segmencie pojazdów luksusowych tego kalibru prowadzi do nowej percepcji samej technologii hybrydowej: w konfiguracji opracowanej przez firmę BMW technologia hybrydowa zapewnia znaczny wzrost wydajności bez konieczności zawierania kompromisu na niekorzyść dużej dynamiki, komfortu i bezpieczeństwa jazdy, tak typowych dla tej marki.
Najważniejsze informacje techniczne:
Układ napędowy samochodu koncepcyjnego BMW serii 7 ActiveHybrid składa się z silnika benzynowego V8 z Twin Turbo oraz wysokoprecyzyjnym wtryskiem paliwa na bazie jednostki napędowej zastosowanej w modelu 750i. Maksymalna moc konwencjonalnego silnika w modelu produkowanym seryjnie wynosi 300 kW/407 KM przy maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm.
Teraz ten lepszy silnik jest połączony z silnikiem elektrycznym, który mieści się cały w obudowie skrzyni biegów, o maksymalnej mocy 15 kW/20 KM przy momencie obrotowym 210 Nm. Tak więc w koncepcji łagodnej hybrydy silnik elektryczny zwiększa potencjał dynamiki jazdy ośmiocylindrowego silnika benzynowego w unikalny sposób, jaki najbardziej odpowiada charakterowi samochodu BMW serii 7, zapewniając jeszcze bardziej dynamiczne przyspieszenie.
Dzięki odzyskowi energii podczas hamowania silnik elektryczny dostarcza prąd do urządzeń elektrycznych zainstalowanych w samochodzie. W ten sposób zostaje zminimalizowane bezpośrednie przekształcanie paliwa w energię elektryczną i zmaksymalizowana moc napędowa dostępna dla większej dynamiki jazdy.
Silnik benzynowy V8 oferuje idealne właściwości dla koncepcji skoncentrowanej zarówno na dynamice jazdy, jak i wydajności. To jedyny na świecie ośmiocylindrowy silnik benzynowy, którego turbosprężarki są dogodnie rozmieszczone w przestrzeni V pomiędzy dwoma rzędami cylindrów i jednocześnie jest to najbardziej wydajny silnik w swojej klasie.
Komponenty hybrydowe opracowane dla tego samochodu koncepcyjnego bazują na technologii opracowanej w ramach współpracy w zakresie hybrydowych układów napędowych pomiędzy firmami BMW i Daimler. W tym wspólnym przedsięwzięciu, dwóm producentom udało się opracować komponenty dla napędu hybrydowego, włączając urządzenia elektroniczne i akumulatory wysokiego napięcia. Naturalnie, hybrydowy układ napędowy zastosowany przez BMW oferuje wszystkie właściwości, które są typowe dla tej marki.
Technologia BMW ActiveHybrid opiera się na koncepcji modułowej, zgodnej ze strategią „To co najlepsze w hybrydzie“ integrując najlepsze komponenty dla różnych segmentów pojazdów. Komponenty zastosowane w samochodzie koncepcyjnym BMW serii 7 ActiveHybrid – łagodna hybrydowa przekładnia i ośmiocylindrowy silnik benzynowy - uzupełniają się wzajemnie w ten sam idealny sposób, jak pełna hybrydowa przekładnia i ośmiocylindrowy silnik benzynowy w samochodzie koncepcyjnym BMW X6 ActiveHybrid.
Kompaktowy silnik elektryczny, umieszczony w obudowie skrzyni biegów, zastępuje konwencjonalny alternator napędzany przez silnik a także rozrusznik. Energię elektryczną uzyskuje się dzięki systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania o unikalnym stopniu skuteczności i bez negatywnego wpływu na moc samego silnika. Z kolei, zintegrowana elektronika umożliwia zastosowanie, niespotykanej dotąd, kompaktowej budowy oraz bezpieczne rozmieszczenie wszystkich komponentów hybrydowych.
Wysokowydajny akumulator litowo-jonowy, umieszczony w bagażniku, dopasowany do przestrzeni bagażowej samochodu, gromadzi wytworzoną energię i zasila instalację pokładową. Dzięki dużej pojemności, akumulator pozwala w pełni wykorzystać szczególny potencjał odzysku energii podczas hamowania.
Dzięki większej mocy elektrycznej, dodatkowe funkcje w samochodzie można uruchamiać tylko przy zasilaniu samą energią elektryczną. Szczególnie przydatna i komfortowa w tym przypadku jest funkcja automatycznego uruchamiania-wyłączania silnika, która zapobiega uruchamianiu silnika spalinowego na biegu jałowym, co możliwe jest dzięki zastosowaniu technologii ActiveHybrid.
Stylistyka nadwozia:
Samochód koncepcyjny BMW serii 7 ActiveHybrid demonstruje integrację technologii BMW ActiveHybrid z luksusową limuzyną BMW serii 7. Wszystkie komponenty hybrydowe są umieszczone zgodnie ze specyficzną konstrukcją samochodu. Silnik elektryczny i urządzenia elektroniczne są umieszczone w obudowie skrzyni biegów, gdzie są niewidoczne z zewnątrz. Specjalnie zaprojektowane wgłębienie w bagażniku, wykonane z aluminium, mieści kompaktowy akumulator litowo-jonowy.
Przód samochodu koncepcyjnego BMW serii 7 ActiveHybrid ukazuje typową dla tej serii naturalną prezencję, podkreśloną szczególnie przez dużą, pionową kratkę wlotu powietrza w kształcie nerek typowym dla marki BMW. Specyficzną cechą tego pojazdu koncepcyjnego jest poprowadzona na całej szerokości przodu aluminiowa listwa, umieszczona pod tablicą rejestracyjną, która kontroluje przepływ powietrza zapewniając optymalną aerodynamikę.
Dolny wlot powietrza jest przykryty na środku przez tę listwę aluminiową. Otwory po lewej i prawej stronie, odzwierciedlają kontury umieszczonych nad nimi reflektorów i są podzielone poziomo przez listwę aluminiową zwężającą się na boki.
Lampy przeciwmgielne zamontowane na samych krawędziach wlotów powietrza składają się z siedmiu lampek diodowych.
Patrząc z boku, sportowy i elegancji wygląd samochodu koncepcyjnego BMW serii 7 podkreślają 20-calowe felgi z lekkiego stopu z ramionami w kształcie litery V. Felgi są polakierowane w kolorze nadwozia. Lakier metaliczny w kolorze Blue Water na nadwoziu i felgach stanowi znak rozpoznawczy samochodów koncepcyjnych BMW posiadających maksymalną wydajność.
Z tyłu pojazdu koncepcyjnego BMW serii 7 ActiveHybrid, dodatkowy element ukierunkowujący powietrze, wykonany z aluminium, oraz końcówki rur wydechowych o nowych konturach symbolizują innowacyjną koncepcję napędu. Analogicznie do przodu pojazdu, na całej szerokości tylnego fartucha rozciąga się zintegrowana aluminiowa listwa. Jednocześnie tworzy ona górne obramowanie rur wydechowych, które są umieszczone daleko na zewnątrz. Niezwykle szerokie i płaskie kontury rur wydechowych tworzą niemalże wielowarstwową konstrukcję dzięki dodatkowym poziomym elementom.