Nowe BMW 760i oraz nowe BMW 760Li przejmują czołową pozycję w portfolio modelowym firmy, reprezentując najwyższy w segmencie poziom motoryzacyjnego wyrafinowania. Topowe modele BMW serii 7 osiągają niedoścignioną formę dzięki dwunastocylindrowej jednostce napędowej montowanej pod maskami obydwu wersji. Opracowany od podstaw V12 to arcydzieło nowoczesnej sztuki tworzenia silników. Ogromna moc 400 kW/544 KM osiągana jest przy 5 000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 750 Nm (533 lb-ft) dostępny jest już od 1 500 obr./min.
Ten dwunastocylindrowy motor, współpracujący z nową ośmiobiegową przekładnią automatyczną, odznacza się niezwykle wysoką kulturą pracy oraz zapewnia doskonałą dynamikę jazdy dzięki płynnemu i spontanicznemu dostarczaniu napędu. Co więcej, niemal nieograniczone zasoby mocy mogą zostać precyzyjne wykorzystane w każdej chwili i we wszystkich warunkach drogowych.
Po raz kolejny silnik V12 produkcji BMW staje się synonimem wyrafinowanych osiągów, komfortu spod znaku GT oraz stylowej ekskluzywności. Nowe BMW 760i a także BMW 760Li z rozstawem osi przedłużonym o 14 centymetrów (5,5 cala) – co zwiększa komfort podróżowania na tylnej kanapie i zapewnia jeszcze wyższy poziom luksusu – na nowo definiują pojęcie prawdziwie ekskluzywnego samochodu o wysokich osiągach. Ponadto, fascynujące elementy wyposażeniowe jasno określają pozycję firmy BMW na szczycie segmentu aut luksusowych.
Układ napędowy z najnowocześniejszymi technologiami został dopracowany pod każdym względem. Dotyczy to zarówno aluminiowej jednostki napędowej o pojemności 6 litrów wyposażonej w technologię TwinPower Turbo i bezpośredni wtrysk paliwa (High Precision Injection), dzięki któremu paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania, jak i układu płynnej regulacji faz rozrządu Double-VANOS oraz ośmiobiegowej przekładni automatycznej zastosowanej w BMW po raz pierwszy.
Wszystkie te układy pozwalają modelom BMW 760i oraz BMW 760Li zaoferować klientom nowy standard w zakresie motoryzacyjnego wyrafinowania, dynamicznych osiągów oraz wydajności w ekskluzywnym pojeździe o dużej mocy. W wersji BMW 760i przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,6 sekundy (dane wstępne), a średnie spalanie w cyklu UE utrzymuje się na poziomie 12,9 litra na 100 kilometrów.
W porównaniu do modelu oferowanego obecnie, średnie zużycie paliwa spadło o około 4,5%, przy czym w przypadku nowej limuzyny o dużo lepszych osiągach inżynierowie BMW wzięli pod uwagę bardziej rygorystyczne normy emisji EU5.
Nowe BMW serii 7: doskonała limuzyna do jazdy na najwyższym poziomie
Połączenie wyrafinowanych technologii układu zawieszenia, innowacyjnych systemów wspomagających kierowcę oraz najwyższego komfortu ze sportowymi osiągami i elegancką linią nadwozia czyni z BMW serii 7 pojazd, w którym przyjemność z jazdy osiąga najwyższy poziom. Wszystko to uzupełnione o nową, dwunastocylindrową jednostkę napędową definiuje zupełnie nowy standard.
Modele BMW 760i oraz BMW 760Li standardowo wyposażono w układ dynamicznej kontroli amortyzatorów (Dynamic Damping Control), układ dynamicznej kontroli jazdy (Dynamic Driving Control) sterowany przyciskiem umieszczonym w konsoli centralnej, wspomaganie kierownicy Servotronic zależne od prędkości jazdy oraz układ Dynamic Drive z systemem redukcji przechyłów.
Oprócz tych nowoczesnych technologii BMW 760Li zawiera dodatkowo pneumatyczne zawieszenie z układem samopoziomowania tylnej osi. Obydwie wersji dostępne są ponadto z opcjonalnym, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym (Integral Active Steering), który steruje skrętem tylnych kół w zależności od prędkości jazdy. Układ zwiększa komfort wszystkich pasażerów podróżujących nowym BMW serii 7, a jego działanie podczas zmiany pasa ruchu przy dużych prędkościach docenią szczególnie osoby zajmujące miejsce na tylnej kanapie.
