...w zeszłym tygodniu zarząd BMW AG wydał pozytywną decyzję w sprawie uczestnictwa firmy w zrestrukturyzowanej serii wyścigów DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) od 2012 roku. W tym celu należy spełnić określone wymagania, nad których realizacją pracuje ciało zarządzające ITR. W oczekiwaniu na pozytywny wynik prac, oddział BMW Motorsport czyni odpowiednie przygotowania od strony technicznej. Ostateczna decyzja zostanie podjęta jeszcze w tym roku.
Kolejnym istotnym filarem przyszłego programu jest pojawienie się BMW M3 GT2 w wyścigach długodystansowych. Podobnie, jak w tym sezonie, w roku 2011 BMW wystawi ten samochód do rywalizacji w wielu wyścigach.
Dr Klaus Draeger, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój, powiedział: „Po wycofaniu się z wyścigów Formuły 1, wprowadzenie zmienionego programu sportów motorowych pozwoli nam na osiągnięcie zupełnie nowego poziomu w wyścigach samochodów produkcyjnych. Samochody sportowe i turystyczne marki BMW osiągnęły ogromny sukces na całym świecie i w znacznym stopniu wpłynęły na sportowy wizerunek marki. Z tego powodu posunięcie to uznajemy za powrót do naszych korzeni po rozstaniu się z Formułą 1, jednocześnie zwiększając poświęcenie dla tej dyscypliny.”
Mario Theissen, Dyrektor BMW Motorsport, dodał: „Nowy program daje wiele możliwości zaprezentowania sportowych genów obecnych w samochodach BMW. Planowany powrót do wyścigów DTM jest dla naszego zespołu ekscytującym przedsięwzięciem. W ciągu najbliższych miesięcy będziemy pracowali nad aspektami technicznymi, co pozwoli nam stawić czoła konkurencji już na samym początku sezonu, jeśli tylko dane nam będzie wziąć udział w wyścigach serii w roku 2012. Dzięki długiej tradycji w wyścigach samochodów produkcyjnych, BMW M3 znakomicie odnajdzie się w roli bazowego auta. W roku 2011 do walki po raz kolejny wystawimy BMW M3 GT2, które w tym roku debiutuje na torach wyścigowych w Europie.”
Na rok 2011 BMW opracowuje czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra z bezpośrednim wtryskiem, który może być wykorzystywany w mistrzostwach – takich jak World Touring Car Championship (WTCC) organizowanych przez FIA – zgodnie z nowymi przepisami Super2000. Trwają także prace nad nowym samochodem wyścigowym, który w najbliższych latach zastąpi używane obecnie BMW 320si. O tym, jak będzie wyglądało uczestnictwo BMW w World Touring Car Championship po zakończeniu sezonu 2010 firma zadecyduje do końca roku. W tym roku BMW rywalizuje w WTCC z zespołem BMW Team RBM oraz kierowcami Augusto Farfusem (BR) i Andy Priaulxem (GB).
Rywalizacja zespołów niefabrycznych także pozostaje w centrum zainteresowania BMW. Firma będzie nadal opracowywała atrakcyjne samochody wyścigowe dla profesjonalnych zespołów, jak to miało miejsce w przypadku BMW Z4 GT3. W przyszłości, kierowcy odnoszący największe sukcesy będą wciąż nagradzani trofeum BMW Sports Trophy. W ciągu najbliższych lat firma będzie kontynuowała tradycję promowania młodych, utalentowanych kierowców ścigających się w serii Formuła BMW. Oznacza to także, iż BMW zaoferuje juniorom kompleksowy program szkoleniowy. Mario Theissen komentuje: „Fakt, iż siedmioro absolwentów programu Formuł BMW pełni obecnie obowiązki regularnych kierowców w Formule 1 mówi sam za siebie. To dlatego od 2011 roku będziemy nadal promowali młode talenty. W ciągu nadchodzących miesięcy zdecydujemy, jaką dokładnie formę przyjmie to przedsięwzięcie.”
W swojej historii BMW odniosło wiele sukcesów w międzynarodowych wyścigach samochodów turystycznych. Już w latach 60. ubiegłego stulecia firma poparła pozycję producenta sportowych samochodów klasy premium kilkoma tytułami mistrzowskimi. Kierowcy BMW zdobyli w sumie dwanaście europejskich tytułów mistrzowskich w modelach BMW 2002, BMW 3.0 CSL oraz BMW 635 CSi Coupe. Co więcej, Volker Strycek (DE) poprowadził swoje BMW 635 CSi do zwycięstwa w debiutanckim sezonie w wyścigach DTM w 1984 roku. BMW M3 pojawiło się na torze w 1987 roku i od razu potwierdziło, iż jest doskonałym autem wyścigowym. Roberto Ravaglia (IT) zdobył tytuł mistrzowski, Winni Vogt (DE) został Mistrzem Europy, a Eric van de Poele (BE) wygrał w DTM.
Po drugim triumfie w Mistrzostwach Europy w 1988 roku, Ravaglia zdobył dla BMW trzeci, najbardziej aktualny tytuł DTM w BMW M3 w 1989 roku. BMW może poszczycić się 49 zwycięstwami w wyścigach, 30 miejscami pole position oraz 64 najszybszymi okrążeniami w serii. Do roku 1992 włącznie kierowcy BMW M3 na całym świecie wywalczyli ponad 1 500 indywidualnych zwycięstw i ponad 50 międzynarodowych tytułów.
Mistrzostwa Europy wystartowały ponownie w 2001 roku i po raz kolejny kierowca BMW Peter Kox (NL) zdobył tytuł. Po zwycięstwie w Mistrzostwach Europy w 2004 roku w modelu BMW 320i, rok później Andy Priaulx (GB) wygrał Mistrzostwa Świata za kierownicą tego samego samochodu. Priaulx z powodzeniem bronił tytuł przez dwa kolejne lata, prowadząc BMW 320si WTCC.
W przeszłości BMW odnosiło także sukcesy w wyścigach długodystansowych: kierowcy BMW wygrali 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring (DE) już 18 razy. Jednym z osiągnięć marki z siedzibą w Monachium było zwycięstwo w pierwszym wyścigu w 1970 roku. W roku 1988 BMW wygrało w klasyfikacji generalnej w pierwszym modelu z silnikiem wysokoprężnym: BMW 320d. Kierowcy BMW stawali na najwyższym miejscu podium 21 razy podczas wyścigów na torze w Spa-Francorchamps (BE). W Le Mans (FR), zespół BMW Motorsport wywalczył historyczne zwycięstwo w klasyfikacji generalnej w 1999 roku w BMW V12 LMR. Z modelem BMW M3 GTR firma wygrała też w klasyfikacji producentów, zespołów i kierowców w amerykańskiej serii La Mans w 2001 roku.