Wraz z nowym modelem M6 BMW M GmbH prezentuje luksusowe coupé serii 6 o wybitnie sportowym charakterze. Duże BMW Coupé jest zaliczane do najpiękniejszych aut świata, a jako M6 jest jednocześnie najbardziej wyrafinowanym i najmocniejszym pojazdem serii 6 w historii: pojemność skokowa 5 l, dziesięć cylindrów, moc 507 KM (373 kW), moment obrotowy 520 Nm i prędkość obrotowa silnika przekraczająca granicę 8000. W połączeniu z doskonałym układem jezdnym, bezkompromisowo dostrojonym do sportowego stylu jazdy, jednostka napędowa BMW M6 nadaje mu wszelkie cechy rasowych samochodów sportowych. Jednak w odróżnieniu od swoich przeważnie dwuosobowych konkurentów, BMW M6 oferuje miejsce i komfort typowy dla auta 2+2, a także luksusowe wyposażenie charakterystyczne dla BMW najwyższej klasy.
Swój potężny silnik model coupé dzieli z BMW M5. Uchodzi on za wzorzec do naśladowania wśród limuzyn sportowych. Osiągi BMW M6 wyznaczają nowe standardy w segmencie czteroosobowych luksusowych samochodów sportowych wysokiej mocy. Inżynierowie nie koncentrują się wyłącznie na mocy skonstruowanej przez nich jednostki napędowej, lecz jednocześnie redukują masę karoserii, a tym samym także masę, której należy nadać przyspieszenie. W rezultacie dzięki swojej dynamice jazdy model M6 może z powodzeniem rywalizować na torze wyścigowym, przy czym komfort jazdy i wyposażenie czynią z niego auto, które wspaniale czuje się na wszystkich drogach świata. Nadwozie, tylko nieznacznie zmodyfikowane w porównaniu z elegancką stylistyką BMW Coupé, charakteryzuje się skromnością i prostotą, które stanowią podstawową cechę wszystkich modeli M. Pozornie niewyczerpana moc dziesięciolitrowego wysokoobrotowego silnika w połączeniu z siedmiostopniową skrzynią SMG, doskonałym układem jezdnym, elegancką karoserią o innowacyjnej lekkiej konstrukcji oraz kompleksowym i luksusowym wyposażeniem otwierają użytkownikom zupełnie nowy wymiar samochodów sportowych. Wymienienie prawdziwych konkurentów BMW M6 może nastręczać trudności - albo są to purystyczne auta sportowe, albo do znacznie mniej zwinne limuzyny sportowe. Innowacyjna koncepcja napędu, obciążenie jednostkowe mocy, które zostało jeszcze zwiększone w porównaniu do modelu M5, wyjątkowe prowadzenie – a to wszystko przy zachowaniu pełnej funkcjonalności w codziennej eksploatacji charakterystycznej dla dużych coupé - uzasadniają fakt, że inżynierowie BMW M GmbH dla nowego modelu M6 stworzyli osobną klasę.
Silnik V10, w który wyposażone są BMW M5 i M6, jest wysokoobrotową jednostką napędową rzadko spotykaną w produkcji seryjnej limuzyn i modeli coupé. W ramach całej rodziny aut BMW silnik V10 stanowi najbardziej wymagającą pod względem technicznym i najbardziej wydajną koncepcję.
Ale moc to nie wszystko. O wiele bardziej istotna jest charakterystyka przyspieszenia, a tym samym dynamika jazdy. Z jednej strony zależy ona od masy pojazdu, z drugiej zaś od siły napędowej rzeczywiście generowanej na kołach napędowych, która wynika z momentu obrotowego silnika i przełożenia całkowitego. Wysokoobrotowa koncepcja umożliwia zastosowanie optymalnych przełożeń skrzynii biegów i przekładni głównej, a tym samym imponujące przyspieszenie.
Zwarty, wysokoobrotowy silnik wolnossący stanowi idealne rozwiązanie, zapewniające osiągnięcie maksymalnej mocy. Prędkość obrotowa 8 250 obr./min pozwala dziesięciocylindrowej jednostce na osiągnięcie zakresu obrotów zarezerwowanego do niedawna dla samochodów wyścigowych. W efekcie przekracza on magiczną granicę 100 KM na litr. Moc właściwa kształtuje się na poziomie samochodów wyścigowych. Oba pięciocylindrowe rzędy jednostki V10 umieszczone zostały pod kątem 90 stopni, co zapewnia optymalne – pod względem amortyzacji wibracji i komfortu – wyważenie zespołu korbowego. Z uwagi na duże obciążenia w wyniku ciśnienia spalania, prędkości obrotowej i wibracji, obudowa wału korbowego została osadzona na płycie podstawowej. Niezwykle sztywny wał korbowy jest 6-krotnie ułożyskowany.
