i tym samym zwiększają jego całkowitą wydajność. Jednak w firmie BMW wysoki komfort to nie wszystko. Obecnie w centrum rozwojowo-badawczym firmy prowadzone są prace nad nowoczesnym rozwiązaniem zwanym Active Sound Design, czyli systemem kontroli dźwięku silnika wewnątrz pojazdu. System ten sprawia, iż dynamika jazdy i osiągów silnika staje się w kabinie pasażerskiej niemal namacalnym wrażeniem.
Aby jazda była jednocześnie dynamiczna i wydajna, inżynierowie firmy BMW pracują nad stworzeniem lekkiej, dźwiękochłonnej konstrukcji, złożonej z komponentów specjalnie dobranych pod względem ich właściwości akustycznych. Główny cel to poprawa komfortu jazdy oraz wykorzystanie zalet obniżonej masy pojazdu i kompaktowej struktury instalacyjnej, co możliwe jest dzięki dobraniu materiałów o ściśle określonych własnościach. Tym sposobem, nabywca otrzymuje funkcjonalny produkt o niższej masie własnej, który gwarantuje ogromną radość z jazdy przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo i ograniczonym poziomie emisji CO2. Zmniejszenie poziomu hałasu towarzyszącego jeździe wymaga normalnie użycia ciężkich materiałów wygłuszających i tłumiących. Takie rozwiązanie ogranicza poziom wibracji powierzchniowych. Dzięki nowoczesnym materiałom stosowane obecnie komponenty silnika są coraz lżejsze. Cały czas rosną jednak wymagania wydajnościowe wobec układów napędowych.
Oznacza to, iż np. skrzynie korbowe budowane są z aluminium, przez co brakuje materiałowego wyciszenia nieprzyjemnych dźwięków powstałych w procesie spalania. Potrzeba zatem inteligentnych rozwiązań, które pozwoliłyby zachować wysoki poziom komfortu jazdy. Specjaliści od akustyki opracowują je poprzez systematyczne udoskonalanie takich elementów jak np. skrzynie korbowe. Zabieg zwany „użebrowaniem” pozwala na stałe ograniczać nieprzyjemne odgłosy, a skrzynia korbowa pozostaje – w ostatecznym rozrachunku – bardzo lekkim elementem. Ponadto sama jednostka napędowa jest częściowo zamknięta w kapsule akustycznej. Elementy pochłaniające lub tłumiące hałas nie wymagają zbyt dużej przestrzeni montażowej, są lekkie i jednocześnie w zadowalającym stopniu redukują jego poziom. Z wyciszenia i tłumienia dźwięków przy samym silniku wynikają również dodatkowe korzyści jeśli chodzi o ogólną wydajność układu napędowego. Jeśli nieprzyjemne odgłosy zatrzymywane są już u źródła, nie ma konieczności dodatkowego wyciszania przedziału pasażerskiego. Pomaga to oszczędzić materiały, obniżyć masę pojazdu oraz ograniczyć zużycie paliwa.
Inna metoda na stworzenie lekkiej akustycznej konstrukcji, która poprawi komfort jazdy i wydajność, polega na nadaniu funkcji dźwiękochłonnym elementom już zamontowanym w pojeździe. W konstrukcji podwozia wykorzystywanej w obecnie dostępnych modelach BMW, która poprawia ich właściwości aerodynamiczne, lekkie, wzmocnione tworzywo termoplastyczne (LWRT) zastępuje stosowaną poprzednio ramę pomocniczą wykonaną z polipropylenu, która była cięższa, zajmowała więcej miejsca, a jej montaż wymagał użycia większej ilości materiałów wygłuszających. W nowej konstrukcji podwozia rama pomocnicza pełni jednocześnie funkcję materiału pochłaniającego dźwięk. Rozwiązanie to pozwala obniżyć masę pojazdu, zajmuje mniej miejsca w pojeździe i jednocześnie wydatnie zwiększa powierzchnię tłumiącą hałas. Nowa konstrukcja ma grubość zaledwie od dwóch do ośmiu milimetrów, czyli jest zdecydowanie cieńsza od rozwiązań stosowanych uprzednio, gdzie grubość takich materiałów dochodziła do 30 milimetrów. Nowe struktura jest również o połowę lżejsza od poprzedniej ramy pomocniczej z dodatkowym amortyzatorem.
