W testach zderzeniowych Euro NCAP model BMW X1 otrzymał najwyższą, pięciogwiazdkową notę. Poddany skomplikowanej procedurze testowej, którą na początku tego roku wzbogacono o dodatkowe kryteria, nowy model wypadł znakomicie demonstrując wysoki poziom bezpieczeństwa oraz efektywny system ochrony pojazdu, obejmujący szeroki wachlarz scenariuszy zdarzeń drogowych. Z 12 pojazdów poddanych testom NCAP, BMW X1 uzyskał również jak dotąd najlepsze rezultaty w zakresie ochrony pieszego.
Uzyskując najwyższy wynik w najbardziej liczących się testach zderzeniowych w Europie, model BMW X1potwierdza wysoki poziom systemów bezpieczeństwa, które opracowano specjalnie dla potrzeb gamy modeli BMW X. Niezwykle wytrzymała konstrukcja nadwozia stanowi idealną podstawę do stworzenie bezpiecznej i solidnej kabiny pasażerskiej, która zapewni podróżnym właściwą ochronę nawet podczas bardzo poważnego wypadku. Siły oddziałujące na pojazd zostają przekierowane wzdłuż specjalnie wytyczonych ścieżek rozproszenia impetu uderzenia i pochłonięte przez obszerne strefy kontrolowanego zgniotu.
We wnętrzu BMW X1 znajdziemy przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, które mają za zadanie chronić kierowcę i jego pasażerów. Kolejnym elementem wyposażenia standardowego są również napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa dla przednich foteli oraz system ISOFIX, który służy do bezpieczniejszego mocowania fotelików dziecięcych na tylnej kanapie. Systemem bezpieczeństwa steruje centralny, elektroniczny układ, który po przeanalizowaniu rodzaju i siły uderzenia uruchamia poszczególne elementy systemu bezpieczeństwa pojazdu tak, by zapewnić optymalny stopień ochrony podróżnych.
Aby zoptymalizować poziom bezpieczeństwa aktywnego, model BMW X1 wyposażono w system stabilizacji toru jazdy DSC, który sprzężono z inteligentnym układem napędu na wszystkie koła BMW xDrive. Możliwość bardzo precyzyjnej regulacji oraz mnogość funkcji systemu (m.in. asystent hamowania, asystent hamowania w zakręcie czy tryb dynamicznej kontroli trakcji DTC) zapewnia łatwe i przyjemne prowadzenie nawet w trudnych warunkach drogowych. A to z kolei przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie ryzyka wypadku. W standardzie użytkownik BMW X1 znajdzie również funkcję ostrzegania o uszkodzeniu ogumienia, która odpowiednio wcześnie poinformuje kierowcę o spadku ciśnienia w danej oponie.
Testy NCAP (ang. New Car Assessment Programme) uważane są za jedne z najbardziej restrykcyjnych na świecie. Test Euro NCAP to kryterium uznawane przez rządy, instytucje motoryzacyjne i organizacje konsumenckie w całej Europie. Testowane scenariusze zdarzeń drogowych obejmują m.in. zderzenie czołowe, boczne z innym pojazdem oraz ze stalowym słupem. Na początku obecnego roku wprowadzono bardziej rygorystyczne warunki testowe, które sprawdzają również elektroniczne układy bezpieczeństwa w pojeździe, a także badają ryzyko dodatkowych obrażeń w szerokim wachlarzu scenariuszy zderzeniowych.
Po przeanalizowaniu wyników testów, specjaliści z Euro NCAP potwierdzili, iż model BMW X1 posiada wyjątkowo wytrzymały przedział pasażerski, który zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno kierowcy jak i pozostałych podróżnych, i to niezależnie od ich wzrostu i zajmowanego w pojeździe miejsca. Model BMW X1 otrzymał szczególnie wysoką notę w zakresie ochrony dzieci. Potwierdzono, iż pojazd oferuje wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa przy zastosowaniu fotelików przeznaczonych dzieci w wieku półtora roku i trzech lat. Pojazd otrzymał najwyższą możliwą notę za ochronę dziecka przewożonego w foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy podczas zderzenia czołowego i bocznego.
Obecnie w testach NCAP poświęca się bardzo wiele uwagi ochronie pieszego. W tej kategorii model BMW X1 bardzo pozytywnie zaskoczył testujących, bowiem wypadł najlepiej ze wszystkich testowanych w tym okresie pojazdów. Po raz kolejny model BMW X1 okazał sie bezkonkurencyjny za sprawą konsekwentnie wdrażanej koncepcji rozwoju systemów bezpieczeństwa. Projekt zderzaków i pokrywy komory silnika uwzględnia powierzchnie odkształcalne, które łatwo poddają się naciskowi i tym samym zmniejszają ryzyko obrażeń u pieszych i rowerzystów. W potestowym raporcie szczególną uwagę poświęcono materiałowi, z którego wykonana została maska silnika, gdyż pozwala on – szczególnie u dzieci – wydatnie ograniczyć ryzyko urazów głowy.