W klasie samochodów kompaktowych rozpoczyna się nowa era. Większa dynamika jazdy, większe bezpieczeństwo, większy komfort, lepsza jakość i nowe rozwiązania – to wszystko oferuje BMW serii 1. Po raz pierwszy funkcjonalność kompaktowego pięciodrzwiowego samochodu połączona została z radością z jazdy, tak charakterystyczną dla pojazdów marki BMW. Wysokoobrotowe silniki benzynowe, wyposażone w technologię Double VANOS i VALVETRONIC, mocne silniki wysokoprężne z układem Common Rail oraz niezwykle wymagające rozwiązania techniczne układu jezdnego podkreślają sportowy charakter tego auta. Tajemnica niesamowitych doznań podczas jazdy, wyrażająca się w precyzji kierowania, stabilności jazdy i zwinności, tkwi w napędzie na oś tylną. Do tego dochodzą systemy bezpieczeństwa i komfortowe wyposażenie, wyznaczające nowe trendy. BMW serii 1 wyposażone jest w liczne rozwiązania techniczne, które w samochodach tej klasy były do tej pory raczej niespotykane.
Układ napędowy i jezdny:
typowy dla BMW, lecz wyjątkowy w klasie samochodów kompaktowych. Czworo drzwi, duża klapa tylna i wszechstronne wnętrze sprawiają, że BMW serii 1 spełnia wszelkie wymagania odnośnie funkcjonalności w swojej klasie pojazdów. Zalety praktyczne to jednak tylko część składająca się na charakter tego pojazdu. Właściwości jezdne auta nie pozostawiają natomiast żadnych wątpliwości: ze jest to samochód marki BMW.
Najwyraźniej widać to na przykładzie koncepcji napędu, niespotykanej dotąd w innych samochodach klasy kompaktowej. Moc wbudowanego wzdłużnie z przodu silnika przenoszona jest na tylne koła. Tradycyjnie dla BMW kluczem do osiągnięcia fascynującej dynamiki jazdy, doskonałej trakcji i pewnego prowadzenia jest napęd na tylne koła. W BMW serii 1 zasada ta znalazła zastosowanie w szczególnie lekkim i kompaktowym aucie, posiadającym ponadto niezwykle krótki zwis z przodu, szeroki rozstaw kół oraz najszerszy rozstaw osi w swojej klasie (2,66 m). Również właściwości aerodynamiczne pojazdu – współczynnik oporu wynosi tylko 0,29 – stawiają go na pierwszym miejscu w klasie samochodów kompaktowych.
Nowością jest pięciowahaczowa oś tylna, spełniająca najwyższe wymagania odnośnie dynamiki oraz komfortu jazdy. Proste, wykonane w kształcie drążków wahacze, krótkie ramiona dźwigni i sztywne struktury lekkiej konstrukcji stalowej umożliwiają niezwykle precyzyjne prowadzenie kół. Pięciowahaczowa oś tylna gwarantuje tym samym optymalną zwinność pojazdu.
Do równie niepowtarzalnych rozwiązań można zaliczyć konstrukcję osi przedniej w formie dwuprzegubowej kolumny amortyzującej z wahaczami podłużnymi i stabilizatorem. Wykonana z aluminium, mimo niewielkiej masy cechuje się niezwykle dużą sztywnością. Oba zastosowania przyczyniają się do polepszenia precyzji jazdy.
Jedyne w swoim rodzaju połączenie koncepcji napędu i techniki układu jezdnego dostarcza niezapomnianych wrażeń podczas jazdy – cechuje je wzorowa precyzja kierowania, spontaniczna reakcja na ruchy kierownicy i pedału gazu, niezwykła stabilność toru jazdy we wszystkich zakresach prędkości przy bardzo nieznacznych przechyłach nadwozia. Oddziaływanie napędu na układ kierowniczy, nieuniknione w pojazdach z napędem na oś przednią, w przypadku BMW serii 1 nie gra roli. W zamian za pośrednictwem układu kierowniczego kierowca otrzymuje zawsze precyzyjne informacje o stanie nawierzchni.
Również idealny rozkład masy w stosunku 50:50 na każdą oś wspomaga dynamiczne właściwości BMW serii 1. Równomiernie wyważone obciążenie osi pomaga osiągnąć optymalne prowadzenie przy nagłych zmianach kierunku jazdy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów siły odśrodkowe oddziałują równomiernie na koła przednie i tylne, co gwarantuje doskonałą stabilność toru i zwrotność pojazdu.
Najnowocześniejsza konstrukcja silnika.
Od początku BMW serii 1 dostępne jest w czterech wersjach silnikowych. Zakres mocy wysokoobrotowych czterocylindrowych silników benzynowych leży między 85 kW (115 KM) w BMW 116i a 110 kW (150 KM) w BMW 120i. Jednostka napędowa BMW 120i wyposażona jest w regulację skoku zaworów VALVETRONIC.