O ile lekka akustyczna konstrukcja pozwala poprawić parametry dźwiękochłonne pojazdu oraz zwiększyć komfort jazdy, aktywne systemy takie jak Active Sound Design gwarantują, iż silnik podczas przyśpieszania generuje dźwięk o wyjątkowo dynamicznej barwie. Należy bowiem pamiętać, iż dynamika pojazdu to w dużej mierze zjawisko dźwiękowe. Dzięki zastosowaniu systemu Active Sound Design inżynierowie mogą tworzyć brzmienie, które najlepiej oddaje charakter pojazdu lub nawet dostosować jego barwę do indywidualnych upodobań klienta.
"Aby stworzyć pożądaną barwę dźwięku silnika, udoskonalamy naturalną charakterystykę jego pracy przy pomocy systemu elektroakustycznego, dzięki czemu manewr przyśpieszania zmienia się w niezwykłe pod względem akustycznym doznanie i sprawia dodatkową przyjemność. "- Albert Kaltenhauser, kierownik działu Airborne Sound, Acoustics and Vibrations
Zademonstrowany po raz pierwszy w 2009 roku w prototypie marki MINI i w wersji dla silników benzynowym, system Active Sound Design stosowany jest obecnie również w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi, zapewniając im sportowe brzmienie jakie nie było dotąd osiągalne w tego typu silnikach. Sportowa charakterystyka osiągów nowoczesnych silników Diesla oraz ich wysoki moment obrotowy, odczuwalny szczególnie podczas ruszania i przyśpieszania, kłóci się z wrażeniami akustycznymi do jakich przyzwyczaiły nas jednostki wysokoprężne. Typowa dla silników Diesla surowa charakterystyka impulsów układu zapłonowego odpowiada za charakterystyczny odgłos ich pracy, który często określa się mianem „klekotania”. Dzięki zastosowaniu lekkiej, inteligentnej konstrukcji akustycznej w produktach firmy BMW Group, udało się znacząco zminimalizować ten nieprzyjemny odgłos pracy jednostek wysokoprężnych. Tym samym stworzono zapotrzebowanie na system Active Sound Design, który ma za zadanie uczynić walory dźwiękowe bardziej sportowymi. Innymi słowy system ten sprawia, iż dynamiczny charakter pojazdu staje się namacalnie słyszalny.
Aby zagwarantować niepowtarzalne wrażenia dźwiękowe i nadać silnikowi Diesla rasowe, sportowe brzmienie, inżynierowie akustycy muszą w sposób optymalny dopasować dźwięk do charakteru danego pojazdu oraz osiągów i kultury pracy jego jednostki napędowej. Zbyt mocny dźwięk przy niewystarczającej moc silnika pozostawiałby złe wrażenie. Natężenie odgłosu pracy jednostki napędowej musi bowiem harmonijnie odpowiadać wybranemu w danej chwili stylowi jazdy. Wyzwanie polega tu na odpowiednim dozowaniu natężenia dźwięku w każdych warunkach jazdy i budowaniu autentycznego, akustycznego charakteru pojazdu. Aktywny system kontroli dźwięku pozwala na zdecydowanie bardziej systematyczną, uporządkowaną i klarowną regulację niż system konwencjonalny, który przewiduje jedynie modyfikacje podzespołów układu dolotowego i wydechowego.
"Już niewielkie zmiany w brzmieniu pojazdu mogą mieć ogromny wpływ, ponieważ ludzie – niczym wrażliwe urządzenia analityczne – podświadomie oceniają walory akustyczne, a mózg bez przerwy rejestruje wszystkie zmiany." - dr Alfred Zeitler, psycholog akustyczny
Samochód testowy – model BMW 635d – zoptymalizowano pod kątem brzmienia, przez co pojazd zyskał indywidualny i niezwykle dynamiczny charakter akustyczny. Zniknął hałas normalnie generowany przez jednostkę wysokoprężną, a zamiast niego kierowca słyszy lepszy jakościowo, sportowy odgłos pracy silnika. W całym zakresie prędkości obrotowych towarzyszy nam harmonijny, urozmaicony i bezsprzecznie atrakcyjny dźwięk, który przy niższych prędkościach obrotowych podkreśla wyjątkowo wysoką wartość dostępnego momentu, a przy wyższych daje ogromną radość, stanowiąc idealne dopełnienie dynamicznych osiągów. Dzięki zastosowaniu systemu Active Sound Design jednostki wysokoprężne mogą wreszcie brzmieć tak jak na to zasługują.