Najwyższą wygodę jazdy w topowych wersjach BMW serii 7 zapewniają także inne elementy montowane standardowo, takie jak komfortowe fotele, układ nawigacji satelitarnej BMW Professional, czterostrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat z funkcją automatycznego hamowania, czujniki parkowania (Park Distance Control) oraz funkcja automatycznego domykania wszystkich czterech drzwi (Automatic Soft Close).
Nowoczesny pakiet systemów wspomagania kierowcy dostępny jest w opcji i zawiera układ ostrzegający o zmianie pasa ruchu (Lane Change Warning), system rozpoznawania pasa ruchu (Lane Departure Warning), aktywny tempomat z funkcją Stop-&-Go, system BMW Night Vision z funkcją rozpoznawania osób, wyświetlacz BMW Head-Up Display, kamerę cofania oraz system Side View. Jako uzupełnienie standardowych biksenonowych reflektorów BMW oferuje także reflektory adaptacyjne z funkcją świateł skrętnych i wspomaganiem świateł drogowych oraz adaptacyjnym rozdziałem oświetlenia i kontrolą zasięgu świateł, co w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy nocą.
Design: dyskretne akcenty na zewnątrz, styl i luksus wewnątrz (BREAK} BMW 760i oraz BMW 760Li zawdzięczają swój wyjątkowy wygląd harmonijnemu połączeniu eleganckich linii, sportowych akcentów i elementów charakterystycznych dla BMW serii 7. Wersja z rozstawem osi przedłużonym o 14 centymetrów (5,5 cala) zapewnia wyjątkowo łatwy dostęp do tylnych siedzeń, a dzięki unikalnemu projektowi linii dachu i konturów słupka C, profil auta – pomimo zwiększenia przestrzeni nad głowami w tylnej części – daje takie samo wrażenie „regularności”, co wersja z „normalnym” rozstawem osi. Co ciekawe, obydwie wersje nadwoziowe odznaczają się największym rozstawem osi w swoich segmentach.
Zewnętrzne oznaczenia wersji V12 w modelu BMW 760i oraz BMW 760Li są dyskretne i stylowe. Osłona chłodnicy w charakterystycznym kształcie nerki zawiera poszerzoną i delikatnie wklęsłą chromowaną ramę oraz mocno wysunięte do przodu kraty.
Z boku te dwa wyjątkowe modele wyróżniają się specjalnie zaprojektowanymi 19-calowymi obręczami z lekkich stopów oraz oznaczeniami V12 na chromowanych „skrzelach” ze zintegrowanymi wskaźnikami określającymi kierunek. Wskaźniki kierunkowe umieszczono w punkcie łączącym przedni panel nadwozia z drzwiami kierowcy po jednej stronie i z drzwiami pasażera po drugiej.
Eleganckim dodatkiem jest chromowana listwa pomiędzy podwójnymi końcówkami układu wydechowego, która ozdabia obydwa modele. Owe końcówki, które zostały zintegrowane z tylnym dyfuzorem zarówno po lewej, jak i po prawej stronie, wykonano z dwóch przylegających, prostokątnych rur pokrytych chromem i uciętych pod niewielkim kątem w równej linii z oprawkami.
Luksusową atmosferę wnętrza BMW 760i oraz BMW 760Li uzupełniają liczne elementy stylistyczne opracowane wyłącznie pod kątem tych dwóch modeli i perfekcyjnie dopasowane do charakteru kabiny pasażerskiej, co po raz kolejny uwidacznia wyjątkowy charakter wersji V12. Nakładki progowe ze stali nierdzewnej z podświetlanym symbolem V12, tablica przyrządów pokryta skórą nappa i wykończona eleganckimi ściegiem, podsufitka i osłony przeciwsłoneczne obszyte alkantarą oraz najwyższej jakości elementy drewniane w ekskluzywnym kolorze orzechowym z indywidualnymi inkrustacjami wyróżniają modele BMW 760i oraz 760Li na tle pozostałych wersji BMW serii 7.
Technologia TwinPower Turbo w silniku dwunastocylindrowym
Nowy, dwunastocylindrowy silnik BMW zawiera szereg technologii, które wydobywają ze struktury jednostki napędowej pełny potencjał. Nowością technologiczną zastosowaną po raz pierwszy w jednostce dwunastocylindrowej jest układ TwinPower Turbo oraz bezpośredni wtrysk paliwa (High Precision Injection), dzięki któremu paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania.
