BMW serii 5 umacnia pozycję lidera w dziedzinie nowoczesnych technologii. Wiosną 2005 r. innowacyjny sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy z magnezowo-aluminiową skrzynią korbową i układem VALVETRONIC zagwarantuje BMW 523i, 525i oraz 530i jeszcze lepszą wydajność i dynamikę napędu, natomiast udoskonalony napęd na cztery koła xDrive w modelach BMW 525xi oraz 530xi, oprócz idealnej trakcji, otworzy nowe możliwości w zakresie dynamiki, bezpieczeństwa jazdy i zwinności w segmencie pojazdów z napędem na cztery koła.
Liczne wysokozaawansowane nowinki techniczne i warianty wyposażenia sprawią, że wiosną 2005 r. BMW serii 5 zaprezentuje wiele rozwiązań zasługujących na szczególną uwagę. Modele wyposażone w sześciocylindrowe rzędowe silniki benzynowe BMW nowej generacji zastąpią dotychczasowe modele 520i, 525i oraz 530i, a dzięki połączeniu z układem xDrive, - który doskonale sprawdza się w BMW X3 i X5 - seria wzbogaci się o dwie dodatkowe wersje - BMW 525xi i 530xi. Wszystkie pięć modeli pojazdów będzie dostępnych zarówno jako limuzyna, jak i touring.
Wprowadzenie na rynek wiosną 2005 roku wersji 525i i 530 i Touring uzupełnia ofertę serii 5 o kompletną paletę silników szesciocylindrowych.
Nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy dostarcza klientom dwojakich korzyści - z jednej strony gwarantuje znacznie lepsze osiągi, doskonały moment obrotowy oraz płynność pracy, z drugiej zaś dalszą redukcję zużycia paliwa. Poprzez zwiększenie pojemności skokowej z 2,2 do 2,5 l model podstawowy 523i osiąga moment obrotowy wyższy o 20 Nm od swojego poprzednika - modelu 520i. Ponadto przynajmniej 90 procent wartości maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 230 Nm uzyskuje się w zakresie od 1500 do 6000 obr./min. Moc silnika jest większa o 5 KW (7 KM).
W porównaniu z wcześniejszym modelem, w przypadku silnika 525i o pojemności skokowej 2,5 l zanotować można wzrost mocy o 19 kW (26 KM), natomiast momentu obrotowego o 5 Nm, przy czym ponad 90 procent wartości maksymalnego momentu obrotowego osiąganych jest w zakresie od 1750 do 6700 obr./min. Moc 3-litrowego silnika modelu 530i jest większa o 20 kW (27 KM). Dzięki temu silnik parametrach 63,3 kW/l osiąga najwyższą moc na 1 litr pojemności w swojej klasie. Minimum 90 procent wartości maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje się w zakresie od 1500 do 6700 obr./min.
Wysokie momenty obrotowe w szerokim zakresie prędkości obrotowych stanowią punkt wyjścia dla doskonałych osiągów i wysokiej elastyczności. Na przykład wartości przyspieszenia od 0 do 100 km/h uległy poprawie średnio o 5 procent. Jednocześnie inżynierom BMW udało się zredukować zużycie paliwa, w zależności od modelu, nawet o 10 procent. W porównaniu do poprzednich modeli redukcja zużycia paliwa jest znaczna i wynosi średnio 7 procent.
Wraz z nowym silnikiem sześciocylindrowym BMW podtrzymuje tradycję lidera w zakresie pionierskich rozwiązań w dziedzinie budowy silników. Zastosowanie technologii łączenia aluminium i magnezu stanowi kamień milowy w konstrukcji silników spalinowych. BMW po raz pierwszy wprowadza magnez do budowy produkowanych seryjnie chłodzonych wodą skrzyń korbowych, płyt głównych i pokryw głowicy cylindrów.
Rewolucyjna aluminiowo-magnezowa skrzynia korbowa ma tylko 57 procent masy porównywalnej skrzyni żeliwnej, a redukcja masy w zestawieniu ze skrzynią aluminiową wynosi 24 procent. Krótko mówiąc, silnik rzędowy BMW o masie 161 kg jest najlżejszym silnikiem sześciocylindrowym w swojej klasie. Idealnie uzupełnia on lekką konstrukcję BMW serii 5, którego przednia część do słupka przedniego wykonana jest z aluminium. Inżynierowie mówią przy tym o redukującym masę lekkim aluminiowym przodzie pojazdu. Aluminium jest o dwie trzecie lżejsze od stali. Redukcja masy oznacza dla klientów korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa, większej dynamiki i niezwykłej zwinności.
Obok rewolucyjnej aluminiowo-magnezowej skrzyni korbowej, również lekkie wałki rozrządu w znacznym stopniu wpływają na niezwykle niską wagę sześciocylindrowego silnika BMW. Powstają one w wyniku hydroformowania rury stalowej, na którą nakładane są pierścienie krzywkowe z wysokogatunkowej stali szlachetnej. Dzięki takiej konstrukcji każdy z wałków jest o 600 g lżejszy niż wyprodukowany w tradycyjnej technologii. Jednak nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy BMW oferuje więcej nowatorskich rozwiązań. Po raz pierwszy BMW stosuje elektryczną pompę wodną do regulacji przepływu płynu chłodzącego w zależności od zapotrzebowania, co w znacznym stopniu przyczynia się do redukcji zużycia paliwa nowego silnika.