Lekka akustyczna konstrukcja — wartość dodana to wzajemne oddziaływanie.
Jednym z głównych zadań akustyki w pojazdach klasy premium jest eliminacja zbędnego hałasu i modulacja dźwięku by był on idealnie zestrojony z charakterem pojazdu. Nic nie ma prawa tutaj rozpraszać kierowcy swoim brzęczeniem, trzeszczeniem, piszczeniem, świszczeniem czy grzechotaniem. Środki normalnie potrzebne do osiągnięcia takiego stanu rzeczy wymagają zastosowania rozwiązań podnoszących masę pojazdu, co przekłada się na wyższe zapotrzebowanie na paliwo i podniesiony poziom emisji CO2.
Firma BMW wprowadza nowe, inteligentne rozwiązania akustyczne w lekkiej konstrukcji pojazdu. Są to rozwiązania zintegrowane, które łączą kilka funkcji. Nie mają one za zadanie jedynie wyciszać wnętrze pojazdu, ale także redukować jego masę i poprawiać ogólną wydajność. Aby możliwa była równie wygodna co wydajna jazda, projektanci badają możliwości udoskonalenia funkcji akustycznych różnych podzespołów lekkiej konstrukcji i wykorzystać tę wiedzę do obniżenia masy własnej oraz ograniczenia niezbędnej przestrzeni montażowej komponentów dzięki rozszerzeniu zakresu ich funkcjonalności. Dlatego inżynierowie firmy przede wszystkim starają się w pełni wykorzystać dostępne rozwiązania systemowe w zgodzie z wytycznymi zasad akustyki. Absolutnie fundamentalnym tego warunkiem jest zrozumienie wewnętrznych zależności akustycznych zachodzących w pojeździe.
"Wewnętrzna akustyka pojazdu to bardzo złożone zjawisko. Jednak gdy już ogarnie się jego zasady, liczne możliwości udoskonalenia całego projektu zaczynają pojawiać się same. Chodzi tu oczywiście o optymalny i wydajny projekt końcowy pojazdu." - Tomasz Jedraszek, kierownik zespołu Airborne Sound Team
Celem inżynierów jest stworzenie możliwie najlżejszych elementów spełniających jednocześnie wiele, często sprzecznych wymogów i cech podzespołów mających bezpośredni udział lub wpływ na jazdę. Z punktu widzenia akustyki oznacza to w szczególności maksymalne wykorzystanie własności i odpowiedni dobór materiałów użytych do wyciszenia i pochłaniania dźwięku, bowiem – jak wiadomo – materiał materiałowi nie równy. Mają one różne właściwości, co oznacza, iż nie zawsze nadają się do wszystkich zastosowań.
Odpowiedni dobór i użycie materiałów — w ostatecznym rozrachunku liczy się przecież masa własna.
Ograniczenie hałasów w tle do minimum to pierwszy krok do opracowania konstrukcji pojazdu zoptymalizowanej pod względem akustycznym. Normalnie osiąga się to przez zastosowanie materiałów wygłuszających i tłumiących, aby pozbyć się nieprzyjemnych drgań. Ogólnie wiadomo, iż cięższy element nie wpada w tak duże wibracje jak lżejszy i dlatego nie czyni tyle hałasu. Ale stara zasada akustyki samochodowej, która mówi, iż „masę można zastąpić jedynie wyższą masą” już się nie sprawdza, a to dzięki lekkiej, dźwiękochłonnej, inteligentnej konstrukcji. Stałe rozwiązania akustyczne u źródła hałasu, inteligentne systemy tłumienia dźwięku oraz zastosowanie materiałów wygłuszających w konstrukcji pojazdu sprawia, iż zasada ta staje się bezużyteczna. Wszystkie te inteligentne rozwiązania pozwalają realnie zwiększyć komfort bez znacznego podnoszenia kosztów. Klient może cieszyć się z lepszej akustyki pojazdu przy jego niższej masie, co oznacza większą radość z jazdy przy mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo i ograniczonym poziomie emisji CO2.