Turbosprężarki wyróżniają się szczególnie wysoką wydajnością kompresora i turbiny, a dzięki ich nietypowemu umieszczeniu możliwe było zastosowanie krótkich i możliwie prostych rur łączących kolektor wydechowy z turbosprężarkami, co w dużej mierze usprawniło wydajność przepływu. Centralne dostarczanie turbodoładowanego powietrza do kolektora powietrznego pomaga z kolei zoptymalizować zarówno poziom akustyczny silnika, jak i cykl ładowania. Identyczne kolektory wydechowe umieszczone przy dwóch rzędach cylindrów, zawierają po dwa połączenia typu „trzy w jednym”, które zespolono z kolejnością zapłonu silnika. W połączeniu z katalizatorami zoptymalizowanymi pod względem minimalnego przeciwciśnienia, ta specjalna konfiguracja kolektorów wydechowych tworzy odpowiednie podstawy do osiągnięcia ponadprzeciętnej spontaniczności w realizowaniu poleceń wydanych poprzez wciśnięcie pedału przyspieszenia oraz wygenerowania dużej mocy i wysokiego momentu obrotowego.
Wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosła do 750 Nm (533 lb-ft) i jest utrzymywana na stałym poziomie w zakresie od 1 500 do 5 000 obr./min. W porównaniu z poprzednią jednostką napędową oznacza to wzrost momentu o 25% przy jednoczesnym obniżeniu prędkości obrotowej silnika, przy której jest uzyskiwany o około 2 300 obr./min.
Również moc silnika wzrasta w szybszym tempie niż poprzednio za sprawą bardziej dynamicznie wznoszącej się krzywej wykresu mocy, która już przy 5 000 obr./min. wskazuje maksymalną wartość 400 kW/544 KM.
Zoptymalizowany proces spalania i maksymalna wydajność dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa High Precision Injection
High Precision Injection to technologia bezpośredniego wtrysku paliwa drugiej generacji, która pomaga zoptymalizować proces spalania i w najbardziej efektywny sposób wykorzystać energię zawartą w paliwie. Piezowtryskiwacze umieszczone w centralnej części głowicy cylindrów gwarantują superprecyzyjne dozowanie paliwa wtryskiwanego do komory spalania.
Technologia High Precision Injection stosowana jest w połączeniu z układem TwinPower Turbo we wszystkich silnikach benzynowych montowanych pod maskami modeli BMW serii 7. W wersji V12 system ten dba ponadto o wyjątkowo wydajny i czysty proces spalania, co stanowi podstawę do uzyskania niespotykanego w tej klasie poziomu zużycia paliwa i emisji spalin.
Piezowtryskiwacze otwierające się na zewnątrz umieszczono w głowicy cylindrów pomiędzy zaworami, czyli zaraz obok świec zapłonowych. Paliwo dostarczane jest przez rury ze stali nierdzewnej, a następnie wtryskiwane do komór spalania w rozpylonej formie pod ciśnieniem dochodzącym do 200 bar. Takie ciśnienie generowane jest przez pompy paliwowe przy każdym rzędzie cylindrów i utrzymywane we wszystkich warunkach dzięki krótkim rurom i niewielkim odległościom, jaki musi pokonać paliwo.
Paliwo wtryskiwane w tym procesie rozprowadzane jest w sposób stożkowy, a tym samym spala się w niezakłóconym i wyjątkowo czystym procesie. To z kolei pozytywnie wpływa na poziom emisji spalin i dźwięk silnika, a efekt chłodzenia mieszanki powietrzno-paliwowej uzyskany dzięki bezpośredniemu wtryskowi pomaga uzyskać wyższy stopień sprężania niż w przypadku silnika turbodoładowanego z kolektorem z wtryskiem. Wszystko to oznacza jeszcze większą wydajność silnika generującego większą moc przy mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo.
Układ płynnej regulacji faz rozrządu Double-VANOS i pompa oleju o regulowanym wydatku dla maksymalnej wydajności
Nowy, dwunastocylindrowy silnik BMW został wyposażony w układ płynnej regulacji faz rozrządu Double-VANOS, który zapewnia pracę w warunkach średniego obciążenia przy wysokim poziomie pozostałych spalin i zredukowanych stratach energii przepustnicy, co pozwala na uzyskanie maksymalnej wydajności paliwowej.
Kolejną zaletą układu Double-VANOS jest to, iż wspiera on silnik w uzyskaniu bezpośrednich reakcji. Połączone w procesie termicznym wały rozrządu zawierają kute krzywki oraz dodatkowe potrójne krzywki po stronie ssącej, które napędzają wysokociśnieniowe pompy paliwowe. Zawory po stronie wydechowej zostały z kolei wypełnione sodem dla optymalnego chłodzenia i wyposażone w chromowane wałki.
