Od jesieni 2003 odnoszący ogromne rynkowe sukcesy model X5 będzie jeszcze lepszym samochodem dzięki kompleksowym zmianom wprowadzonym przez BMW. Pierwszy samochód klasy Sports Activity Vehicle – po czterech latach od debiutu rynkowego – cieszy się wciąż niezmienną popularnością wśród klientów. Aby trend ten się utrzymał, inżynierowie i designerzy gruntownie przekonstruowali wielkiego sportowego off-roadera z rodziny BMW, wprowadzając doń mnóstwo nowości – zarówno technicznych, jak i wizualnych.
Nowy, inteligentny system rozdziału napędu 4x4 xDrive, nowe, jeszcze potężniejsze silniki i przedefiniowanie charakterystycznych cech stylistycznych to najważniejsze elementy odświeżenia modelu. Dzięki nim X5 także w przyszłości pozostanie idealnym samochodem dla kierowców o ambicjach sportowych, którzy lubią łączyć znakomitą zwinność, moc i właśności jezdne typowego BMW z jedyną w swoim rodzaju "pozycją kierowniczą" i szerokim zakresem zastosowań także z dala od utwardzonych dróg.
Nowe BMW X5 będzie miał swój debiut we wrześniu 2003 roku na salonie samochodowym IAA we Frankfurcie, a wkrótce potem pierwsze egzemplarze trafią do swych nabywców – w połowie października w USA, od początku grudnia w Europie, zaraz potem na innych rynkach.
Nowe silniki: więcej mocy, przyjemności z jazdy i niższe spalanie.
Wraz z odświeżeniem modelowym X5 otrzyma dwa nowe silniki: 4,4-litrowy benzynowy V8 i 3,0-litrowy rzędowy, 6-cylindrowy wysokoprężny z zasilaniem Common Rail. Od wiosny 2004 dojdzie jeszcze przepotężna wersja X5 - 4.8is.
Nowy silnik benzynowy BMW 4.4 V8 z układem Valvetronic i ze zmiennofazowym sterowaniem rozrządu Bi-Vanos oraz zmienną długością kanałów dolotowych znalazł już zastosowanie w BMW serii 7, gdzie ustanowił nowe standardy w dziedzinie rozwijania mocy, osiągów i kultury pracy. Teraz – po dostosowaniu do wymagań związanych z pracą w aucie typu Sports Activity Vehicle – pokaże swe umiejętności także w BMW X5. Dzięki mocy 235 kW (320 KM) ten 4,4-litrowy silnik V8 rozpędza X5 4.4i w ciągu zaledwie 7,0 s do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 240 km/h – pod warunkiem, że samochód wyposażony jest (jak to jest seryjnie w Niemczech) w ogumienie z indeksem prędkości V. W przypadku ogumienia o indeksie H prędkość maksymalna ograniczona jest do 210 km/h.
Nowy X5 4.4i wyposażony jest seryjnie w nową 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Dzięki jej doskonałemu zestopniowaniu i inteligentnemu sterowaniu wyborem przełożenia kierowca niemal nie zauważa zmian biegów i zawsze ma do dyspozycji optymalne rezerwy mocy.
Udana synteza sportowego charakteru i oszczędności sprawiła, że wariant wysokoprężny X5 3.0d stał się na wielu rynkach ulubioną wersją Sports Activity Vehicle. Aby ten trend utrzymać, także ten silnik poddano imponującemu unowocześnieniu. Przekonstruowana 6-cylindrowa rzędowa jednostka z wtryskiem Common Rail drugiej generacji rozwija w nowym X5 3.0d moc 160 kW (218 KM). Granicę 100 km/h tak napędzany samochód pokonuje już po 8,3 s, a maksymalnie rozpędzić się może do 210 km/h. Przepotężny maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm dostępny jest w zadziwiająco szerokim zakresie prędkości obrotowej i zapewnia temu pojazdowi ogromną siłę i swobodę poruszania, także poza utwardzonymi drogami oraz na stromych podjazdach. Mimo swej niedźwiedziej siły nowy X5 3.0d zużywa w cyklu ECE zaledwie 8,6 l oleju napędowego na 100 km. Ogromna moc jest tu przenoszona na koła poprzez 6 przełożeń – seryjnie w skrzyni biegów sterowanej manualnie, na życzenie w nowej 6-stopniowej skrzyni automatycznej.
Co najmniej równie ważna jak imponująca moc nowych silników w X5 jest nowa technika, która w każdej sytuacji optymalnie przenosi ich moc na podłoże. To całkowicie nowy, inteligentny system napędu na cztery koła xDrive, który ustanawia nowe standardy w dziedzinie przyczepności i charakterystyki jezdnej wśród samochodów z napędem 4x4. xDrive umożliwia bezstopniowe i stałozmienne rozdzielanie siły napędowej pomiędzy przednią i tylną oś z niespotykaną do dziś szybkością.