"Nie staramy się stworzyć lekkiej konstrukcji kosztem ogromnych wyrzeczeń. Chodzi to raczej o inteligentny sposób użycia materiałów przy jednoczesnej poprawie wydajności, dynamiki oraz komfortu." - Tomasz Jedraszek
W konstrukcji, w miejscach, które muszą spełniać najwyższe standardy sztywności nadwozia, wykorzystuje się niezwykle sztywne rodzaje stali. W większych elementach stosuje się lżejsze materiały takie jak aluminium. Wiele uwagi poświęca się temu, by w odpowiednim miejscu znalazł się materiał o odpowiednich parametrach i właściwościach, zależnie od potrzeb. Jeśli, dla przykładu, użyto by tylko aluminium, to aby uzyskać zamierzony efekt tłumiący, trzeba by również zastosować dodatkowy materiał w miejscach, które mogą być źródłem większego hałasu. Tym samym zaprzepaszczono by oszczędność masy wygospodarowaną dzięki użyciu aluwium zamiast stali. Ta metoda mogłaby się nawet wiązać ze zwiększeniem kosztów i wymaganej przestrzeni montażowej.
Użebrowanie jako metoda wytłumienia hałasów w tle.
Aby opracować możliwie najlżejszą konstrukcję, inżynierowie tworzący układ napędowy starają się wykorzystywać coraz to lżejszej materiały. Dlatego współczesne skrzynie korbowe wykonuje się z aluminium, a nie z żeliwa szarego. Zmiana materiału oznacza jednak w tym wypadku, iż ściany skrzyni korbowej są cieńsze, przez co powstały hałas łatwiej wydobywa się na zewnątrz. Inżynierowie ds. akustyki przeciwdziałają temu systematycznie udoskonalając konstrukcję skrzyni korbowej i wykorzystując technologię zwaną użebrowaniem. Wzdłuż całej długości skrzyni biegną wzmocnione pręty, których zadaniem jest stabilizacja powierzchni skrzynki korbowej i tym samym redukcja nieprzyjemnych drgań i dźwięków. Jednocześnie nie notuje się wzrostu masy całego elementu. Inteligentne wykorzystanie materiałów pozwala obniżyć masę oraz tłumić hałas pochodzący ze wzmocnionej konstrukcyjnie skrzyni korbowej.
Tłumienie hałasu u jego źródła.
Inżynierowie nieustannie poszukują nowych udoskonaleń, a celem nadrzędnym jest tu znalezienie rozwiązania, które w największym możliwym stopniu zintegrowane będzie ze strukturą pojazdu. Wszelkie prace ukierunkowane są na eliminowanie hałasu tak blisko jego źródła jak to tylko możliwe. Na przykład zamiast zwiększać elementy wygłuszenia na ścianie grodziowej między kabiną pasażerską a komorą silnika, jednostkę napędową wyposaża się w wydajne materiały dźwiękochłonne.
Są one łatwe w montażu i całkiem wydajnie ograniczają poziom uciążliwego hałasu. Jest to korzystne nie tylko dla pasażerów, ale również dla środowiska naturalnego. Technologię tą stosuje się również w innych miejscach. Materiały dźwiękochłonne ograniczają do minimum hałas przedostający się z nadkoli do wnętrza przedziału pasażerskiego i bezpośredniego otoczenia pojazdu. Im więcej dźwięku zostanie pochłonięte u źródła, tym mniej trzeba potem wygłuszyć pod drodze do wnętrza. Pozwala to ograniczyć masę pojazdu oraz ilość użytych materiałów, a także zmniejsza zapotrzebowanie na paliwo. Ponadto odpowiednie wyciszenie ma bardzo korzystny wpływ na inne aspekty takie jak podtrzymanie pozostałej silnikowej energii cieplnej do następnego uruchomienia jednostki napędowej.
