BMW Z4 jest tak samo bezpieczne, jak ekscytujące. Od momentu wejścia na rynek odnosi największe sukcesy w swojej klasie. Teraz mamy potwierdzenie, że jest to również najbezpieczniejsze auto dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu w tym segmencie – mówi Martin Klanner, manager projektu Z4 w Grupie BMW w Monachium.
W tym roku na całym świecie sprzedano już ponad 19 000 egzemplarzy (stan z maja br.), co pokazuje, że BMW Z4 jest najbardziej popularnym roadsterem w swoim segmencie. Na tej pozycji utrzymuje się już od momentu wejścia na rynek w październiku 2002 r.
BMW Z4 Roadster pokazuje dzisiejsze możliwości techniczne: przeciążenia działające na pasażerów podczas uderzenia jest mniejsze niż w samochodach bez składanego dachu. Organizacja EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) ocenia ryzyko obrażeń, które mogą odnieść pasażer i kierowca, według 16-punktowej skali. Wartości uzyskane przez BMW Z4 wynoszą 15,64 w przypadku zderzenia czołowego i 16,00 w przypadku kolizji bocznej. Są to najlepsze wyniki od początku wprowadzenia tego sposobu testowania pojazdów.
Mimo że Z4 nie posiada konstrukcji dachowej, to w przypadku kolizji przeciążenie działające na pasażerów jest nawet niższe niż w większości dzisiejszych aut bez składanego dachu. – Jest to kamień milowy w rozwoju bezpieczeństwa pojazdów i jednocześnie przekonujący przykład potencjału innowacyjnego inżynierów BMW – komentuje Martin Klanner.
BMW Z4 oferuje nie tylko najlepsze wartości pod względem bezpieczeństwa – jednocześnie charakteryzuje się niezwykłą sztywnością nadwozia, co jest ważnym czynnikiem wpływającym na sportowe osiągi tego roadstera.
Doskonałe wyniki testu potwierdzane są też w wirtualnych testach zderzeniowych, dzięki którym firma BMW stworzyła szkielet karoserii modelu Z4 w jego obecnej postaci. Centralna belka Y w grupie podłogowej oraz konstrukcje ramowe w ścianach bocznych, sięgające od przednich nadkoli poprzez progi aż po tył i wykonane z wysokowytrzymałej stali, nadają BMW Z4 dużą stabilność. Pałąk antykapotażowy w słupkach przednich i ramie przedniej szyby, odporne na wgniecenie powierzchnie oparcia stóp oraz belka poprzeczna karoserii z wbudowanymi pałąkami antykapotażowymi za fotelami łączą je w stabilną klatkę bezpieczeństwa.
BMW Z4 przoduje również w wielu innych aspektach bezpieczeństwa. Ten sportowy, dwuosobowy samochód z otwartym nadwoziem dostarczany jest wyłącznie z oponami typu run-flat. Opony te mają stabilne ściany boczne, dzięki czemu w przypadku nagłego przebicia opony znacznie łatwiej jest zapanować nad autem, a ponadto nawet w przypadku całkowitej utraty ciśnienia można przejechać jeszcze do 150 km. Ponieważ w 80% przypadków przebicie opony poprzedzane jest postępującą utratą ciśnienia, BMW Z4 standardowo wyposażone jest też w sygnalizację uszkodzenia opony. Ostrzega ona o spadku ciśnienia w oponie, jeszcze zanim dojdzie do jej zniszczenia. BMW Z4 jest też pierwszym autem, w którym standardowo montowane są innowacyjne dwustopniowe światła stop. W przypadku nagłego hamowania w światłach stop zapalają się dodatkowe diody świecące, co znacznie wyraźniej ostrzega inne pojazdy znajdujące się z tyłu. Natomiast układ ASE (Advanced Safety Electronics) jest mózgiem wielu innych oferowanych standardowo systemów bezpieczeństwa BMW Z4: odpowiednio do sytuacji aktywuje on poduszki powietrzne – oczywiście tylko te konieczne – wyzwala napinacze pasów bezpieczeństwa, odłącza akumulator, wyłącza alternator i pompę paliwa, otwiera centralny zamek i włącza oświetlenie wnętrza oraz światła awaryjne. W połączeniu z dostępnym w wyposażeniu dodatkowym telefonem Professional lub Business usługa telematyczna BMW Assist automatycznie wysyła sygnał alarmowy wraz z położeniem pojazdu i nawiązuje połączenie telefoniczne z centralą ratowniczą.