Sposób podawania oleju w dwunastocylindrowym silniku również został zoptymalizowany poprzez zastosowanie pompy oleju o regulowanym wydatku, pracującej z maksymalną wydajnością według indywidualnego zapotrzebowania: sześciokomorowa pompa dostarcza tylko tyle oleju, ile potrzebuje silnik w danym momencie i w określonych warunkach jazdy.
Światowy debiut: ośmiobiegowa przekładnia automatyczna w nowym BMW 760i oraz nowym BMW 760Li
Ponadprzeciętne możliwości nowego silnika V12 z technologiami TwinPower Turbo i High Precision Injection pracującego pod maską modeli BMW 760i oraz BMW 760Li potęguje równie zaawansowana i innowacyjna ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która debiutuje w produkcyjnej wersji modelu BMW. Ta nowoczesna przekładnia została idealnie dopasowana do charakterystyki mocy i osiągów dwunastocylindrowego silnika, łącząc w sobie wyjątkowy komfort zmiany przełożeń, sportowe działanie oraz niespotykaną wcześniej wydajność.
Dzięki innowacyjnej konfiguracji przełożeń, w nowej, ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów zastosowano dodatkowe biegi oraz większy niż w poprzednio stosowanej automatycznej skrzyni sześciobiegowej zakres przełożeń bez efektów ubocznych w postaci wyższej wagi, większych rozmiarów czy niższej wydajności systemu.
Osiem biegów do jazdy w przód oraz jedno przełożenie do jazdy w tył to układ zawierający cztery proste zestawy przełożeń i pięć elementów dźwigni zmiany biegów. Innowacyjny układ tych komponentów – zastosowany po raz pierwszy w automatycznej przekładni ośmiobiegowej – pozwala na otwarcie jedynie dwóch sprzęgieł przy każdym biegu i w każdym momencie, co redukuje straty związane z tarciem do minimum.
Potrójny postęp dzięki dwóm dodatkowym biegom: poprawiona dynamika zmiany przełożeń, zoptymalizowany komfort, zwiększona wydajność
Dzięki zwiększonemu zakresowi poszczególnych przełożeń, kierowca ma możliwość korzystania z wyższego biegu przy niższej prędkości obrotowej silnika częściej, niż to miało miejsce wcześniej. Wymiernym efektem tej modyfikacji jest nie tylko zoptymalizowane zużycie paliwa podczas szybszej jazdy, ale także większe wyrafinowanie i lepsza kultura pracy dwunastocylindrowej jednostki napędowej w modelach BMW 760i oraz BMW 760Li.
Mimo zwiększenia całkowitej liczby biegów do ośmiu i poszerzeniu zakresu poszczególnych przełożeń, przejścia pomiędzy kolejnymi biegami są krótsze niż wcześniej. Układ tego typu uwidacznia sportowy charakter przekładni, co z kolei podkreśla dynamiczną naturę modelu opracowanego w duchu typowego BMW.
Harmonijny układ przełożeń zapewnia stały i niezmiernie płynny przyrost prędkości jazdy podczas przyspieszania, dzięki czemu duża moc jednostki V12 znajduje doskonałe ujście, potwierdzając tym samym dominację modeli BMW 760i oraz 760Li w segmencie luksusowych limuzyn.
Kolejną zasługą niewielkich różnic w przyroście kolejnych przełożeń jest zwiększenie komfortu pracy automatycznej przekładni, która pozwala jedynie na małą zmianę prędkości obrotowej silnika podczas przełączania z jednego biegu na drugi.
Czasy reakcji i szybkość zmiany kolejnych przełożeń są krótsze niż w przypadku poprzedniej skrzyni automatycznej o sześciu przełożeniach, co pozytywnie wpływa na komfort podróżowania i dynamikę jazdy. W przypadku nowej konstrukcji tylko jedno sprzęgło musi bowiem zostać zwolnione podczas zmiany biegu – lub dwóch biegów – na wyższy lub podczas redukcji. Jednocześnie, układ bezpośredniego wykrywania biegu umożliwia kierowcy zmianę biegu na wyższy lub redukcję o więcej niż dwa przełożenia przy utrzymaniu niezwykle krótkich czasów reakcji i szybkich zmian. Co więcej, zmiana z ósmego biegu na drugi – szczególnie ważna podczas spontanicznego przyspieszania – również odbywa się bezpośrednio przy otwarciu przez system zaledwie jednego sprzęgła.
Taka konfiguracja w szczególny sposób zwiększa przyjemność podróżowania modelami BMW 760i oraz BMW 760Li, pozwalając kierowcy częściej wykorzystywać wyższe biegi dla większej wydajności jazdy oraz cieszyć się maksymalnymi osiągami w każdej sytuacji.
Zdjęcia BMW 760Li na naszym fotoblogu.