Jest uosobieniem typowego roadstera jak żaden inny samochód sportowy na świecie: BMW Z4 Roadster zachwyca świat motoryzacji. To zasługa jego fascynującej, sportowej dynamiki, wynikającej z syntezy superwydajnych silników, doskonałego zawieszenia i innowacyjnych rozwiązań technicznych. To również zasługa wspaniałej stylistyki, która czyni go niepowtarzalnym, intrygującym i pożądanym. Cztery lata po światowym debiucie BMW Z4 Roadster prezentuje się z unowocześnionymi silnikami w nowym świetle.
Na salonie motoryzacyjnym Auto Show w Detroit w styczniu 2006 r. światową premierę będzie miał również purystyczny, wyczynowy roadster.
Debiutujący także BMW Z4 M Roadster to wyczekiwana przez wielu najbardziej sportowa wersja Z4 Roadster, która wzbogaci rodzinę roadsterów BMW. Samochód ten jest kontynuacją tradycji segmentu stworzonego przez markę BMW M: w roku 1997 powstał BMW Z3 M Roadster – pierwszy produkowany seryjnie wyczynowy roadster. Do roku 2002 auto sprzedało się w ilości ponad 15 tys. egzemplarzy, stając się bestsellerem w swojej klasie. Najlepsza w tej klasie była też dynamika, zwinność i sportowy charakter.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy M to wysokowydajny silnik, będący ukoronowaniem palety silników w roadsterach: w roku 2005 jednostka ta już po raz piąty otrzymała uznaną na całym świecie nagrodę "Engine of the Year Award". Koncepcja wysokoobrotowa i zoptymalizowane przełożenie skrzyni biegów dają mu niesamowitą moc we wszystkich zakresach obrotów. Jego parametry: sześć cylindrów, pojemność 3 246 cm3, 252 kW/343 KM przy 7 900 obr./min, 365 Nm przy 4 900 obr./min, maksymalna prędkość obrotowa 8 000 obr./min.
Dwie inne liczby mówią jeszcze więcej o jego osiągach: pojemnościowy wskaźnik mocy 106 KM/l i obciążenie jednostkowe mocy 4,1 kg/KM. Na drodze przekłada się to w następujący sposób: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,0 sekundy. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na czwartym biegu trwa zaledwie 5,0 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Silnik wysokoobrotowy i krótkie przełożenie całkowite to optymalna koncepcja dla sportowego auta, gdyż umożliwia to najlepsze przeniesienie dostępnego momentu obrotowego na tylne koła. Połączenie przekładni głównej M i manualnej skrzyni sześciobiegowej doskonale spełnia te wymagania. Krótkie, wyraziste skoki dźwigni, spokojna praca i precyzyjne prowadzenie dźwigni biegów z doskonałym wyczuciem włączenia biegu to typowe cechy tej skrzyni.
Adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego M – mistrzostwo w pokonywaniu zakrętów. Z4 M Roadster wyposażony jest w znaną z BMW M3 adaptacyjną blokadę mechanizmu różnicowego. Daje ona wysoką stabilność jazdy oraz optymalną trakcję, przede wszystkim podczas wychodzenia z zakrętów. Przy wybitnie sportowym stylu jazdy i na nawierzchniach o wyższym współczynniku tarcia blokada wzmacnia pozytywne właściwości napędu tylnego. W trudniejszych warunkach, na przykład przy różnym współczynniku tarcia na skraju i na środku jezdni, co często występuje zimą, rozwiązanie to daje roadsterowi Z4 M doskonałe właściwości trakcyjne.
Silniki sześcio- i czterocylindrowe stosowane w BMW Z4 Roadster nie osiągają wprawdzie mocy silnika M, ale z pewnością nie brak im temperamentu. Nowy 3-litrowy silnik sześciocylindrowy w BMW Z4 Roadster 3.0si jest obecnie najnowocześniejszą jednostką napędową w swojej klasie i może pochwalić się wzorową kulturą pracy i dynamiką. Do tego dochodzą wysoka moc na litr, bardzo dobre obciążenie jednostkowe mocy i najniższe specyficzne zużycie paliwa. Silnik ma moc 195 kW/265 KM przy 6 600 obr./min, maksymalną prędkość obrotową 7 000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 315 Nm w pełnym zakresie od 2 500 do 4 000 obr./min. Parametry emisji spalin zgodne z normami Euro 4 i ULEV II oznacząją, że silnik ten jest również przyjazny naturze.