Zintegrowana funkcjonalność akustyczna sprawia, iż rzeczy dobre stają się jeszcze lepsze. Inna metoda wykorzystywana przy tworzeniu lekkiej akustycznej konstrukcji, która ma podnosić poziom komfortu i wydajności polega na nadaniu funkcji dźwiękochłonnych elementom już znajdującym się w pojeździe. Może to wymagać na przykład zmodyfikowania całej konstrukcji podwozia i opracowania rozwiązań poprawiających funkcjonalność i walory akustyczne. W tym miejscu aerodynamika i akustyka łączą siły. Dotychczas w użyciu pozostawała stosunkowo ciężka rama pomocnicza wykonana z polipropylenu. W pojazdach z silnikami Diesla doposażano ją również w dużą matę wygłuszająco-tłumiącą. W nowoczesnej konstrukcji podwozia, którą stosuje się w nowych modelach BMW, rama pomocnicza sama w sobie ma również pełnić funkcję element dźwiękochłonnego. Takie rozwiązanie pozawala ograniczyć masę własną pojazdu oraz wymaganą przestrzeń montażową. Nowa rama pomocnicza LWRT (wykonana z lekkiego wzmocnionego tworzywa termoplastycznego) posiada powierzchnię o porach strukturalnych otwartych z rdzeniem absorbującym. Nowa konstrukcja ma grubość zaledwie od dwóch do ośmiu milimetrów, czyli jest zdecydowanie cieńsza od rozwiązań stosowanych uprzednio, gdzie grubość takich materiałów dochodziła do 30 milimetrów. Nowe struktura jest również o połowę lżejsza od poprzedniej ramy pomocniczej z dodatkowym amortyzatorem. Cała konstrukcja podwozia wykorzystywana jest do tłumienia hałasu, przez co powierzchnia dźwiękochłonna jest nieporównywalnie większa, a komfortu jazdy wyraźnie lepszy. Ponadto materiał dźwiękoszczelny jest elastyczny i ugina się do dwóch milimetrów w punktach styku z nadwoziem. Pozwala to na integrację wszystkich funkcji (aerodynamicznej, ochronnej i dźwiękochłonnej) oraz umożliwia oszczędność czasu, miejsca i masy własnej.
Tłumienie hałasu to obowiązek — modyfikacja dźwięków to prawdziwa ekstrawagancja. Jednak w firmie BMW Group wysoki komfort to jeszcze nie wszystko. Obecnie prowadzone są badania nie tylko nad udoskonaleniem rozwiązań dźwiękochłonnych w pojeździe, ale także nad zapewnieniem jeszcze większej radości z jazdy za sprawą systemu Active Sound Design. Silniki wysokoprężne stanowią szczególne wyzwanie jeśli chodzi o tłumienie hałasu i wyrażenia dynamiki pojazdu poprzez dźwięk. Proces spalania w jednostce wysokoprężnej nie jest tak jednorodny jak w przypadku silników benzynowych. Sekwencje zapłonu w komorze spalania są bardziej intensywne i głośniejsze. Dźwięk ten jest przenoszony na przyległe podzespoły i rozchodzi się w otoczeniu pojazdu, powodując typowy dla silników Diesla klekot, który wynika z ich konstrukcji. Ze względu na charakterystykę impulsu zapłonowego, uznaje się, iż brzmienie jednostki wysokoprężnej nie jest tak przyjemne dla ucha jak odgłos pracy silnika benzynowego.
Aby zrekompensować tą akustyczną niedogodność, można zastosować elementy wygłuszające. Jednak użycie ciężkich materiałów do wyciszenia silnika prowadzi do utraty obniżki masy wypracowanej przez zastosowanie aluminiowego bloku jednostki napędowej. Inżynierowie ds. akustyki pokazują jak można sprawić, żeby wydajny silnik wysokoprężny miał przyjemnie lub nawet dynamicznie sportowe brzmienie. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu lekkiej, dźwiękochłonnej konstrukcji w połączeniu z systemem Active Sound Design.
