...International Engine of the Year Award firma BMW Group powtórzyła zeszłoroczny sukces i jednocześnie potwierdziła, iż odnosi największe sukcesy wśród wszystkich producentów samochodów biorących udział w tym konkursie. Cztero, sześcio- i ośmiocylindrowe jednostki benzynowe oraz wysokoprężne triumfowały w swoich klasach pojemnościowych. Silniki te montowane są w wielu dostępnych obecnie na rynku modelach BMW oraz MINI. Oprócz niezwykle mocnej V ósemki z BMW M3 oraz rzędowego, sześciocylindrowego silnika benzynowego wykorzystującego technologię BMW TwinPower Turbo, tytułem jednostki napędowej roku 2011 wyróżniono również czterocylindrowego diesla z BMW TwinPower Turbo oraz nowy, dynamiczny, czterocylindrowy motor, który znaleźć można pod maską modelu MINI Cooper S. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się podczas odbywających się w Stuttgarcie targów handlowych Engine Expo.
O przyznaniu nagród decyduje międzynarodowe jury, w którego skład w tym roku weszło 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów. W klasie pojemnościowej od 1,4 do 1,8 litra główną nagrodę otrzymała jednostka napędowa nowego MINI Coopera S. Czterocylindrowy motor o pojemności 1,6 litra wyposażono w turbosprężarkę Twin Scroll, bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ sterowania zmiennymi fazami rozrządu oparty na opatentowanym przez firmę BMW systemie VALVETRONIC. Taka konfiguracja sprawia, że jednostka generująca 135 kW/184 KM mocy jest w swojej kategorii najefektywniejszym silnikiem na świecie. Motor ten przejął tytuł po swym poprzedniku montowanym w modelu MINI Cooper S. Warto wspomnieć, że w konkursie Engine of the Year Award tamta jednostka zdobywała nagrodę w swojej klasie pojemnościowej cztery razy z rzędu.
Drugi rok z rzędu triumfuje czterocylindrowy silnik wysokoprężny z technologią TwinPower Turbo. Podobnie jak w ubiegłym roku, dwulitrowa jednostka, która napędza model BMW 123d oraz BMW X1 xDrive23d, wygrała w klasie pojemnościowej od 1,8 do 2,0 litra. Dzięki niezwykłej sile uciągu, wyjątkowo małemu zapotrzebowaniu na paliwo oraz niskiemu poziomowi emisji, ten 204-konny (150kW) motor nadal wyznacza standardy w swojej klasie.
Kolejnym silnikiem firmy BMW, który zdołał powtórzyć zeszłoroczny sukces w klasie pojemnościowej od 2,5 do 3,0 litra była 3-litrowa rzędowa szóstka generująca 306 KM mocy (225 kW) i wykorzystująca technologię BMW TwinPower Turbo. Jednostkę tę odnaleźć można w nowym BMW serii 5 oraz nowym BMW X3, a jej 320-konna (235kW) odmiana napędza nowe BMW 6 Series w wersji kabrio i coupe. Silnik wykorzystuje unikalne rozwiązania technologiczne takie jak turbosprężarka Twin Scroll, układ bezpośredniego wtrysku paliwa (High Precision Injection) oraz system sterowania zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie (VALVETRONIC). Taka konfiguracja zapewnia niezwykle korzystny kompromis między dynamiczną radością z jazdy a rozsądnym zużyciem paliwa. Pod tym względem silnik przewyższa nawet swego poprzednika, który nie tylko zdobył trzy tytuły Engine of the Year Award w swej klasie pojemnościowej, ale otrzymał również szereg nagród w klasyfikacji generalnej w latach 2007 i 2008.
Jedyny wśród czterech zwycięzców silnik wolnossący jest odpowiedzialny za najbardziej obecnie spektakularną serię zwycięstw. Czwarty rok z rzędu znana z modelu BMW M3 V ósemka otrzymuje główną nagrodę w klasie pojemnościowej od 3,0 do 4,0 litra. Czterolitrowy, 420-konny (309 KW) motor po raz kolejny przekonał do siebie jury dzięki wyjątkowej sile uciągu. Jednostka generuje ją wkręcając się na bardzo wysokie obroty, których charakterystykę jeszcze poprawiono. Silnik pracuje pod maską wyjątkowo dynamicznych modeli sportowych – BMW M3 Coupe, BMW M3 Saloon oraz BMW M3 Convertible – gdzie łączy niezwykłą dynamikę osiągów z nadzwyczajną efektywnością. Osiągnięcie takiego kompromisu możliwe jest m.in. dzięki funkcji Auto Start Stop, systemowi odzysku energii kinetycznej hamowania oraz innym technologiom Efficient Dynamics.