Wszystkie nowe BMW Z4 Roadster wyposażone są w skrzynię sześciobiegową. Krótkie, wyraziste skoki dźwigni, spokojna praca, precyzyjne prowadzenie dźwigni i stała, równomierna siła potrzebna do jej obsługi to typowe cechy tych skrzyń. Wąskie stopniowanie sześciu przełożeń oraz większy zakres przełożeń pomiędzy najniższym a najwyższym biegiem pozwala kierowcy na szybkie i precyzyjne włączenie odpowiedniego biegu nawet przy wyjątkowo sportowym stylu jazdy.
Niecodzienną opcją jest skrzynia automatyczna z dźwigienkami przy kierownicy oferowana w Z4 Roadster 3.0i i 2.5si. Dzięki niej sportowym charakterem roadstera Z4 będą mogli się cieszyć również klienci preferujący komfort skrzyń automatycznych.
Maksymalna sztywność karoserii – pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Karoseria BMW Z4 Roadster, zaprojektowana od samego początku specjalnie dla tego modelu, jest idealna pod względem masy i sztywności: Statyczna odporność na skręcenia wynosi 14500 Nm/stopień i zapewnia karoserii czołową pozycję pośród konkurencji. Bezpośrednim efektem tej cechy jest nie tylko fascynująca dynamika na zakrętach, ale i doskonałe wyniki w rygorystycznych testach Euro NCAP. Uzyskanie przez otwarte dwuosobowe auto czterech z pięciu możliwych gwiazdek nie jest bynajmniej czymś oczywistym. A to jeszcze nie wszystko: w testach EuroNCAP 2004 BMW Z4 Roadster zdobył z 16 możliwych punktów aż 15,64 punktu w zderzeniach czołowych i 16 punktów w zderzeniach bocznych, co jest najlepszym wynikiem w historii zdobytym przez roadstera. Samochód ten otrzymał nagrodę najlepszego w swojej klasie ("EuroNCAP Best In Class Award"). Tym samym BMW Z4 Roadster jest autem gwarantującym pasażerom najwyższe bezpieczeństwo pośród zbadanych pojazdów tego segmentu. Zagrożenie pasażerów jest nawet niższe niż w większości aut ze stałym dachem.
BMW Z4 Roadster oferuje kierowcy układ jezdny perfekcyjnie przystosowany do sportowej jazdy i dający maksymalną radość z wyczynowego prowadzenia auta. Na wypadek, gdyby radość z jazdy miała przekroczyć granice fizyki, nad aktywnym bezpieczeństwem czuwają odpowiednie systemy regulacji.
Charakterystyka sprężynowania i amortyzacji oraz kinematyka i elastokinematyka układu jezdnego zostały dobrane pod kątem maksymalnej dynamiki, zwinności i łatwości prowadzenia auta. Tym samym BMW Z4 Roadster jest we wszystkich wariantach najbardziej zwinnym i dynamicznym roadsterem pośród konkurentów na całym świecie. Dla kierowców preferujących jeszcze bardziej sportowy charakter przygotowano sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm. Dostępne w wyposażeniu standardowym opony typu run-flat, stworzone specjalnie z myślą o sportowych właściwościach roadstera BMW Z4, mają nieco bardziej komfortowe właściwości sprężynujące, które nie ograniczają przy tym zwinności auta.
Układ jezdny roadstera Z4 M jest konsekwentnym rozwinięciem układu jezdnego roadstera Z4. Gwarantuje on jeszcze więcej radości z jazdy bez ograniczania komfortu i przydatności w eksploatacji codziennej.
Systemy regulacji układu jezdnego nie służą ani w roadsterze Z4, ani Z4 M jako systemy wspomagające pracę układu jezdnego, lecz pomagają uporać się z krytycznymi sytuacjami podczas jazdy, wykorzystując maksymalne możliwości auta. Rezerwy bezpieczeństwa układu jezdnego w roadsterach są przy tym bardzo wysokie. Nie powstrzymało to jednak BMW przed zastosowaniem przydatnych kierowcom funkcji dodatkowych, takich jak asystent ruszania pod górę, suszenie tarcz hamulcowych itp.