Modyfikacja walorów akustycznych pojazdu przy pomocy systemu Active Sound Design. Chociaż lekka, dźwiękochłonna konstrukcja pomaga zwiększyć komfort i wydajność, projektanci firmy BMW zawsze starannie dbają o to by pojazd oferował również wyjątkową przyjemność prowadzenia. W końcu nazwa marki zobowiązuje, a jej motto to Radość z jazdy. Wyciszenie czyni pracę silnika mniej słyszalną, co w pierwszej kolejności oznacza „utratę dźwięku” i w konsekwencji gorszą percepcję dynamiki jazdy. Jak pokazują testy, oprócz dających się fizycznie zmierzyć sił wzdłużnych i poprzecznych działających podczas przyśpieszania, jego odgłos również znacząco wpływa na ogólną percepcję dynamiki jazdy. Przy użyciu aktywnych systemów modyfikacji dźwięku, inżynierowie mogą czynnie kształtować i optymalizować odgłosy docierające do wnętrza pojazdu, a tym samym systematycznie wpływać na „słyszalną” dynamikę jazdy. Aby uzyskać pożądaną barwę dźwięku, za pomocą inteligentnego elektroakustycznego systemu modyfikuje się naturalny odgłos pracy silnika. Procesor sygnału cyfrowego w sposób interaktywny generuje dodatkowe komponenty wzbogacające dźwięk silnika w oparciu nieustannie uaktualniane dane o warunkach jazdy, tworząc tym samym spójny klimat akustyczny. Pierwsze testy wewnętrzne już potwierdzają wyjątkową skuteczność tego systemu.
W prototypie marki MINI zaprezentowanym w 2009 roku udało się czterocylindrowej jednostce nadać brzmienie rasowej, widlastej ósemki lub mocnej, rzędowej trójki. Oprócz oczywistego aspektu zabawy poprzez personalizacje brzmienia pojazdu, system Active Sound Design ma też bardziej poważne zastosowania. Umożliwia on na przykład silnikom wysokoprężnym osiągnięcie brzmienia właściwego bardziej sportowym jednostkom.
Przeprowadzony eksperyment pokazał potencjał takiego rozwiązania. Inżynierowie firmy BMW w jednym z dwóch identycznych pojazdów zmodyfikowali odgłos silnika tak, aby brzmiał on bardziej sportowo i dynamicznie. Kolejne testy pokazały, iż kierowcy testowi prowadzący oba pojazdy – mimo iż miały one takie same osiągi i dynamikę jazdy – lepiej oceniali przyśpieszenie samochodu ze zintegrowanym systemem Active Sound Design. Obiektywne wrażenia kierowców porównywalne były z odczuciami towarzyszącymi podczas prowadzenia samochodu o znacznie mocniejszym silniku. Oznacza to zatem o wiele większą radość z jazdy bez jakiejkolwiek modyfikacji samych osiągów, dynamiki i bez wzrostu zapotrzebowania na paliwo.
Modyfikacje dźwięku silników wysokoprężnych — diesel nigdy wcześniej nie brzmiał tak rasowo i dynamicznie.
Obecnie również kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi mogą cieszyć się wrażeniem lepszej dynamiki jazdy. Silniki Diesla są wyjątkowo wydajne, ale w dziedzinie akustyki i brzmienia daleko im do ideału. Dzieje się tak pomimo iż współcześnie posiadają one odpowiednio sportowe osiągi i za sprawą wartości momentu obrotowego podczas ruszania i przyśpieszania są wymiernie lepsze od swych benzynowych odpowiedników. Jednak typowy dla konstrukcji wysokoprężnej impuls zapłonowy w procesie spalania odpowiada za charakterystyczny odgłos pracy silników Diesla. Dzięki zastosowaniu inteligentnej, lekkiej, dźwiękochłonnej konstrukcji udało się w znacznym stopniu wyeliminować ten nieprzyjemny klekot. Tym samym zrobiono miejsce dla zastosowania systemu Active Sound Design, który ma za zadanie modyfikować odgłos pracy silnika tak, by brzmiał on bardziej sportowo. Dzięki temu wewnątrz samochodu usłyszeć można przyjemny dla ucha, dynamiczny dźwięk pracy jednostki napędowej.
Dzisiejsze silniki Diesla dysponują ogromnym potencjałem i możliwościami. Są bardzo wydajne, wyjątkowo efektywne i dysponują wysokim momentem obrotowym. Niestety, aż do teraz można było mieć zastrzeżenia co do ich brzmienia. Dzięki systemowi Active Sound Design mogą one wreszcie uzyskać brzmienie na jakie zasługują ze względu na swe osiągi. (Albert Kaltenhauser, kierownik działu Airborne Sound, Acoustics and Vibrations)
Wypracowanie właściwego brzmienia to ciężka praca.
