Projekt samochodu ma swoje korzenie mocno w niezrównanej tradycji wyścigowej Maranello, a numer 75 na jego bokach odzwierciedla to szlachetne dziedzictwo. Wprowadzenie na rynek Ferrari Vision Gran Turismo oficjalnie kończy obchody 75. rocznicy, kiedy to pierwszy samochód wyścigowy marki, model 125 S, opuścił bramy fabryki w 1947 roku.
Z tej okazji, model ten nie tylko oznacza ważny krok dla Ferrari w środowisku wirtualnym, gdzie będzie inspirował nowe pokolenia zapalonych kierowców i entuzjastów, ale także na nowo definiuje język stylistyczny firmy. Stanowi futurystyczny manifest projektowy dla samochodów drogowych i wyścigowych Ferrari, ucieleśniając maksymalne wyrażenie formalnego piękna i innowacyjności oraz stanowiąc bodziec zarówno dla inżynierów, jak i kierowców (rzeczywistych i wirtualnych) jutra.
Projekt Ferrari Vision Gran Turismo został opracowany przez Ferrari Centro Stile pod kierownictwem Flavio Manzoni i czerpie inspirację bezpośrednio z legendarnych sportowych prototypów Ferrari z lat 60. i 70., które odniosły ogromny sukces w wyścigach wytrzymałościowych, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans (wygrany przez Prancing Horse w sumie dziewięć razy), i 24-godzinny wyścig Daytona.
Charakteryzujący się dramatycznymi proporcjami i futurystycznymi liniami, samochód odnosi sukces w swojej stylistycznej misji, bez wysiłku ucieleśniając DNA takich arcydzieł jak 330 P3 i 512 S, jednocześnie składając hołd chwalebnej historii wyścigów koncernu Prancing Horse i dając nieśmiałe spojrzenie na przyszłą ewolucję samochodów wyścigowych na zamkniętych kołach.
Projekt Ferrari Vision Gran Turismo został stworzony wokół idei formy prędkości z bardzo geometrycznymi, ostrymi, kanciastymi liniami, które jednak kryją w sobie bardzo organiczny kształt. Ten kontrast ma przełomowy efekt, ponieważ plastyczność powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych łączy się z geometryczną precyzją linii, tworząc samochód o natychmiast rozpoznawalnym charakterze, którego architektura skupia się wokół zaawansowanej koncepcji aerodynamicznej opartej na dwóch imponujących kanałach bocznych.
Rozwiązanie to zostało opatentowane przez Ferrari i kieruje strumień powietrza z przedniej części nadwozia, wokół kokpitu i nad efektownymi bocznymi poduszkami. Rozwiązanie to generuje niezwykle wydajną aerodynamiczną siłę docisku dzięki zmianie pędu i ssaniu tworzonemu przez centralną część podwozia. Tylna aerodynamika została opracowana z wykorzystaniem koncepcji inspirowanych Ferrari 499P, szczególnie w zakresie dyfuzora i tylnego skrzydła dwupłatowego. Wreszcie, przedni S-Duct i zintegrowane otwory wentylacyjne na nadkolach dodatkowo zwiększają wydajność aerodynamiczną i stabilność przy dużych prędkościach.
Ferrari Vision Gran Turismo wykorzystuje tę samą architekturę 120-stopniowego 3-litrowego turbo V6, którą zastosowano w modelach 296 GTB, 296 GTS i 296 GT3, a która napędza również nowy 499P. Jednak w tym przypadku nie było ograniczeń wynikających z przepisów technicznych, więc silnik został dopracowany tak, aby uzyskać prawdziwie ekstremalne osiągi.
W tej konkretnej konfiguracji silnik jest dostrojony tak, aby osiągać ogromną moc 1030 cv przy 9000 obr/min, z dodatkowymi 240 kW (326 cv) dostępnymi z trzech silników elektrycznych, po jednym na tylnej osi i na każdym z przednich kół. Ferrari współpracowało z Gran Turismo®, aby zapewnić wierne odtworzenie porywającego dźwięku silnika tego innowacyjnego układu napędowego, co zapewni kierowcom SIM jeszcze bardziej realistyczne wrażenia z wyścigów.