Funkcja dynamicznej kontroli trakcji (DTC) w modelach BMW Z4 Roadster pozwala kierowcy za jednym naciśnięciem przycisku poprawić trakcję i przenoszenie napędu na drogę na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia, na przykład na śniegu. Pozwala ona ponadto na dostosowanie właściwości jezdnych BMW Z4 do jazdy z wyższą dynamiką, a tym samym na lepsze wykorzystanie sportowych możliwości auta. Układ DTC w sposób adaptacyjny dopuszcza zwiększony poślizg kół tylnych.
W BMW Z4 Roadster zastosowano tzw. zmienną blokadę mechanizmu różnicowego M w połączeniu z dostosowaną do niej charakterystyką układu DSC.
BMW Z4 Roadster różni się od BMW Z4 M Roadster również pod względem układu kierowniczego. BMW Z4 Roadster wyposażone jest w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego Electric Power Steering (EPS), które podkreśla dynamikę i zwinność auta. Wspomaganie to daje niezwykle wysoką elastyczność pracy układu kierowniczego, jest optymalnym kompromisem między tłumieniem układu a pożądanym przez kierowcę wyczuciem nawierzchni oraz minimalizuje siłę potrzebną do skrętu kierownicy przy powolnej jeździe i manewrach. Do tego dochodzi bardzo dobre wycentrowanie, a więc optymalny powrót kierownicy do pozycji środkowej. Funkcja Servotronic należy do wyposażenia standardowego.
Układ kierowniczy Z4 M Roadster wyposażony jest we wspomaganie hydrauliczne. Umożliwia ono niewiarygodnie precyzyjne manewry i maksymalne wyczucie pracy układu we wszystkich sytuacjach. Przełożenie całkowite wynosi 47:1, co daje wyższą prędkość skrętu przydatną przy bardzo dynamicznej jeździe.
Nowością są 17-calowe hamulce przednie w Z4 Roadster 3.0si. Maksymalne wartości opóźnienia, wysoka stateczność i optymalne właściwości długoterminowe to cechy wyróżniające te hamulce.
Z4 M Roadster o wyższej mocy silnika wyposażony jest w wysokowydajny układ hamulcowy łożyskowany w sposób pływający, zaprojektowany pierwotnie dla BMW M3 CSL. Zapewnia on imponujące wartości opóźnienia: droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi tylko 34 m.
Pod względem stylistyki zaktualizowane wersje BMW Z4 Roadster i nowego Z4 M Roadster są kontynuacją linii rasowych roadsterów BMW. W BMW Z4 Roadster zaktualizowano nieznacznie parę elementów, m.in. front, którego linię pociągnięto optycznie bardziej ku nawierzchni. Ponadto zaprojektowano nowe reflektory przeciwmgielne i charakterystyczne reflektory.
Modyfikacje tylnej części pojazdu – nowe lampy ze światłowodami i bardziej horyzontalne podkreślenie linii – czynią ją szerszą, niższą i masywniejszą. Dzięki zastosowaniu materiałów o jeszcze wyższej jakości oraz nowych kolorów wnętrze stało się jeszcze bardziej szlachetne, nie tracąc jednak sportowo-purystycznego charakteru.
BMW Z4 M Roadster jest jednoznacznie rozpoznawalne jako członek rodziny roadsterów Z4, ale jego wybitnie wyczynowy charakter widoczny jest już na pierwszy rzut oka. Jego cechy funkcjonalne i techniczne odwzorowane są w stylistyce auta w sposób bezpośredni i autentyczny. Od modelu podstawowego odróżnia go szereg szczegółów zewnętrznych i wewnętrznych. Najbardziej widoczne są przy tym: pas przedni o liniach i otworach rozmieszczonych wyraźnie na planie litery X, potężne wloty powietrza, nisko umieszczona "nerka" atrapy chłodnicy i dwie charakterystyczne linie na masce silnika. 18-calowe obręcze aluminiowe Double Spoke zarezerwowane są wyłącznie dla Z4 M Roadster. Również tył pojazdu ma typową dla serii M formę z czterema charakterystycznymi rurami wydechowymi i horyzontalnym dyfuzorem.