Akcja zamiast reakcji: xDrive "myśli" i reaguje szybciej.
xDrive działa szybciej niż inne systemy, ponieważ w każdej sytuacji potrafi „myśleć na wyrost“. Wykorzystuje do tego nie tylko czujniki w kołach, które sygnalizują buksowanie poszczególnych kół, ale także dane gromadzone przez czujniki systemu stabilizującego DSC. I tak np. czujniki żyroskopowe (badające ruch obrotowy pojazdu) oraz wychylenia kierownicy dostarczają mu informacji o chwilowym stanie samochodu. Dzięki nim np. przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów xDrive jest w stanie w każdym momencie rozdzielać moc między osie w sposób optymalny, zdecydowanie minimalizując tym samym wszelkie skłonności do nad- lub podsterowności. Poza wyraźnie większą zwinnością i przyjemnością z jazdy, oznacza to także ogromne podniesienie poziomu bezpieczeństwa.
W wielu sytuacjach systemy regulacji układu jezdnego – jak DSC – mogą wkraczać do działania zdecydowanie później niż w przypadku dotychczasowych układów 4x4.
Nowy system dzięki swej szybkości reagowania zapewnia niesłychane zalety w dziedzinie przyczepności. Na podłożu śliskim lub nieumocnionym między utratą przyczepności jednego koła a przeniesieniem siły napędowej na koła utrzymujące przyczepność upływają tylko milisekundy. Elektronicznie sterowane sprzęgło tarczkowe nie traci czasu i reaguje natychmiast. Tym samym np. ruszanie na oblodzonej jezdni lub pokonywanie stromych podjazdów o luźnym podłożu staje się z wykorzystaniem systemu xDrive łatwym zadaniem dla nowego X5.
Poprawienie technicznych zdolności nowego X5 stanowiło dla designerów bodziec, by także pod względem wyglądu auta dokonać pewnych ulepszeń. Aktualizując auto stylistycznie, sprawili, że charakter X5 jeszcze bardziej się wyostrzył, a niezwykłe możliwości techniczne skryte pod nadwoziem tego samochodu zostały podkreślone optycznie – choć z typową dla BMW powściągliwością.
Przednia część samochodu aż do słupków szyby została całkowicie przestylizowana. W efekcie typowe dla modeli X5 ukształtowanie maski uzyskało jeszcze bardziej wyraziste podkreślenie i wykazuje jeszcze więcej dynamiki dzięki nowej wymowie form BMW charakteryzującej się przenikaniem się płaszczyzn oraz kombinacjom wklęsłości i wypukłości. Typowe linie krawędzi biegnących przez cała długość maski stały się mocniejsze, szersze i wyższe, a kończą się dopiero na typowym dla BMW wlocie powietrza: "podwójnej nerce". Wloty powietrza także ukształtowano od nowa. "Nerki" są teraz większe, bardziej dostojne. Podwójne reflektory otrzymały dynamiczniej uformowane kontury zewnętrzne i wraz z bardziej zaokrąglonymi lampami kierunkowskazów lepiej dopasowane są do nowej linii modelowej BMW. Niemal mistyczny nocny styl designerzy uzyskali dzięki nowym lśniącym "koronom pierścieniowym" wokół czterech reflektorów.
Fartuch przedniego pasa jest też mocniejszy, wyrazisty. Wyposażono go w większe, podzielone pośrodku wloty powietrza, przez co linie charakterystyczne maski optycznie przedłużono aż do samego dołu przedniego pasa. Odświeżony wygląd nowego X5 harmonijnie dopełniają nowe gładkoszybowe tylne lampy o "brylantowej" optyce.
Także pod względem bezpieczeństwa nowy X5 jest wzorcem, w czym pomaga gruntowne przekonstruowanie. Dzięki nowemu napędowi 4x4 xDrive aktywne bezpieczeństwo jazdy wzniosło się na zupełnie nieznany dotychczas poziom, jako że wiele spośród niebiezpiecznych dotychczas sytuacji w ogóle nie ma szans na osiągnięcie pułapu krytycznego. Swe zalety w dziedzinie bezpieczeństwa biernego X5 udowodnił już w jednym z najtrudniejszych testów zderzeniowych świata. Jako pierwszy tzw. duży off-roader, Sports Activity Vehicle BMW otrzymał w teście Euro-NCAP najwyższą ocenę 5 gwiazdek.
Ponadto wiele zarówno nowych, jak i już sprawdzonych elementów wyposażenia przyczynia się do wyjątkowo bezpiecznego podróżowania nowym modelem X5. Nowy, opcjonalny system adaptatywnego oświetlenia zakrętowego zapewnia optymalne oświetlenie drogi podczas nocnej jazdy po zakrętach. Doskonała widoczność to efekt stosowania w nim nowych reflektorów biksenonowych. Są one seryjne w wersjach ośmiocylindrowych i opcjonalne w wersjach z silnikami o sześciu cylindrach.
Kierowcy wykorzystujący potężne silniki i świetny uciąg nowego X5 do podróży z przyczepami mają do dyspozycji kolejny, jedyny w swoim rodzaju element bezpieczeństwa: układ kontroli stabilności przyczepy. Dzięki czujnikom układu stabilizacji pojazdu DSC, zapobiega on niebezpiecznemu bujaniu się przyczepy,. Czujniki wykrywają ruchy wahadłowe i automatycznie "uspokajają" przyczepę za pomocą precyzyjnych ingerencji w układ hamulcowy, zapewniając całemu zespołowi holowniczemu pewną i bezpieczną jazdę.