Aby wypracować właściwe, sportowe brzmienie Diesla odpowiednie dla jego osiągów, inżynierowie ds. akustyki optymalnie i z niezwykłą dbałością o szczegóły dobierają dźwięk do charakterystyki osiągów danego pojazdu. Zbyt intensywny dźwięk w połączeniu z niewystarczającą mocą silnika daje równie zły efekt jak minimalne nawet opóźnienia, ponieważ ludzkie ucho jest wyjątkowo precyzyjne i czułe. Odgłos pracy silnika musi przez cały czas odpowiadać dynamice stylu jazdy. Jest to szczególne wyzwanie polegające na odpowiednim dobraniu natężenia dźwięku w każdych warunkach drogowych i stworzeniu autentycznego klimatu.
System Active Sound Design pozwala na bardziej systematyczną i subtelną modyfikację niż systemy konwencjonalne, które przewidują jedynie zmiany w obrębie układu dolotowego i wydechowego. Już niewielkie zmiany w brzmieniu pojazdu mogą mieć ogromny wpływ, ponieważ ludzie – niczym wrażliwe urządzenia analityczne – podświadomie oceniają walory akustyczne, a mózg bez przerwy rejestruje wszystkie zmiany. Dzięki swej wiedzy i doświadczeniu dźwiękowcy z firmy BMW Group dokładnie orientują się jakim modyfikacjom trzeba poddać pojazd by osiągnąć pożądane brzmienie. W firmie BMW Group specjaliści od modyfikacji brzmienia oraz psychologii akustycznej ściśle współpracują z inżynierami z działu budowy jednostek napędowych. Mając jasne pojęcie jak powinien brzmieć sportowy diesel, stworzyli oni całkowicie nowy, imponujący klimat akustyczny dla sportowego coupe z silnikiem wysokoprężnym.
Rezultaty są naprawdę przekonywujące.
Pojazd oparty na modelu BMW 635d i zmodyfikowany pod kątem brzmienia ma indywidualną charakterystykę akustyczną. Wyeliminowano typowy dla silników Diesla odgłos pracy i zastąpiono go wyjątkowo dynamicznym, sportowym brzmieniem. W całym zakresie prędkości obrotowych towarzyszy nam harmonijny, urozmaicony i bezsprzecznie atrakcyjny dźwięk, który przy niższych prędkościach obrotowych podkreśla wyjątkowo wysoką wartość dostępnego momentu, a przy wyższych daje ogromną radość, stanowiąc idealne dopełnienie dynamicznej jazdy. Dzięki zastosowaniu systemu Active Sound Design brzmienie jednostki wysokoprężnej w pełni odzwierciedla jej dynamikę i sprawia, że osiągi silnika są jeszcze bardziej namacalne.
"Ciężko opisać nowe brzmienie diesla słowami, bo jest ono absolutnie bezkonkurencyjne. Ma wyrazisty charakter, który w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika podkreśla dynamikę jego osiągów oraz daje ogromną radość z jazdy." - dr Alfred Zeitler, psycholog akustyczny
Zespół fizyków, inżynierów, dźwiękowców i psychologów prowadzi prace nad systemem Active Sound Design. I chociaż wykorzystują oni w swych badaniach, symulacjach i testach elektroniczne narzędzia i urządzenia analityczne, ostatecznym i najważniejszym kryterium pozostaje ludzkie ucho.
Dynamika i wydajność dzięki akustyce.
Dzięki zastosowaniu rozwiązań wchodzących w skład lekkiej, dźwiękochłonnej konstrukcji połączonej z systemem Active Sound Design, klient może cieszyć się zupełnie nowym brzmieniem pojazdu i jednocześnie w jeszcze większym stopniu korzystać z dobrodziejstw posiadania samochodu z nowoczesnym, dynamicznym i wydajnym silnikiem Diesla. Podczas jazdy ze stałą prędkością, np. w czasie dłuższej podróży, natężenie dźwięku utrzymuje się na tym samym, niskim poziomie. Kierowca słyszy jedynie słaby odgłos toczenia i pędu powietrza. Jednak, gdy styl jazdy staje się bardziej dynamiczny, np. podczas manewru przyśpieszania, z tła wyłania się drapieżny odgłos pracy silnika, przypominając kierowcy o dynamicznych osiągach i właściwościach jednostki napędowej. Kierujący odczuwa dynamikę wszystkimi zmysłami, co wydatnie zwiększa radość z jazdy.