Zmienna regulacja faz rozrządu Double-VANOS zapewnia poprzez ekstremalnie szybką pracę zaworów optymalne spalanie w cylindrach. W praktyce takie rozwiązanie oznacza większą moc, lepszy przebieg momentu obrotowego, optymalną reakcję silnika, mniejsze zużycie paliwa oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji w spalinach. Co typowe dla samochodów wyścigowych, każdy cylinder jest wyposażony we własną przepustnicę, która jest regulowana w pełni elektronicznie w zależności od rzędu.
Układ wydechowy jest wykonany bezszwowo ze stali szlachetnej i prowadzony dwustrumieniowo do tłumików, skąd spaliny wyprowadzane są na zewnątrz przez charakterystyczne dla wszystkich aut serii M cztery rury wydechowe. Emisja spalin spełnia kryteria europejskiej normy Euro 4 oraz amerykańskiej normy LEV2. BMW M6 różni się od modelu M5 jeszcze bardziej soczystym, sportowym brzmieniem. Za doskonałe osiągi i parametry spalin odpowiada sterownik silnika, zawierający najmocniejszy z dostępnych w jakichkolwiek samochodach procesorów. Uwarunkowane jest to szczególnie wysokimi wymaganiami, jakim sterownik ten musi sprostać ze względu na wysoką moc silnika i mnogość zadań związanych z czynnościami sterującymi i regulacyjnymi.
Prawdziwą perełką tego sterownika jest wykorzystanie technologii prądu jonowego w celu rozpoznania jakichkolwiek tendencji do spalania stukowego czy luk w zapłonie i spalaniu. Technologia ta pozwala nadzorować w każdym cylindrze za pośrednictwem świecy zapłonowej ewentualne spalanie stukowe, kontrolować poprawność zapłonu lub ewentualne luki, aby zbliżyć się maksymalnie do teoretycznych granic możliwości silnika i w ten sposób osiągnąć jego optymalną moc i wydajność. Świeca zapłonowa pełni tym samym nie tylko swoją podstawowa funkcję, ale jest jednocześnie czujnikiem monitorującym proces spalania.
Koncepcja wysokoobrotowego silnika ma sens tylko wtedy, jeżeli silnik ten połączony jest z odpowiednią dla niego skrzynią biegów. Tylko w ten sposób możliwe jest optymalne przełożenie momentu obrotowego silnika na siłę napędową.
Siedmiostopniowa skrzynia SMG to właśnie taka skrzynia biegów, która idealnie przenosi potężną moc silnika V10 na dalszą część układu napędowego i koła tylne. BMW serii M prezentuje tym samym jedyną na świecie sterowaną sekwencyjnie siedmiobiegową manualną skrzynię biegów wyposażoną w funkcję Drivelogic. Model ten, jeszcze bardziej zaawansowany od dotychczasowej skrzyni sześciobiegowej SMG, umożliwia zarówno szybką ręczną zmianę biegów, jak i komfortową pracę automatyczną. Zaletą dodatkowego przełożenia są ponadto mniejsze skoki obrotów i momentów na poszczególnych biegach. Skrzynię SMG kierowca obsługuje za pomocą dźwigni zmiany przełożeń lub dźwigienek na kierownicy. W porównaniu z dotychczasową skrzynią SMG nowa skrzynia przełącza biegi o 20 procent szybciej. Zmiana biegów odbywa się praktycznie niezauważalnie. Tym samym nieuniknione przy zmianie biegów przerwy w przenoszeniu napędu są niemal nieodczuwalne. M6 jest w stanie przyspieszyć od prędkości zerowej do maksymalnej praktycznie całkowicie płynnie.
Sześć programów przeznaczonych jest dla trybu sekwencyjnego, manualnego (tryb S). Ich charakterystyka jest zróżnicowana: od gładkiej, dynamicznej po bardzo sportową. W trybie S zmiana biegów odbywa się ręcznie. Funkcja Launch Control sprawia, że układ SMG Drivelogic włącza wyższy bieg na krótko przed osiągnięciem maksymalnych obrotów i przy optymalnej kontroli przyczepności, aż do osiągnięcia prędkości maksymalnej. W trybie zautomatyzowanym Drive (tryb D) zmiana siedmiu przełożeń odbywa się zawsze samoczynnie, zgodnie z wybranym programem jazdy, określoną sytuacją, prędkością jazdy i pozycją pedału gazu.