Ponadto posiada, podobnie jak napęd wersji 116i, płynną regulację faz rozrządu Double VANOS. Dzięki temu rozwiązaniu silniki czterocylindrowe stały się symbolem efektywnej dynamiki: nie tylko osiągają możliwie wysoką moc przy wysokich obrotach, lecz także optymalne zużycie paliwa w zakresie mocy roboczych.
Obie wersje silnika wysokoprężnego charakteryzują się dużą dynamiką oraz niespotykaną dotąd kulturą pracy. Zastosowane w tych jednostkach napędowych wałki wyrównoważające umożliwiają redukcję hałasu oraz wibracji silnika do niezwykle niskiego poziomu. Silniki wysokoprężne wyposażone są w technologię Common Rail najnowszej generacji, turbodoładowanie ze zmienną geometrią turbiny oraz chłodnicę powietrza doładowującego i osiągają moc 90 kW (122 KM) w BMW 118d wzgl. 120 kW (163 KM) w BMW 120d.
Moc napędowa silnika przenoszona jest za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów (skrzynia pięciobiegowa w BMW 116i) lub sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z funkcją Steptronic w modelach 120i i 120d.
Inteligentne systemy poprawiające bezpieczeństwo.
Nowe, odporne na duże obciążenia rodzaje stali nadają strukturze karoserii BMW serii 1 niespotykaną sztywność. Dzięki starannie zaprojektowanemu systemowi belek wzdłużnych i poprzecznych siły oddziałujące podczas kolizji prowadzą do programowych odkształceń. Kabina pasażerska chroniona jest w znacznym stopniu przed deformacją, a obciążenia oddziałujące na pasażerów są minimalizowane. Trzypunktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa, zagłówki na wszystkich fotelach, dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne z przodu oraz kurtynowe poduszki chroniące głowę dla pasażerów zajmujących miejsca z przodu oraz na tylnych siedzeniach należą do głównych elementów systemu bezpieczeństwa BMW serii 1.
Do aktywacji i sterowania systemami poduszek powietrznych oraz napinaczy i ograniczników pasów bezpieczeństwa wykorzystywana jest najnowocześniejsza technologia. W zależności od siły i rodzaju uderzenia układ sterowniczy wysyła sygnał wyzwalający poszczególne elementy ochronne. Indywidualne sterowanie gwarantuje, że uruchomione zostaną tylko te zabezpieczenia, które są rzeczywiście potrzebne. Na przykład czujnik zajęcia miejsca rejestruje obecność osoby na fotelu pasażera. Jeśli miejsce nie jest zajęte, nie nastąpi aktywacja prawej poduszki przedniej i bocznej. W przypadku konieczności wykonania naprawy pozwala to na sporą oszczędność kosztów.
Podczas kolizji bezpieczny zacisk akumulatora odcina dopływ prądu. Również w sposób automatyczny dezaktywowana jest pompa paliwowa, następuje otwarcie zamków w drzwiach, włączenie świateł awaryjnych oraz oświetlenia wnętrza pojazdu. Kolejna nowość w klasie samochodów kompaktowych: BMW serii 1 umożliwia montaż maksymalnie trzech fotelików dziecięcych z mocowaniem ISOFIX*, służących do bezpiecznego przewozu najmłodszych. W razie potrzeby można wyłączyć poduszkę powietrzną pasażera za pomocą przełącznika kluczykowego.
Pakiet zabezpieczeń oraz inteligentny układ sterowania zapewniają pasażerom BMW serii 1 bezpieczeństwo na wzorcowym poziomie. Tak wyposażony pojazd w pełni zasługuje na pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Oprócz starań mających na celu zminimalizowanie skutków wypadku dla pasażerów coraz istotniejsze staje się dzisiaj zastosowanie rozwiązań zapobiegających kolizjom.
BMW serii 1 jest przykładem dotychczasowych osiągnięć w tej dziedzinie w klasie aut kompaktowych. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) w trudnych sytuacjach – na przykład podczas omijania niespodziewanych przeszkód – pomaga w utrzymaniu pojazdu na wybranym kursie. Precyzyjne wyhamowywanie poszczególnych kół zapobiega zarzucaniu tyłu samochodu, jeśli dojdzie do przekroczenia i tak wysokich granic dynamiki jazdy. W ramach układu DSC kierowca ze sportowymi ambicjami ma do dyspozycji tryb dynamiki jazdy z podwyższonymi progami poślizgu. Układ stabilizacji toru jazdy (ASC) zapewnia odpowiednią przyczepność podczas ruszania z miejsca na trudnych nawierzchniach. Jego działanie zbliżone jest do działania tradycyjnej blokady mechanizmu różnicowego. Pozostałe funkcje systemów stabilności jazdy DSC i ABS to układ dynamicznej kontroli hamowania (DBC), a także układ zapobiegający utracie przyczepności kół w wyniku lekkiego hamowania na zakrętach (CBC) i elektroniczny, zależny od stopnia obciążenia pojazdu, rozdział siły hamowania (EBV). Suma tych rozwiązań w klasie samochodów kompaktowych stanowi unikalny pakiet zapewniający aktywne bezpieczeństwo, nie ograniczając przy tym przyjemności prowadzenia samochodu. Opony ze standardową funkcją jazdy awaryjnej oraz sygnalizacja uszkodzenia opony (RPA), ostrzegająca z odpowiednim wyprzedzeniem o niebezpiecznej utracie powietrza, są kolejnymi rozwiązaniami pozwalającymi kierowcy na niezmąconą radość z jazdy BMW serii 1.