Karoseria Ferrari Vision Gran Turismo sprawia wrażenie zawieszonej nad płaskim, wykonanym z włókna węglowego podwoziem, które zawiera wszystkie elementy techniczne samochodu, nadając mu tym samym czystość kształtu. Układ jezdny został zaprojektowany tak, aby podkreślić dynamikę boczną samochodu podczas jazdy na limicie. Układ napędowy gwarantuje optymalne wyważenie masy przedniej i tylnej oraz wyjątkowo niski środek ciężkości, z korzyścią dla napędu AWD.
Elastyczno-kinematyczne zawieszenie zostało opracowane na podstawie charakterystyki opon używanych w Gran Turismo™ oraz aerodynamicznej równowagi samochodu, co miało na celu zagwarantowanie doskonałych osiągów zarówno na krętych miejskich torach, jak i na tradycyjnych torach wyścigów wytrzymałościowych.
Zawieszenie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby utrzymać kontakt z oponami i zapewnić maksymalną trakcję, co pozwala Ferrari Vision Gran Turismo dostarczyć na drogę 1100 Nm momentu obrotowego z tyłu, pochodzącego z połączonego silnika ICE i MGU-K. Wynik? Niezrównane osiągi.
Najnowocześniejsza elektroniczna kontrola nad pojazdem daje mu niezrównaną zwinność na zakrętach i równowagę prowadzenia, z której od dawna słyną drogowe i wyścigowe samochody Ferrari. Wrażenia z gry zostały zaprojektowane tak, aby wiernie odwzorować emocje związane z jazdą samochodem Ferrari, przekazując dokładne poczucie osiągalnych granic i zwiększając osiągi samochodu.
Samochód może pochwalić się również technologią hybrydową, która korzysta z unikalnej wiedzy na temat strategii elektrycznego wspomagania i odzyskiwania energii, którą Ferrari rozwinęło w Formule 1. Stałe równoważenie stanu naładowania akumulatora pozwala kierowcy w pełni wykorzystać połączoną moc dostępną z silnika ICE i silników elektrycznych, dzięki czemu maksymalne osiągi są dostępne zarówno podczas okrążeń kwalifikacyjnych, jak i podczas kolejnych okrążeń wyścigowych.
Projekt wnętrza jest przedłużeniem wyglądu zewnętrznego, z purystycznym, minimalistycznym podejściem zapewniającym optymalną funkcjonalność i ergonomię kierowcy. Linie deski rozdzielczej są czyste i oszczędne, a podobnie jak przezroczysta pokrywa silnika hybrydowego układu napędowego V6, zawierają przezroczyste, zaawansowane technologicznie materiały, które odsłaniają elementy mechaniczne wyrafinowanej, nowoczesnej kierownicy. Interfejs HMI został zaprojektowany tak, aby był natychmiastowy i łatwy w obsłudze, dzięki czemu kierowca może zawsze w pełni skoncentrować się na drodze.
Odsłonięte podczas światowych finałów Gran Turismo w Monte-Carlo, Ferrari Vision Gran Turismo stanie się dostępne dla wszystkich użytkowników GT7 od 23 grudnia 2022 roku.
Pełnowymiarowe studium projektowe będzie eksponowane w Muzeum Ferrari w Maranello obok obecnej wystawy poświęconej ekskluzywnym modelom marki do marca 2023 roku.
Dane techniczne Ferrari Vision Gran Turismo
Napęd
- Typ V6 - 120°, twin turbo, napęd na wszystkie koła
- Pojemność skokowa 3000 cc
- Maks. moc wyjściowa ICE 1030 cv @ 9000 rpm
- Maks. moment obrotowy ICE 900 Nm przy 5500 obr.
- Maks. moc układu hybrydowego 240 kW (326 cv)
Skrzynia biegów
- Dwusprzęgłowa skrzynia biegów F1, osiem prędkości
Osiągi
- Prędkość maksymalna > 350 km/h
- 0-100 km/h < 2,0 s
- 0-200 km/h < 5.0 s
- Czas okrążenia Fiorano < 1 minuty 10 sekund
Masa
- Masa w stanie suchym 1250 kg
- Rozkład masy 43,5% przód / 56,5% tył