...z bezramowymi szybami. Wszystko to stanowi jedną, harmonijną całość. Polska premiera miała miejsce 22 października podczas otwarcia przez firmę Inchcape Motor największego salonu BMW w naszym kraju. BMW 5 Gran Turismo pojawiłło się w sprzedaży 24 października.
Szczególną uwagę zwraca przód pojazdu - obszerne wloty powietrza, podwójne i okrągłe, nachylone pod kątem reflektory, wyraziste linie poziome, lampy w kształcie litery L z rzędami świateł diodowych o jednolitym oświetleniu jeszcze uwypuklają zdecydowanie i masywność tego modelu. BMW serii 5 Gran Turismo ma wyjątkowo przestronne, komfortowe wnętrze. Lekko podwyższona pozycja siedzenia, obszerne szyby oraz panoramiczny dach a także wysokogatunkowe materiały i wysokiej jakości elementy wykończeniowe sprawiają, że dają kierowcy poczucie luksusu.
Zupełnie nowy koncept
Kierowca, który pierwszy raz wsiądzie go BMW serii 5 Gran Turismo z pewnością nie oprze się wyjątkowej wygodzie i przestronności wnętrza tego auta. Wrażenie to potęguje poziomy układ deski rozdzielczej. Dużo przestrzeni w okolicach głowy i łokci w przedniej części dorównuje poziomowi samochodu wysokiej klasy. Komfort jazdy BMW serii 5 GT zapewniają też lekko podwyższona pozycja siedzenia, wyraziste wskaźniki, nowy system obsługi iDrive z kolorowym 10,2 calowym wyświetlaczem oraz kokpit skierowany na kierowcę, wykonany w czarnych panelach. Producent nowego auta zadbał także o pasażerów. Tylne fotele wyposażone są w funkcję regulacji pozycji oraz kąta nachylenia siedziska i oparcia. Wnętrze BMW serii 5 Gran Turismo pozwala dostosować przestrzeń wewnątrz pojazdu do indywidualnych wymagań kierującego. Przy ustawieniu foteli tylnych w pozycji standardowej BMW serii 5 Gran Turismo daje pasażerom siedzącym z tyłu swobodę nóg na poziomie BMW serii 7. Przy takim układzie pojemność bagażnika wynosi 440 litrów. Podobnie jak w limuzynie, przegroda za tylnymi siedzeniami oddziela kabinę pasażerską od bagażnika, chroniąc ją od hałasu i niekorzystnych warunków pogodowych. Tylne fotele można dowolnie przesunąć w przód aż o 100 mm. Pojemność bagażnika wzrasta wtedy do 590 litrów. Po zupełnym złożeniu foteli i przegrody bagażnik ma pojemność 1 700 l. BMW 5 GT zaprojektowano tak, by wygodnie można było załadować i rozładować bagażnik. Wszystko dzięki zastosowanej w tym modelu dwuczęściowej klapie bagażnika. Gdy otworzymy tylko małą pokrywę pod tylną szybą, możemy załadować bagażnik nie narażając pasażerów na hałas, przeciągi czy zmiany temperatury. Duży bagaż bez problemu umieścimy w aucie po otwarciu dużej klapy. Nie zapominajmy, że mimo tych praktycznych rozwiązań, BMW 5GT nie traci cech limuzyny.
Nowoczesny silnik pod luksusową maską
BMW serii 5 Gran Turismo jest dostępny na rynku w trzech wersjach. Pierwsza to BMW 530d GT, w której średnie zużycie paliwa to 6,5 l na 100 km. Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 180 kW/245KM z aluminiową skrzynią korbową i układem Common Rail najnowszej generacji to zaleta tego modelu. Z kolei BMW 535i GT jest dostępne z pierwszym sześciocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym z układem Twin Turbo, bezpośrednim wtryskiem paliwa (High Precision Injection) i układem VALVETRONIC. Silnik ten rozwija moc maksymalną 225 kW/306 KM. Najwyższym modelem jest jednostka V8 TwinPower Turbo o mocy 300 kW/407 KM, montowana w BMW 550i GT. Wszystkie modele mają standardowo ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, która zapewnia oszczędność paliwa. Komfort i dynamikę jazdy umożliwia zastosowanie w BMW serii 5 Gran Turismo nowoczesnej technologii zawieszenia. Dwuprzegubową oś przednią i zespoloną oś tylną wykonano w większości z aluminium. Model ten to także pneumatyczne zawieszenie osi tylnej oraz hydrauliczna zębatkowa przekładnia kierownicza z aktywowaną na żądanie pompą wspomagania.
Pełna kontrola i bezpieczeństwo
BMW serii 5 GT daje kierowcy możliwość pełnego panowania nad pojazdem. Zapewnia to zamontowany w nim układ dynamicznej kontroli jazdy (DDC), który dostosowuje dynamikę zmiany biegów, pracę pedałem gazu oraz układ wspomagania kierownicy do warunków jazdy. Funkcją, którą polubi każdy kierowca, jest możliwość zaprogramowania samochodu w zależności od potrzeb. Oprócz zwykłego sportowego kierujący może włączyć tryb komfortowy. Projektanci zadbali też, jak zwykle w przypadku tej marki, o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Ochronę zapewnia im odpowiednia konstrukcja karoserii oraz wszechstronne, współdziałające i sterowane elektronicznie systemy bezpieczeństwa - automatyczne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny chroniące głowę oraz zagłówki na przednich siedzeniach aktywujące się zależnie od siły uderzenia, a także opony typu Run Flat z sygnalizacją przebicia. W wyposażeniu standardowym dostępne są również reflektory biksenonowe z pierścieniami świateł dziennych, lampy przeciwmgielne, dwustopniowe światła stop, natomiast w wyposażeniu opcjonalnym – reflektory adaptacyjne ze zmiennym rozdziałem światła i funkcją doświetlania zakrętów.
Znacznie więcej niż standard
BMW serii 5 Gran Turismo można dodatkowo wyposażyć w zależności od potrzeb kierowcy. Do wyboru jest wiele funkcji, które poprawią komfort jazdy: asystent świateł drogowych, funkcja rozpoznawania pasa ruchu z wskaźnikiem ograniczenia prędkości, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, BMW Night Vision z rozpoznawaniem osób, kamera przednia (Side View i Top View) i kamera cofania – to tylko część możliwości. Przydatne, zwłaszcza przy dalekich wyprawach, będą z pewnością takie udogodnienia jak BMW Online, BMW Assist, usługi BMW TeleService czy udoskonalona funkcja wzywania pomocy z informacją o aktualnej lokalizacji pojazdu. W standardzie BMW serii 5 Gran Turismo jest wyposażony w automatyczną klimatyzację, system audio, wejście AUX oraz zintegrowaną instrukcję obsługi pojazdu. Dodatkowo można w nim zamontować systemy telekomunikacyjne i nawigacyjne, port USB, twardy dysk o pojemności 80 GB do przechowywania danych nawigacyjnych i plików muzycznych, wielokanałowy system audio, podwójny tuner DAB, system DVD w tylnej części kabiny pasażerskiej, wyświetlacz Head-Up, unowocześniony dach panoramiczny oraz hak holowniczy z elektrycznie skręcaną głowicą.