Reprezentuje nie tylko język kształtów, jakim przemawiają nowe modele BMW, lecz również w wielu aspektach wyznacza nowe wzorce klasy roadster. Samochód emanuje pewnością siebie, siłą, sportowym charakterem i estetyką, oferując przy tym niezwykłą precyzję i bezpieczeństwo kierowania oraz niezrównaną radość z jazdy.
To dwumiejscowe auto debiutuje jako Z4 3.0i o mocy 170 kW/231 KM z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym i 6-biegową przekładnią mechaniczną oraz jako Z4 2.5i o mocy 141 kW/192 KM z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym i 5-biegową przekładnią mechaniczną. Obydwa modele miały premierę w USA jesienią 2002 r., a w Europie na początku roku 2003.
Już same proporcje Z4 zasługują na uwagę: długa maska silnika, skrojony na miarę kokpit i krótki, zgrabny tył – nie ma innego roadstera o podobnych wymiarach. Rozstaw osi 2495 mm i szerokość 1781 mm stanowią w tej klasie pojazdów nową jakość, a długość całkowita, wynosząca 4091 mm, wypada przy tym sportowo i kompaktowo. W rezultacie mamy do czynienia z solidnym sportowym autem o krótkich zwisach i bez zbędnego grama wagi.
Z4 ma dwie charakterystyczne linie boczne. Dolna linia ciągnie się od maski silnika przez drzwi, najpierw ku dołowi, potem coraz wyżej w stronę tyłu pojazdu. Linia ta emanuje pewnością siebie, przypominając ponadto klasyczne roadstery bez otwieranych drzwi, co nadaje pojazdowi niepowtarzalny charakter. Górna linia przyciąga wzrok łukiem ciągnącym się od przodu maski silnika aż po tył. Podobnie ciekawy charakter ma wznoszący się ku górze obrys drzwi. Stylistyka karoserii jest tutaj jedyna w swoim rodzaju: widoczne i wyczuwalne na dotyk wypukłości i wklęsłości powierzchni, krawędzie, zaokrąglenia i krzywizny to prawdziwa uczta dla oka. Poszczególne kontury i gra światłocienia dodatkowo podkreślają proporcje typowe dla roadstera.
Jako pierwsze BMW ze składanym dachem, Z4 wyposażone jest w składany dach o szczególnej konstrukcji. Dzięki niej złożony dach zajmuje mniej miejsca, a z drugiej strony przednia część dachu służy jednocześnie jako pokrywa komory dachu, szczelnie zamykająca komorę na równi z płaszczyzną karoserii.
Dlatego Z4 nie potrzebuje ani specjalnego pokrowca na złożony dach, ani oddzielnej klapy, zamykającej komorę dachu. Na życzenie, Z4 jako jedyny roadster na świecie może być wyposażone w całkowicie automatyczny dach.
Napęd: doskonałe jednostki sześciocylindrowe
Z4 wyposażone jest w silniki, które znajdują uznanie ekspertów: sześciocylindrowe silniki rzędowe marki BMW również w tym roku wyróżnione zostały najwyższymi międzynarodowymi nagrodami, przyznawanymi w klasie silniów. Z4 może pochwalić się dwoma silnikami z najwyższej półki: 2,5-litrowym silnikiem o mocy 141 kW/192 KM przy 6 000 obr./min oraz 3-litrowym silnikiem o mocy 170 kW /231 KM przy 5 900 obr./min. Jednostki te umożliwiają osiągi, dzięki którym auto naprawdę zasługuje na miano sportowego: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,0 i 5,9 sek., prędkość maksymalna 235 i 250 km/h.
Dla kierowców o wybitnie sportowych ambicjach Z4 ma przełącznik, który pozwala dodatkowo "dopalić" silnik: dostępny w wyposażeniu dodatkowym układ FDC (Fahr Dynamic Control) zwiększa w trybie "sport" wydatek mocy silnika i powoduje zmianę charakterystyki pracy pedału gazu w układzie sterowania silnikiem. Jednocześnie układ ten powoduje również zmianę charakterystyki przełożenia układu kierowniczego na bardziej bezpośrednią i sportową: również zależne od prędkości wspomaganie układu kierowniczego EPS (Electric Power Steering) pracuje bardziej "sportowo". W połączeniu z dostępną na życzenie sekwencyjną skrzynią biegów SMG lub skrzynią automatyczną, układ FDC powoduje, że biegi przełączane są szybciej i przy wyższych obrotach.
Układ EPS (Electric Power Steering)
Z4 to pierwszy samochód marki BMW z elektrycznym, a nie hydraulicznym wspomaganiem układu kierowniczego. Sterowana komputerowo charakterystyka wspomagania pozwala na niezwykle wysoką elastyczność pracy układu kierowniczego i optymalne połączenie tłumienia układu z pożądanym przez kierowcę wyczuciem nawierzchni. W przeciwieństwie do klasycznych, hydraulicznych układów wspomagania, układ EPS nie wymaga nakładu energii podczas jazdy bez poruszania kierownicą. Daje to oszczędność nawet 1 litra paliwa na 400 kilometrów.