Siedmiostopniowa skrzynia SMG pomaga kierowcy nie tylko w uzyskiwaniu sportowych osiągów, lecz pełni także szereg funkcji bezpieczeństwa. I tak na przykład przy redukcji biegów na śliskiej nawierzchni powoduje natychmiastowe wyłączenie sprzęgła, i aby utrzymać stabilność samochodu i zapobiec nadmiernym przeciążeniom silnika działającym na koła napędowe.
Inną funkcją specjalną jest funkcja rozpoznania jazdy górskiej, która powoduje przesunięcie punktów przełączenia przełożeń podczas jazdy na wzniesieniach i stokach. Przy pokonywaniu wzniesień zapobiega to ciągłemu przełączaniu pomiędzy dwoma biegami, a przy zjazdach ze stoków niższe biegi pozostają włączone dłużej, co pozwala lepiej wykorzystać hamowanie silnikiem.
Należy nadmienić także fakt, że skrzynia SMG potęguje akustyczne zalety silnika V10 – mianowicie wtedy, gdy przy redukcji biegu pod obciążeniem układ elektroniczny powoduje "krótkie ryknięcie międzygazu", jak określają ten moment fachowcy.
Połączenie silnika V10 z siedmiostopniową skrzynią SMG oferuje kierowcy BMW M6 Coupé maksymalną radość z jazdy. Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, a wskazówka prędkościomierza przekracza granicę 200 km/h po upływie 14 sekund. Po osiągnięciu prędkości 250 km/h nieposkromiony pęd do przodu jest ograniczany elektronicznie.
Prędkościomierz pozwala jednak domyślić się, jaką szybkość mógłby osiągnąć ten pakiet mocy, gdyby zrezygnować z ogranicznika prędkości — podziałka kończy się przy 330 km/h. W osiem minut wokół pętli północnej.
Niezwykle wiarygodnym miernikiem dynamiki jazdy jest pętla północna legendarnego toru wyścigowego Nürburgring. Na najbardziej wymagającym samochodowym torze wyścigowym świata łatwo oddzielić ziarno od plew, analizując dynamiczne właściwości pojazdów. Nigdzie indziej nie można przekonać się lepiej o współpracy wszystkich elementów pojazdu w sytuacjach ekstremalnych. BMW M6, pokonujące pętlę północną w około osiem minut, dołącza do grona rasowych samochodów sportowych czystej krwi i zostawia w tyle konkurencję.
Takie wyniki świadczą o niezwykle sportowym charakterze modelu M6. Doskonały układ jezdny i zawieszenie BMW serii 6 wraz z nowoczesnymi systemami wspomagania zostały dostosowane do wyjątkowych osiągów serii M. Od układu jezdnego modelu M5 różni się on mniejszym rozstawem osi oraz jeszcze niżej położonym środkiem ciężkości, co ma na celu poprawę zwinności auta. Zarówno pod względem wyposażenia układu jezdnego, jaki i jego charakterystyki M6 jest całkowicie odrębną konstrukcją.
Adaptacyjnej blokadzie mechanizmu różnicowego M z czujnikiem obrotów pojazd zawdzięcza dużą stabilność jazdy i optymalną trakcję, zwłaszcza podczas wychodzenia z zakrętów. Nawet w niezwykle trudnych sytuacjach zapewnia ona zdecydowaną poprawę trakcji, na przykład przy bardzo różnej przyczepności kół napędowych. Inna zaleta tego rozwiązania polega na tym, że wraz ze wzrostem różnicy prędkości obrotowej kół napędowych natychmiast wytwarzany jest wzrastający moment blokujący, dzięki czemu gładko i nieprzerwanie utrzymywana jest siła napędu.
BMW M6 jest wyposażone w nową generację układu dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Podczas gdy zadaniem pierwszego poziomu układu DSC jest zapewnienie bezpieczeństwa jazdy, tryb dynamiczny M – podobnie jak w modelu M5 – doceniany jest przez kierowców preferujących sportowy tryb jazdy. Układ DSC można wyłączyć przyciskiem na osłonie dźwigni zmiany biegów.
Układ elektronicznej kontroli amortyzatorów (EDC) BMW M6 oferuje kierowcy wybór spośród trzech programów (komfortowy, normalny, sportowy), umożliwiających regulację charakterystyki zawieszenia od sportowej do stosunkowo komfortowej. Jest on obsługiwany za pomocą przycisku MDrive na kierownicy lub przycisku znajdującego się obok dźwigni zmiany biegów SMG.
