Monachium. Moc 195 kW, moment obrotowy 315 Nm, od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h, napęd na tylne koła, rozkład masy na osie 50:50. Te imponujące parametry to nie opis samochodu wyścigowego, mowa tu o BMW serii 1, modelu 130i.
Inżynierowie BMW nie mogli oprzeć się pokusie przeniesienia najnowszej, niezwykle silnej i innowacyjnej jednostki napędowej – sześciocylindrowego silnika rzędowego znanego do tej pory z tak luksusowego auta sportowego, jakim jest BMW 630i Coupé – do kompaktowego BMW serii 1.
W efekcie powstał samochód będący kwintesencją solidnych parametrów, precyzyjnej zwinności i kultury pracy – samochód niewątpliwie bezkonkurencyjny w klasie aut kompaktowych.
Po debiucie serii 1 we wrześniu 2004 r. w dwóch wariantach wysokoprężnych (118d, 120d) i w sumie już trzech wariantach benzynowych (116i, 118i, 120i) we wrześniu 2005 r. na rynek wejdzie wyczynowa wersja tego auta – BMW 130i.
Technika dla koneserów – silnik BMW 130i.
Główna przyczyna imponujących osiągów 130i ukryta jest pod wydłużoną maską silnika. Nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy uznać można za rewolucję w dziedzinie konstrukcji nowoczesnych jednostek napędowych. Doskonała moc i spontaniczna reakcja na pedał gazu to zasługa trzech litrów pojemności, adaptacyjnego napędu zaworów z płynnym przestawianiem wałka rozrządu (VANOS) po stronie ssania i wydechu oraz z układem VALVETRONIC, które sterują fazami rozrządu i skokiem zaworów. Sześciocylindrowa, rzędowa konstrukcja silnika gwarantuje łagodną i równomierną pracę od biegu jałowego do 7000 obr./min, ciesząc jednocześnie ucho fascynującym brzmieniem. Po raz pierwszy w historii motoryzacji w nowym silniku zastosowano zespoloną magnezowo-aluminiową skrzynię korbową. Dzięki temu oraz dzięki innym środkom podjętym w celu redukcji masy silnika, takim jak hydroformowane wałki rozrządu, elektryczna pompa wodna czy magnezowa pokrywa głowicy cylindrów, silnik ten jest najlżejszą jednostką sześciocylindrową w swojej klasie.
A to, co korzystnie wpływa na redukcję masy, odzwierciedla się również pozytywnie w zużyciu paliwa: na 100 km przez sześć wtryskiwaczy przepływa jedynie dziewięć litrów paliwa w cyklu pomiarowym UE.
BMW 130i to samochód dla wszystkich kierowców, którzy w segmencie aut kompaktowych chcą dysponować parametrami najwyższej klasy aut sportowych. Tacy kierowcy oczekują od najwyższego modelu BMW serii 1 przewagi z klasą – bez próżnych przechwałek. Dlatego z zewnątrz auto różni się od pozostałych modeli BMW serii 1 jedynie dyskretnymi szczegółami: zaprojektowane specjalnie dla modelu 130i 17-calowe obręcze ze stopu lekkiego "V-Speiche", chromowany grill atrapy chłodnicy oraz podwójna rura wydechowa z chromowanymi końcówkami wydechu sygnalizują, że mamy do czynienia z najmocniejszą wersją BMW serii 1. W skład standardowego wyposażenia wnętrza wchodzą fotele sportowe, kierownica skórzana i zaprojektowany specjalnie dla modelu 130i rozszerzony zestaw wskaźników. W wyposażeniu dodatkowym znaleźć można znany z BMW serii 5 i 6, wielokrotnie nagradzany na całym świecie, aktywny układ kierowniczy. Zapewnia on optymalne przełożenie przy każdej prędkości i dzięki napędowi na oś tylną jest wolny od zakłóceń powodowanych przez układ napędowy.
Podobnie jak we wszystkich modelach BMW serii 1 również w modelu 130i w skład wyposażenia standardowego wchodzą: opony z funkcją jazdy awaryjnej, sygnalizacja uszkodzenia opony, dwustopniowe światła stop, układ dynamicznej kontroli stabilności DSC z układem dynamicznej kontroli hamowania, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, układ kontroli trakcji i układ kontroli hamowania na zakrętach. Wyposażenie to oraz sześć poduszek powietrznych pozwoliło BMW serii 1 uzyskać maksymalną możliwą ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
BMW 130i zawiera w skoncentrowanej formie wszystko to, na czym opiera się sukces serii 1 w segmencie aut kompaktowych. Żaden inny samochód w tym segmencie nie może pochwalić się tak harmonijnym połączeniem rozwiązań technicznych, sportowych właściwości jezdnych i charyzmy.
BMW serii 1 to pięciodrzwiowa limuzyna typu hatchback z dużą pokrywą tylną, o długości 4,23 m. Typowa dla BMW koncepcja napędu, silniki wysokiej mocy i wynikająca z tego radość z jazdy oraz wysokiej jakości wyposażenie plasują je w ścisłej czołówce aut kompaktowych.
BMW serii 1 adresowane jest do klienteli, która ceni sobie praktyczne właściwości dotychczasowych aut kompaktowych, a dotąd bezskutecznie szukała auta, które sprostałoby oczekiwaniom wyjątkowej dynamiki jazdy i indywidualności. BMW serii 1 spełnia właśnie te kryteria, oferując jednocześnie produkt wysokiej jakości o nowoczesnym, charyzmatycznym wyglądzie.
Popyt na BMW serii 1 rozwija się na całym świecie bardzo pozytywnie. Od debiutu rynkowego we wrześniu 2004 r. do końca roku fabrykę opuściło 39.247 egzemplarzy. BMW serii 1 było dla Grupy BMW w roku ubiegłym również istotnym fundamentem rozwoju firmy. Segment aut kompaktowych klasy premium oceniany jest przez ekspertów badań rynkowych jako segment rynku o dużym potencjale na całym świecie.