..Centrum Badawczo-Rozwojowe BMW w ramach finansowanego ze środków unijnych programu INTERSAFE 2. Jego celem jest rozwiązanie kwestii skrętu w lewo (w krajach, gdzie obowiązuje ruch prawostronny) oraz poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach o słabej widoczności. Asystent skrętu w lewo to opracowany przez nas system pomocy, który uaktywnia się podczas skręcania w lewo i ostrzega kierowców przed nadjeżdżającymi pojazdami, które mogły zostać niezauważone. Jeśli to konieczne, może on zapobiec kolizji poprzez automatyczne wyhamowanie samochodu., wyjaśnia nadzorujący projekt Arne Purschwitz.
W samochodzie testowym BMW serii 5 asystent skrętu w lewo jest aktywowany automatycznie, gdy tylko czujniki wykryją, że samochód zjeżdża na pas do skrętu w lewo i gdy samochód zarejestruje, że kierowca chce wykonać manewr skrętu. Rozpoznanie pasa do skrętu w lewo przebiega na dwóch poziomach. Funkcja pozycjonowania pojazdu poprzez system nawigacji pozwala ustalić pozycję samochodu na skrzyżowaniu z dokładnością co do metra. Poza tym standardowa kamera porównywalna do tych, jakie są obecnie w użyciu, rejestruje oznaczenia pasa do skrętu w lewo oraz granice pasów drogowych. Przy włączonym asystencie skrętu w lewo, trzy skanery laserowe umieszczone z przodu pojazdu tworzą obraz obszaru do 100 metrów przed samochodem. Skanery wyłapują nie tylko samochody osobowe czy ciężarowe, ale także motocykle. Jeśli czujnik wykryje pojazdy zbliżające się z przeciwnego kierunku, a nasz samochód wciąż będzie próbował wjechać na skrzyżowanie, asystent skrętu w lewo automatycznie wyhamuje auto (przy prędkości do 10 km/h), aby uniknąć kolizji. W tym samym czasie zostanie wyemitowany dźwięk ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej oraz na wyświetlaczu na przedniej szybie pojawi się odpowiedni symbol ostrzegawczy, wyjaśniające kierowcy powody wyhamowania pojazdu. Czynność ta jest zapoczątkowywana automatycznie, bez uprzedniego ostrzeżenia, gdyż szybka reakcja jest kluczowa w sytuacji, gdy pojazd próbuje wjechać na skrzyżowanie i stwarza zagrożenie dla ruchu. Gdyby kierowca musiał uprzednio przeanalizować ostrzeżenie, jego pojazd zbliżałby się w tym czasie do obszaru kolizji i wypadek byłby nie do uniknięcia.
Asystent skrętu w lewo jest zaprojektowany tak, aby aktywował się przy prędkości do 10 km/h. Dlatego też funkcja automatycznego hamowania nie zacznie gwałtownie spowalniać samochodu jadącego z dużą prędkością, powinna zaś być postrzegana jako system chroniący pojazd przed ruszeniem lub kontynuowaniem jazdy, która mogłaby stworzyć zagrożenie dla ruchu. Gdy tylko kierowca sam naciśnie hamulec, asystent skrętu w lewo przestanie sam wyhamowywać samochód i pojazd staje się wtedy ponownie gotowy do kontynuowania normalnej jazdy. Aby zmaksymalizować bezpieczeństwo, kierowca może dezaktywować asystenta skrętu w lewo. Przykładowo, jeśli kierowca musi zjechać na lewą stronę, aby zrobić przejazd dla pojazdu uprzywilejowanego, może wyłączyć asystenta lekko wciskając pedał gazu.
System komunikacji między samochodami dodatkowo poprawia bezpieczeństwo
Możliwości, jakie zapewnia system komunikacji między samochodami, dodatkowo poprawiają funkcjonalność asystenta skrętu w lewo. Poza laserowymi skanerami oraz kamerą, BMW serii 5 Limuzyna może być również wyposażone w urządzenie komunikujące się z innymi samochodami przy użyciu sieci WLAN. Urządzenie to nie tylko zwiększa zakres wykrywania pojazdów do 250 metrów, ale także pozwala systemowi na wykrycie użytkowników drogi wyposażonych w podobną technologię, jednak niewidocznych dla czujników.
