Monachium. BMW Night Vision to innowacyjny system wspomagania kierowcy. Jesienią 2005 roku wprowadzony został do BMW serii 7, a od marca 2006 dostępny będzie również w BMW serii 5 Limuzyna i Touring oraz serii 6 Coupé i Cabrio. Ta zapewniająca dodatkowe bezpieczeństwo w nocy technologia oferowana jest zatem przez BMW nie tylko w najbardziej ekskluzywnych modelach, ale również łącznie w 5 seriach modelowych. Dzięki temu BMW Night Vision dostępny będzie dla większej liczby użytkowników.
Zwiększenie bezpieczeństwa w ciemności. Zastosowanie kamer termograficznych wykorzystujących technologię promieni podczerwonych to zarazem wsparcie dla kierowcy i ochrona, jak i większe bezpieczeńswo dla innych uczestników ruchu.
BMW Night Vision wprowadza nas w nowy wymiar postrzegania podczas jazdy nocą. Kamera termograficzna wykrywa ludzi, zwierzęta i inne obiekty znajdujące się przed samochodem, zanim staną się one widoczne dla ludzkiego oka. Wygenerowany przez system obraz przesyłany jest do centralnego monitora, na którym obiekty o największej ciepłocie widać jako najjaśniejsze. Dlatego też ludzie i zwierzęta widoczne są szczególnie dobrze. Kamera termograficzna pokrywa odległość aż do 300 mertów przed pojazdem. BMW Night Vision zwiększa zatem w znacznym stopniu bezpieczeństwo jazdy po zmroku i jest szczególnie przydatna poza miastem, na wąskich uliczkach, na wjazdach na posesję i w nieoświetlonych garażach podziemnych.
BMW Night Vision, wraz z wprowadzonym jesienią 2005 w serii 5, 6 i 7 asystentem świateł drogowych, który po aktywacji na kierownicy, automatycznie przełącza długie światła, to innowacyjne rozwiązania technologiczne w znacznym stopniu zwiększające bezpieczeństwo na drodze.
Oba systemy wspomagają kierowcę po zmroku, czyli w momencie, w którym potrzebna jest szczególna koncentracja. W tym sensie zwiększają więc również komfort jazdy.
BMW wybiera technologię Far Infrared (FIR). Kamera termograficzna o zwiększonej wykrywalności ludzi i zwierząt. Po badaniach porównawczych konstruktorzy BMW zdecydowali się na wykorzystanie innowacyjnej technologii Far Infrared (FIR), ponieważ najlepiej sprawdza się w przypadku lokalizacji ludzi, zwierząt i innych obiektów podczas jazdy nocą. Jej najważniejsze zalety to:
- Koncentracja na najważniejszych elementach obrazu -Technologia Far Infrared polega na użyciu kamery termograficznej szczególnie wyróżniającej osoby, zwierzęta i inne obiekty o wyższej temperaturze. Aby nie utrudniać rozpoznania postaci i tym samym nie spowalniać reakcji kierowcy, FIR nie pokazuje szczegółów sytuacji drogowej a jedynie jej najistotniejsze elementy. Innymi słowy, aby nie rozpraszać uwagi kierowcy, pominięte zostają detale.
- FIR pozwala patrzeć "z wyprzedzeniem": Pokrywając odległość ok. 300 m, FIR "widzi" dwa razy dalej niż inne systemy, skutkiem czego kierowca jest wcześniej informowany o możliwych zagrożeniach. Przy prędkości 100km/godz. daje to przewagę 5 sekund.
- FIR nie można "oślepić": FIR nie może być oślepiony przez reflektory nadjeżdżających pojazdów, światło latarń, sygnalizatorów, czy silnie odblaskowych powierzchni np. znaków drogowych. Ponadto pojazdy z FIR nie mogą oślepić się nawzajem.
Poza zaletami wynikającymi z samej zasady działania technologii FIR, BMW wzbogaciło system o dodatkowe funkcje: obraz przedstawiany na monitorze dopasowywany jest stale do przebiegu drogi (panoramowanie), a oddalone obiekty mogą być powiększane (zoom).
Używanie systemu BMW Night Vision jest tak wygodnie, jak patrzenie w lusterko wsteczne. BMW Night Vision to silnie kontarastowy czarno-biały obraz, prezentowany kierowcy na ekranie umieszczonym w centralnym miejscu deski rozdzielczej. Zaletą technologii FIR jet to, że wystarczy rzut oka na panel aby dostrzec zagrożenie. Jego użycie można więc porównać do lustarka wstecznego.
Podczas testów nowego systemu, BMW rozważało umieszczenie obrazu w głównym polu widzenia kierowcy np. na wyświetlaczu na przedniej szybie Head-Up Display albo na zestawie wskażników na desce rozdzielczej. Jednak ta opcja została odrzucona ze względów ergonomicznych. Testy pokazały, że połączenie obrazu rzeczywistego i wirtualnego irytuje kierowcę i dlatego nie jest najlepszym rozwiązaniem.