BMW serii 1 jest pierwszym samochodem w klasie kompaktowej na rynku niemieckim, który w momencie rozpoczęcia sprzedaży wyposażony jest w dwustopniowe światła stop. Celem tej innowacji, skutecznie wypromowanej przez BMW w innych modelach i na innych rynkach, jest zapobieżenie kolizjom w wyniku najechania na tył pojazdu podczas nagłego hamowania. Zaświecenie się świateł stop ze szczególną intensywnością sygnalizuje kierowcy jadącemu z tyłu sytuację niebezpieczną. Podczas normalnego hamowania zwalniającego światła stop zapalają się w tradycyjny sposób. Jednak gdy zajdzie konieczność nagłego hamowania lub włączy się układ ABS, automatycznie aktywowana jest większa powierzchnia świecąca. Zadaniem wzmocnionego sygnału świetlnego jest wyzwolenie u kierowcy jadącego z tyłu reakcji polegającej na mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca.
Układ hamulcowy BMW serii 1 odznacza się dużą mocą i nadzwyczajną efektywnością. Duże tarcze hamulcowe kół przednich i tylnych zapewniają autu najwyższą skuteczność hamowania w swojej klasie. Niezawodność gwarantuje ponadto ciągły wskaźnik zużycia okładzin hamulcowych – nowość w klasie samochodów kompaktowych. Czujniki rejestrują stan okładzin hamulcowych, a jednostka sterująca, po uwzględnieniu stylu jazdy, oblicza i wskazuje kierowcy przebieg pozostały do ich wymiany. Również wskaźnik czasu pozostałego do serwisowania innych części ulegających zużyciu rejestruje na bieżąco niezbędne dane, które wyświetlane są następnie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy na 6,5-calowym kolorowym monitorze, umieszczonym w górnej części tablicy rozdzielczej. Gdy pojazd nie jest wyposażony w monitor, informacje te przekazywane są za pomocą wskazań komputera pokładowego między wskaźnikiem prędkościomierza a obrotomierza.
Każda przejażdżka BMW serii 1 staje się natychmiast przyjemnym przeżyciem. Oprócz indywidualnie dobranego wyposażenia służy temu także możliwość zapisania w kluczyku ustawień pojazdu, zgodnych z preferencjami użytkownika. Dzięki temu, na podstawie indywidualnych kluczyków auto może „rozpoznać” czterech różnych użytkowników i dokonać automatycznej regulacji istotnych funkcji. Po zajęciu miejsca w BMW serii 1 kierowca zastanie pojazd przystosowany do swoich upodobań. W kluczyku zapisywane są automatycznie ostatnio wybrane ustawienia systemu audio (dźwięk, głośność, przyciski stacji), klimatyzacji (temperatura i rozdział powietrza) oraz foteli z elektryczną regulacją i lusterek.
Różnorodność lakierów, tapicerek i linii wyposażenia wnętrza oraz niespotykana w klasie samochodów kompaktowych szeroka paleta wyposażenia dodatkowego pozwalają na spełnienie wielu życzeń. Indywidualne rozwiązania dla pojazdu marki BMW są niemal nieograniczone. Dotyczy to także BMW serii 1, które nie jest produkowane "taśmowo" lub oferowane ze stałymi pakietami wyposażenia, lecz wykonywane na zamówienie, a co za tym idzie zgodnie z życzeniem klienta. Prawdopodobieństwo, że na przestrzeni dwóch lat zakład opuszczą dwa identyczne modele BMW serii 1, jest bliskie zera.
Taka różnorodność wymaga przemyślanych rozwiązań logistycznych. W Grupie BMW opracowano system, stojący na straży niezawodności i elastyczności procesu produkcyjnego. Tzw. "zorientowany na klienta proces produkcyjno-dystrybucyjny" (KOVP) zapewnia precyzyjną organizację wszystkich kroków roboczych. Korzyści dla klientów: jeszcze na osiem dni przed rozpoczęciem montażu uwzględniane są zmiany w wyposażeniu już zamówionego pojazdu.