Często, na przykład podczas jazdy w mieście, kierowca nie potrzebuje pełnej mocy i maksymalnej zwinności BMW M6, dlatego podczas uruchamiania silnika włącza się automatycznie komfortowy program P400, który wykorzystuje 400 KM mocy silnika. Wystarczy jednak nacisnąć tak zwany „przycisk mocy” na dźwigni zmiany biegów, aby udostępnić całą moc dziesięciocylindrowej jednostki napędowej. Reakcja silnika przechodzi w spontaniczną charakterystykę, która w programie P500 umożliwia sportową, a w programie P500 Sport bezkompromisowo wyścigową radość z jazdy.
Odpowiednio do niezwykłych osiągów BMW M6 jest wyposażone w potężny, wysokowydajny układ hamulcowy z lekkimi, perforowanymi, kompozytowymi tarczami hamulcowymi. Zoptymalizowane pod względem masy i sztywności dwutłokowe jednolite zaciski hamulcowe z aluminium gwarantują niezwykle krótką drogę hamowania – pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h zatrzymuje się po 36 metrach, natomiast jadący 200 km/h po niespełna 140 metrach.
Jeśli BMW serii 6 uchodzi za uderzająco piękny samochód, to model M6 w niczym mu nie ustępuje. Zręczne, lecz jednocześnie dyskretne i bezpretensjonalne zabiegi stylistyczne sprawiają, że coupé z rodziny M charakteryzuje się jeszcze mocniejszą i bardziej sportową sylwetką.
Wyróżniającym się elementem jest imponujący zderzak przedni. Podobnie jak w przypadku wszystkich zabiegów stylistycznych, którym poddawane jest auto serii M, na pierwszy plan wysuwa się funkcjonalność. Przykładowo w porównaniu z jednostką V8 w BMW 645Ci silnik V10 potrzebuje niemal podwójnej ilości powietrza chłodzącego. Duże dodatkowe otwory zasysania po lewej i prawej stronie pasa przedniego dostarczają silnikowi więcej powietrza do oddychania, chłodząc zarazem hamulce, a ich kształt podkreśla sportowy charakter auta.
Poniżej drzwi, ze względów aerodynamicznych wyraźnie zarysowane progi nadają pojazdowi dynamiczny wygląd sportowego coupé. Wydłużają one optycznie samochód, dzięki czemu BMW M6 sprawia wrażenie konstrukcji jeszcze bardziej płaskiej i przylegającej do drogi. Specjalnie zaprojektowane 19-calowe aluminiowe obręcze kute z pięcioma filigranowymi podwójnymi szprychami są niezwykle lekkie i prawie całkowicie odkrywają duże tarcze hamulcowe. W porównaniu do podobnych obręczy kół ze stopu lekkiego, w tym wypadku udało się zredukować masę każdego koła o 1,8 kg.
Napis M na bocznych listwach ozdobnych sygnalizuje znawcy przynależność auta do sportowych modeli najwyższej klasy rodziny M. Podobnie jak we wszystkich modelach M lusterka zewnętrzne wyróżniają się indywidualnym, sportowym kształtem. Zderzak tylny z charakterystycznym otworem dyfuzora spełnia przede wszystkim funkcję aerodynamiczną, a ponadto stanowi element, na którym miło zatrzymać wzrok. Dzięki specjalnemu kształtowi polepsza on przepływ powietrza wzdłuż obudowy podłogi i zmniejsza siły wyporu. Cztery końcówki podwójnego układu wydechowego, które obejmują parami otwór dyfuzora, są znakiem rozpoznawczym pojazdów serii M.
Po raz pierwszy dach z włókna węglowego zaprojektowano i zastosowano w BMW M3 CSL. Po tej limitowanej serii firma BMW M GmbH zdecydowała się na wyposażenie w tego typu rozwiązanie modelu M6 coupé, którego inteligentna lekka konstrukcja otwiera nowy wymiar w produkcji seryjnej. Włókno węglowe, wywodzące się ze sportów motorowych, przy tej samej stabilności i wytrzymałości w przypadku kolizji waży znacznie mniej niż aluminium lub stal. Zredukowana masa przesuwa środek ciężkości w dół, zmniejszając też siłę potrzebną do przyspieszania i hamowania.
W porównaniu do modelu podstawowego wnętrze M6 wyróżnia się szlachetną tapicerką skórzaną Merino w trzech wariantach kolorystycznych, a za dopłatą dostępne jest także pełne wykończenie skórzane, które zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów. Samochód sportowy na każdy dzień.
Mimo niezwykłych osiągów sportowe ambicje BMW M6 nie odbijają się negatywnie na przestronności wnętrza, ani bezpieczeństwie aktywnym i pasywnym. Komfort jazdy jest niemal taki sam jak w przypadku modelu podstawowego, natomiast pod kątem zużycia paliwa i ochrony środowiska naturalnego M6 zaliczyć można do grona wzorowych aut BMW.