Monachium/Hinwil, 1 września 2006. Formuła 1 wchodzi pełnym gazem do europejskiego finału tegorocznych mistrzostw świata.
Na żadnym innym torze kierowcy nie przejeżdżają tak dużej części okrążenia z maksymalnie otwartą przepustnicą. Piętnasta runda mistrzostw rozegrana zostanie 10 września w Parku Królewskim Monza. Zespół BMW Sauber F1 Team przygotował na Grand Prix Włoch trochę nowinek aerodynamicznych.
Zespół zaliczył trzydniowe testy na superszybkim torze pod Mediolanem. W jazdach wzięli udział trzej kierowcy zespołu: Nick Heidfeld i Robert Kubica oraz młody Sebastian Vettel, który po raz drugi poprowadzi trzeci bolid BMW Sauber F1.06 podczas piątkowych treningów przed wyścigiem.
Nick Heidfeld:
"Grand Prix Włoch na torze Monza jest dla mnie niezwykłym wyścigiem z kilku powodów. Tor w Parku Królewskim to jeden z ostatnich prawdziwych, szybkich obiektów w kalendarzu Formuły 1. Prędkości osiągane tutaj są bardzo wysokie: przy 360 km/h przejeżdża się 100 metrów w sekundę. To oznacza, że przy półsekundowym opóźnieniu w hamowaniu kompletnie mija się właściwy punkt rozpoczęcia hamowania. Ponadto Włochy to kraj Ferrari i miejscowi kibice - tifosi - zapewniają specyficzną atmosferę. Po trzecie, na żadnym innym torze nie tniemy tak po tarkach, jak na Monzy. Wreszcie, można tu wyprzedzać - to wspaniała rzecz zarówno dla kierowców, jak i dla kibiców".
Robert Kubica:
"Mój trzeci start w wyścigu Formuły 1 będzie miał miejsce na torze, który bardzo dobrze znam i lubię. Jak zwykle będę ciężko pracował z inżynierami nad samochodem, ale tym razem mamy sporo wartościowych danych uzyskanych podczas trzydniowych testów w zeszłym tygodniu. Jeździliśmy tu także w czerwcu. Mieszkałem przez wiele lat we Włoszech, więc mogę uznać ten wyścig za mój domowy. Włosi kochają wyścigi i tutaj uczyłem się wyścigowego rzemiosła w wieku lat 13".
Sebastian Vettel:
"Nie mogę się doczekać mojego drugiego weekendu Grand Prix w karierze. Podczas testów początkowo tor Monza nie przypadł mi do gustu. Trudno mi było odnaleźć właściwe punkty hamowania. Kiedy sobie z tym poradziłem, tor zaczął mi się coraz bardziej podobać. Niektóre zakręty są fantastyczne, choć niełatwo je pokonywać bolidem ustawionym na małą siłę docisku. Musiałem się także przyzwyczaić do gwałtownego atakowania tarek. Sesja testowa tuż przed wyścigowym weekendem ułatwi mi pracę w piątek, bo mamy dość świeże dane. Jeśli chodzi o dostrojenie ustawień i przystosowanie ich do warunków na torze i pogody, moja praca wciąż będzie bardzo ważna".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Mamy nadzieję na zdobycie kilku punktów w ostatnim europejskim wyścigu naszego debiutanckiego sezonu. W Turcji nasza forma w kwalifikacjach pokazała, że odnotowaliśmy spore postępy i finisz w punktach jest realny. Niestety, w wyścigu nie wykorzystaliśmy naszego potencjału i mamy nadzieję, że na Monzy nam się uda. Skład kierowców pozostaje bez zmian w porównaniu z Turcją. Nick spisał się bardzo dobrze w kwalifikacjach w Stambule, Robert ma za sobą dwa wspaniałe wyścigi w dwóch pierwszych startach w F1, a Sebastian zaliczył bardzo dobry debiut w Turcji.
Tor w Parku Królewskim jest bardzo szybki i wymaga doskonałego przygotowania kierowców i sprzętu. Z silnikami V10 przejeżdżano 67% okrążenia pełnym gazem, ze słabszymi V8 podczas testów odnotowaliśmy aż 77%".
Willy Rampf, dyrektor techniczny:
"Monza to prawdziwy tor szybkościowy. Bolidy ustawiamy pod niewielki docisk aerodynamiczny. To oznacza, że opracowujemy specjalny pakiet aerodynamiczny, który nie jest używany na żadnym innym torze. Mamy inne przednie i tylne skrzydło oraz kilka nowinek w nadwoziu. Z silnikami V8 prędkość maksymalna będzie niższa niż w przeszłości, ale wciąż spodziewamy się wyników w okolicach 340 km/h. Monza to jeden z torów, na których szczególnie obciążone są hamulce. Przy hamowaniu przed pierwszą szykaną opóźnienie sięga 5G. Ta część toru jest także bardzo wyboista, dlatego stabilność bolidu przy hamowaniu jest szczególnie ważna. Innym warunkiem uzyskania dobrego czasu okrążenia jest umożliwienie kierowcom agresywnego najeżdżania na tarki. Jest to możliwe przy odpowiednim ustawieniu balansu samochodu".