Z4 2.5i wyposażone jest standardowo w 5-biegową mechaniczną skrzynię biegów, a Z4 3.0i w skrzynię 6-biegową. Obydwie wersje pojazdu dostępne są na życzenie z 6-biegową sekwencyjną skrzynią SMG. Skrzynia SMG pozwala kierowcy na przełączanie biegów tradycyjnie za pomocą dźwigni zmiany biegów, lub też za pomocą dwóch dźwigienek umieszczonych przy kierownicy – dzięki nim kierowca może w pełni skoncentrować się na jeździe. Skrzynia SMG adresowana jest przede wszystkich do kierowców o sportowych ambicjach. Zmiana biegu trwa jedyne 0,15 sek., jest niezwykle precyzyjna i płynna, gdyż nie wymaga naciskania pedału sprzęgła.
Dynamika, zwinność i sportowe zacięcie Z4 to cechy bazujące na niezwykle sztywnej karoserii i doskonałym układzie jezdnym. Układ jezdny przejęty został w zasadzie z serii 3, poddany został jednak odpowiedniej modyfikacji i ukierunkowany jest w jeszcze większym stopniu na doskonałość prowadzenia, niż przykładowo układ jezdny modeli Coupé. Równomierny rozkład ciężaru na osie stwarza przy tym idealne warunki dla harmonijnych właściwości jezdnych. Wymienić należy również napęd na tylne koła, który szczególnie w sportowych samochodach ma szereg istotnych zalet. Dzięki temu na przykład układ kierowniczy może pracować bez zakłóceń pochodzących od napędu, co daje kierowcy niezwykłą precyzję kierowania i wyraźne wyczucie drogi.
Z4 wyposażone jest standardowo w układ dynamicznej kontroli stabilności DSC. Rezerwa bezpieczeństwa układu jezdnego w tym roadsterze jest tak wysoka, że układ DSC służy jedynie jako pomoc w naprawdę niebezpiecznych sytuacjach, a nie jako wspomaganie pracy układu jezdnego. Dzięki układowi DTC (Dynamic Traction Control) kierowca ma też możliwość dostosowania sposobu pracy układu DSC do indywidualnego stylu jazdy. Jedno naciśnięcie przycisku wystarcza, by układ DTC w adaptacyjny sposób zezwalał na zwiększony poślizg kół tylnych. Dzięki temu Z4 prowadzi się tak, jak pojazdy z klasyczną blokadą mechanizmu różnicowego, jednak bez ograniczania funkcji układu DSC w sytuacjach ekstremalnych.
Z4 tworzono od podstaw zgodnie z koncepcją aut roadster. Efekt jest imponujący: odporność karoserii na skręcanie wynosi 14 500 Nm/stopień i ponad dwukrotnie przekracza sztywność dotychczasowego Z3 (5 600 Nm/stopień). Tak wysokiej sztywności karoserii nie udało się dotąd osiągnąć w żadnym pojeździe typu kabriolet czy roadster. Pozwoliło to doskonale pogodzić charakterystyczny dla limuzyn wysoki komfort amortyzacji ze sportową konfiguracją układu jezdnego.
Najważniejszym elementem gwarantującym wysokie bezpieczeństwo pasywne kierowcy i pasażera jest bez wątpienia niezwykle stabilna struktura karoserii i racjonalne wykorzystanie wysokowytrzymałej stali w konstrukcji karoserii. Przedni słupek pełni przy tym funkcję pałąka antykapotażowego, który uzupełniają dwa stalowe pałąki antykapotażowe, umieszczone bezpośrednio za siedzeniami. Z4 wyposażone jest standardowo w cztery poduszki powietrzne, a wersje oferowane w USA – dodatkowo w dwie poduszki chroniące nogi.
Poduszki powietrzne sterowane są przez nowy układ ASE (Advanced Safety Electronics), w którym po raz pierwszy wykorzystano technologię światłowodową – BMW po raz kolejny wyznacza trendy rozwoju w zakresie bezpieczeństwa.
Niezawodne nawet w razie przebicia: opony typu Run Flat w wyposażeniu standardowym Z4 wyposażone jest seryjnie w opony typu Run Flat. Ten rodzaj ogumienia pozwala w razie przebicia opony dotrzeć do najbliższej stacji obsługi, bez potrzeby zatrzymywania się w niebezpiecznych miejscach w celu wymiany koła. Wszystkie układy pomocnicze pracują przy tym prawidłowo nawet w przypadku awarii koła. Opony z funkcją jazdy awaryjnej nadzorowane są przez montowany standardowo układ ostrzegawczy, który na podstawie różnicy obrotów kół już po krótkiej jeździe jest w stanie stwierdzić spadek ciśnienia w jednej lub kilku oponach i ostrzec kierowcę za pomocą sygnalizacji optycznej.
Z4 ma dysponuje bogatą paletą wyposażenia dodatkowego: nowy roadster może być na przykład wyposażony w reflektory ksenonowe. Doznań muzycznych na najwyższym poziomie dostarczą dostępne na życzenie dwa zestawy hi-fi, zaprojektowane specjalnie dla Z4. System audio Top-HiFi to debiut technologii Carver w segmencie muzycznego sprzętu samochodowego. Technologia ta umożliwia uzyskanie niezwykle wysokiego ciśnienia akustycznego z kolumn głośnikowych o małej pojemności.
Wbudowane w tablicę rozdzielczą radio z systemem nawigacyjnym oparte jest po raz pierwszy w historii BMW na formacie DVD, którego pojemność umożliwia rozszerzenie zasięgu map. System nawigacyjny Professional wyposażony jest ponadto w składany i, dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, doskonale czytelny kolorowy ekran, umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej. Obydwa systemy nawigacyjne oferowane są również w połączeniu z dostępnym na życzenie wbudowanym telefonem pokładowym.