Wewnątrz BMW Z4 M Roadster prezentuje się nowocześnie, w sportowo-purystycznym, a przy tym ekskluzywnym stylu. Klarowne kształty i najlepsze materiały tworzą doskonałe środowisko dla sportowej jazdy. Typowa dla serii M jest też kolorystyka prędkościomierza i obrotomierza: czarny cyferblat, białe cyfry, czerwone wskazówki i stałe, białe podświetlenie. Niepowtarzalne jest też wskazanie zakresu obrotów na obrotomierzu, znane już z innych aut serii M: żółte pole ostrzegawcze i czerwone pole krytyczne ograniczają dopuszczalny zakres prędkości obrotowych silnika w zależności od aktualnej temperatury oleju silnikowego. Wraz ze wzrostem temperatury oleju silnikowego zwiększa się zakres dopuszczalnych prędkości obrotowych. Rozwiązanie to ułatwia kierowcy intuicyjną kontrolę temperatury.
Kierownica, uchwyt dźwigni zmiany biegów i listwy progowe, chromowane galwanicznie na perłowo elementy obsługi klimatyzacji i wlotu powietrza oraz klamki i uchwyty w drzwiach to kolejne typowe dla serii M elementy.
Wśród trzech kolorów lakieru zarezerwowanych specjalnie dla serii M i pięciu kolorów Z4 Roadster każdy znajdzie coś dla siebie. We wnętrzu wybierać można spośród czterech kolorów tapicerki, dwóch tapicerek skórzanych o różnych konfiguracjach oraz trzech ekskluzywnych rodzajów elementów dekoracyjnych.
BMW Z4 Roadster i BMW Z4 M Roadster oferują dość dużo miejsca na bagaż, jak na samochody tego typu: schowek na rękawiczki, kilka innych schowków oraz dziesięciolitrowa skrzynka w tylnej ściance to praktyczne i przemyślane szczegóły. W razie potrzeby schowek na dach daje się złożyć. Dzięki temu niemały bagażnik o pojemności 240 litrów (mieszczący z powodzeniem dwie torby golfowe) zwiększa się do 260 litrów – w Z4 M Roadster ze względu na umieszczony w bagażniku akumulator z 200 do 220 litrów.
Wszystkie nowe modele BMW Z4 Roadster wyposażone są w składany dach zajmujący wyjątkowo mało miejsca, w którym przednia, sztywna część składa się jako pokrywa na pozostałą część, zamykając komorę na równi z płaszczyzną karoserii. Dach daje się z łatwością otwierać i zamykać jedną ręką. Ogrzewana tylna szyba wykonana jest z odpornego na zadrapania szkła mineralnego. Opcjonalnie dostępny jest oczywiście w pełni automatyczny dach elektryczny (w Z4 M Roadster w wyposażeniu standardowym), który od zewnątrz można otwierać i zamykać również pilotem.
BMW Z4 Roadster wyposażone jest standardowo w podwójne reflektory halogenowe. Opcjonalnie, a w Z4 Roadster 3.0si i Z4 M Roadster standardowo, dostępne są też statyczne reflektory ksenonowe dla świateł mijania i drogowych. Światło pozycyjne wytwarzane jest przez dwa pierścienie świetlne. Tym samym ten charakterystyczny dla marki BMW element zawarty jest teraz również w modelu Roadster.
Wszystkie modele Z4 Roadster wyposażone są standardowo w dwustopniowe światła stop. Pomagają one skutecznie zapobiegać najechaniu innych pojazdów na tył auta: podczas silnego hamowania lub zadziałania układu ABS powiększa się świecąca powierzchnia świateł stop. Kierowcy jadący z tyłu interpretują to intuicyjnie jako znak nagłego hamowania i reagują również natychmiastowym wciśnięciem pedału hamulca, zyskując decydujące metry drogi hamowania.
Obok systemu podstawowego dostępne są dwa doskonałe systemy hi-fi stworzone specjalnie dla Z4 Roadster. Oprócz tego dwa systemy nawigacyjne pozwolą nabywcom roadsterów korzystać z wybitnych osiągnięć marki BMW w tym zakresie. Wszystkie systemy są kompatybilne z niemal wszystkimi obecnymi funkcjami telekomunikacyjnymi.