Fakty i liczby:
Tor/Data | Monza/10 września 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14.00 hrs/12.00 h |
Okrążenie/Długość wyścigu | 5.793 km/306.720 km (53 okr.) |
Zwycięzca 2005 | Juan Pablo Montoya (West McLaren Mercedes), 1 h 14:28.659 min |
Pole position 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:20.878 min |
Najszybsze okrążenie 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:21.504 min |
Rekord toru | Rubens Barrichello (Scuderia Ferrari Marlboro), 1:21.046 min (2004) |
Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | Sebastian Vettel |
Data urodzin | 10.05.1977 | 07.12.1984 | 03.07.1987 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | Kraków/Polska | Heppenheim/Niemcy |
Narodowość | Niemiec | Polak | Niemiec |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Kraków, Polska | Heppenheim, Niemcy |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | kawaler | kawaler |
Wzrost | 1.64 m | 1.84 m | 1.76 |
Waga | 61 kg | 73 kg | 62 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 2006, Budapeszt | 2006, Istanbuł |
Starty w GP | 112 | 2 | - |
Udział w GP | 114 | 2 | - |
Pole position | 1 | - | - |
Wygrane | - | - | - |
Miejsca na podium | 5 | - | - |
Najszybsze okrążenia | - | - | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8th | - | - |
Zdobyte punkty | 75 | - | - |
Punkty w sezonie 2006 | 19 | - | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
GP Bahrajnu | 10th | 12th | - | 11th | DNF | - |
GP Malezji | 15th | DNF | - | 14th | 7th | 2 |
GP Australii | 8th | 4th | 5 | 9th | 6th | 3 |
GP San Marino | 15th | 13th | - | 12th | 12th | - |
GP Europy | 15th | 10th | - | 9th | 8th | 1 |
GP Hiszpanii | 10th | 8th | 1 | 14th | 12th | - |
GP Monako | 16th | 7th | 2 | 15th | 14th | - |
GP Wlk. Brytanii | 9th | 7th | 2 | 10th | 8th | 1 |
GP Kanady | 13th | 7th | 2 | 11th | accident | - |
GP USA | 10th | accident | - | 6th | DNF | - |
GP Francji | 12th | 8th | 1 | 18th | 11th | - |
GP Niemiec | 16th | DNF | - | 14th | accident | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | ||||
GP Węgier | 11th | 3rd | 6 | 10th | DSQ (7th) | - |
GP Turcji | 6th | 14th | - | 9th | 12th | - |
Po czternastu rundach (z osiemnastu) tegorocznych mistrzostw świata zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów z 26. punktami.
Historia
Monza wyróżnia się spośród pozostałych torów dwoma cechami: wysokimi prędkościami maksymalnymi oraz wspaniałą tradycją. W otoczonym wysokim murem parku bolidy F1 będą ścigać się już po raz 56. - najwięcej spośród wszystkich obiektów F1 na świecie. Tylko raz Grand Prix Włoch rozegrano na innym torze - w 1980 r. na Imoli. Monza była wiele razy modyfikowana. Pozostałości po owalnym, nachylonym fragmencie toru przypominają o dawnych czasach. Miasteczko Monza leży na przedmieściach Mediolanu i zamieszkuje je 120 000 osób.
BMW Sauber F1 Team Pit Lane Park:
Zespół BMW Sauber F1 Team zabiera do Włoch swój park tematyczny poświęcony Formule 1. Pit Lane Park zlokalizowany będzie w Arena Civica, Via Comizi di Lione 1, w pobliżu centrum Mediolanu. Odległość od toru wyniesie 16 kilometrów.
Nowoczesny park tematyczny z wystawami poświęconymi Formule 1 oraz interaktywnymi prezentacjami komputerowymi przygotowanymi przez partnera zespołu, firmę Intel, czynny będzie w piątek w godzinach 12:00-20:00, w sobotę od 10:00 do 18:00 i w niedzielę od 10:00 do 19:00.
Podczas jazd demonstracyjnych bolid F1 poprowadzi kierowca BMW w mistrzostwach świata samochodów turystycznych WTCC, Jörg Müller. Za kierownicą bolidu Formuły BMW zasiądzie Simona De Silvestro - osiemnastoletnia zawodniczka o podwójnym, szwajcarsko-włoskim obywatelstwie, startuje w mistrzostwach USA Formuły BMW. Motocyklista-kaskader Chris Pfeiffer będzie dawał pokaz akrobacji na motocyklu BMW F 800 S.
Wstęp do liczącej 5400 metrów kwadratowych parku, wyposażonego w 90-metrowy odcinek prostego toru, jest bezpłatny.