Drugi scenariusz testowy z użyciem asystenta skrętu w lewo ukazał dodatkowe zalety wyposażenia pojazdu w tego typu system komunikacji. Tym razem samochód testowy zbliżał się do motocykla wyposażonego w system komunikacji między pojazdami. Motocyklem testowym BMW Motorrad jest aktualnie BMW R 1200 GS. Ponownie, dane dostarczone przez obraz z kamery oraz przez skanery laserowe pozwoliły systemowi na rozpoznanie oznaczeń pasa ruchu, strzałki oznaczającej skręt w lewo oraz odległości od linii rozdzielającej pasy ruchu oraz od linii bezwzględnego zatrzymania się (jeśli takowe są obecne). Kiedy kierowca włącza kierunkowskaz, samochód wykrywa, że chce on skręcić w lewo i aktywowany jest asystent skrętu w lewo.
Samochód oraz zbliżający się motocykl komunikują się ze sobą poprzez system komunikacji między pojazdami. Motocykl oraz samochód wymieniają się informacjami na temat typu pojazdu, jego położenia oraz prędkości, a także danymi dynamicznymi, takimi jak kąt skrętu oraz czy włączone są kierunkowskazy, wyjaśnia Udo Rietschel, inżynier rozwoju pracujący przy projekcie asystenta skrętu w lewo w Centrum Badawaczo-Rozwojowym BMW.
Motocykl korzysta z tych danych, aby stwierdzić, że kierowca samochodu chce wykonać manewr skrętu w lewo. Następnie, na podstawie informacji, które wymieniły między sobą samochód oraz motocykl, algorytm oblicza trajektorie obu pojazdów oraz określa, czy może dojść do zderzenia. W szczególnych sytuacjach motocykl może zwiększyć swoją widoczność, aby ostrzec kierowcę samochodu. Oceniany jest poziom ryzyka kolizji i na tej podstawie przedsięwzięte zostają odpowiednie środki; reflektor motocykla jest odpowiednio regulowany, natężenie światła stopniowo rośnie, a światła sygnalizacyjne oraz diody LED na boku motocykla oraz na jego lusterkach zostają włączone, aby podkreślić sylwetkę pojazdu. Jeśli ryzyko kolizji jest naprawdę duże, uruchamia się również klakson w motocyklu. Jeżeli mimo to samochód próbuje wjechać na skrzyżowanie, asystent skrętu w lewo automatycznie wyhamuje auto. Ponownie wyemitowany zostanie dźwięk ostrzegawczy oraz odpowiednie symbole na desce rozdzielczej i na wyświetlaczu na przedniej szybie, aby podczas oraz po wykonaniu manewru wyhamowania wskazać kierowcy jego powód.
Zwiększone bezpieczeństwo na skrzyżowaniach – INTERSAFE 2
Od 2008 roku grupa 11 europejskich producentów samochodów, dostawców oraz instytucji badawczych takich jak Centrum Badawczo-Rozwojowe BMW, NEC Europe Ltd. Network Laboratories, SWARCO TRAFFIC SYSTEMS GMBH, Volvo Technology (dział samochodów ciężarowych) czy Volkswagen AG, pracowała wspólnie nad projektem badawczym mającym na celu opracowanie interaktywnych systemów wspomagania jazdy, które pomogłyby w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa na skrzyżowaniach. INTERSAFE 2 korzysta z osiągnięć projektu PReVENT (INTERSAFE), a jego członkowie kontynuują pracę nad opracowaniem inteligentnych systemów mających zastosowanie w codziennym życiu. Unia Europejska zapewniła 3,8 mln euro z całej kwoty budżetu wynoszącej 6,5 mln euro.
Premiera asystenta skrętu w lewo odbędzie się podczas zakończenia projektu INTERSAFE 2, 17 oraz 18 maja na zamkniętym skrzyżowaniu w Wolfsburgu. Premiera odbędzie się więc nie w warunkach testowych, co zazwyczaj ma miejsce, ale w rzeczywistym otoczeniu.