Bezkonkurencyjnie niskiej masie sześciocylindrowego silnika BMW towarzyszy wysoka moc jednostek napędowych. Trzylitrowy silnik BMW 530i o parametrach 63 kW/l może poszczycić się mocna 1 litr pojemności plasującą go w czołówce swojej klasy. W znacznym stopniu jest to zasługą niepowtarzalnej regulacji skoku zaworów VALVETRONIC opracowanej przez BMW. Ten innowacyjny układ reguluje płynnie czasy otwarcia zaworów w zależności od pozycji pedału gazu. Dzięki temu układ VALVETRONIC BMW umożliwia „bezprzepustnicową” regulację mocy, która przyczynia się do szczególnie efektywnego spalania paliwa i poprawia reakcję silnika na pedał gazu. Sześciocylindrowy silnik rzędowy BMW jest pierwszym silnikiem, w którym zastosowano układ VALVETRONIC drugiej generacji, pozwalający na zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej. Jest to możliwe dzięki wyraźnie sztywniejszej konstrukcji, a co za tym idzie wyższym dopuszczalnym wartościom przyspieszenia podczas sterowania zaworami. Takie rozwiązanie gwarantuje kierowcy sportowe osiągi oraz rezerwy prędkości obrotowej na poszczególnych biegach, ponieważ nominalna prędkość obrotowa sześciocylindrowego silnika rzędowego w modelach 525i/530i została zwiększona o 400 wzgl. 600 obr./min do 6500 wzgl. 6600 obr./min, prędkość obrotowa jest ograniczana dopiero przy 7000 obr./min (+500 obr./min).
Opcja napędu na cztery koła xDrive dla BMW 525i oraz 530i w wersji limuzyna lub touring rozszerza paletę modeli oferowanych w serii 5. Dzięki napędowi xDrive do zalet typowych dla serii 5, takich jak sportowy charakter i komfort, obszerne wnętrze i funkcjonalność, dołącza doskonała trakcja w ekstremalnych warunkach. Sekret rozwiązania stosowanego przez BMW: dzięki inteligentnemu układowi xDrive, wprowadzonemu po raz pierwszy w modelach X3 i X5, kierowca może w razie potrzeby korzystać z szeregu zalet napędu na cztery koła, nie martwiąc się w pozostałym czasie o pewne niedogodności charakterystyczne dla wielu innych systemów tego typu. Biorąc pod uwagę właściwości jezdne podczas codziennej eksploatacji, nowe modele serii 5 z napędem xDrive są tak samo zwinne i dynamicznie jak ich krewniacy z napędem na tylne koła, wyznaczając tym samym nowe standardy w segmencie pojazdów z napędem na cztery koła. Układ jezdny serii 5 z napędem xDrive, z wyjątkiem rozwiązań charakterystycznych dla napędu na cztery koła, odpowiada zasadniczo układowi stosowanemu w pojazdach serii 5 z napędem na oś tylną. Z uwagi na napęd na cztery koła modele z układem xDrive wyposażone są standardowo w wersji podstawowej w 17-calowe obręcze z oponami o wymiarach 225/50 zamiast 16-calowych obręczy ze stopu lekkiego.
Zasada działania układu xDrive w pojazdach serii 5 jest zbliżona do sposobu funkcjonowania napędu na cztery koła w modelach X3 i X5, przy czym sprzęt i oprogramowanie zostały dostosowane do specyficznych wymagań serii 5. Napęd xDrive umożliwia płynną regulację dystrybucji siły napędu między osią przednią a tylną, dzięki czemu także w segmencie limuzyn napędzanych na cztery koła wyznacza nowe standardy w zakresie zwinności i dynamiki.
Układ natychmiast rozpoznaje konieczność zmiany rozkładu sił i reaguje w niezwykle krótkim czasie – nawet przed ewentualną utratą przyczepności jednego z kół. Dzięki temu przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów xDrive przenosi na poszczególne osie optymalną w danym momencie siłę napędową, minimalizując tym samym w znaczny sposób pod - lub nadsterowność auta.
Na drogach utwardzonych układ xDrive oferuje jednocześnie znacznie lepszą zwinność, większe bezpieczeństwo i więcej radości z jazdy w porównaniu do tradycyjnych napędów na cztery koła. Systemy regulacji układu jezdnego, takie jak DSC, włączają się znacznie później.
Co więcej, układ xDrive poprawia przyczepność i trakcję na śliskim lub grząskim gruncie, ponieważ gdy tylko jedno z kół zaczyna buksować, siła napędu jest niemal natychmiast przenoszona na koła o lepszej przyczepności. Jest to niezwykle korzystne rozwiązanie dla kierowcy, gdyż przepływ siły napędu jest nieprzerwanie dopasowywany do sytuacji jazdy.
Nieprzeciętna skuteczność układu xDrive bierze się między innymi stąd, że ma on dostęp do wszystkich informacji oferowanych przez system regulacji układu jezdnego DSC, takich jak kąt skrętu pojazdu wokół osi pionowej czy skręt kierownicy. Na podstawie danych o prędkości pojazdu, przekazywanych przez czujniki kół, przyspieszenia bocznego, a także danych z silnika, xDrive z góry określa aktualną sytuację jazdy, co pozwala mu rozdzielać siłę napędu idealnie pomiędzy tylną a przednią oś.
Blokada poprzeczna, czyli wymuszone przenoszenie siły napędu na oba koła przednie lub tylne, jest zapewniona przez DSC za pomocą funkcji hamulca elektronicznego: w przypadku buksowania jednego z kół następuje jego wyhamowanie. Dzięki temu mechanizm różnicowy przenosi automatycznie większą siłę na drugie koło danej osi.
Układ DSC, podobnie jak w BMW serii 5 z napędem na tylne koła, wyposażony jest w funkcję trybu dynamicznej kontroli trakcji DTC, która w ekstremalnych warunkach lub w przypadku wyjątkowo sportowego sposobu jazdy zezwala na większy poślizg i kąt znoszenia. Ponadto, jak we wszystkich pojazdach BMW, układ DSC można wyłączyć.