Honda Prelude to jeden z najbardziej kultowych modeli japońskiego producenta, który przez ponad dwie dekady wyznaczał standardy w segmencie sportowych coupe.
Model zadebiutował w 1978 roku jako część nowej strategii Hondy, mającej na celu dostarczenie pojazdów o atrakcyjnym designie i doskonałych osiągach. Model ten był odpowiedzią Hondy na popularność sportowych aut, takich jak Toyota Celica czy Datsun 200SX. Prelude wyróżniał się nowoczesną stylistyką, świetnym prowadzeniem i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.
Produkcja zakończyła się w 2001 roku, po pięciu generacjach, pozostawiając po sobie dziedzictwo, które do dziś jest cenione przez entuzjastów motoryzacji.
Honda Prelude (1978–1982)
Honda Prelude pierwszej generacji, zaprezentowana w listopadzie 1978 roku, bazowała na Hondzie Accord. Samochód miał elegancki, klinowy kształt i kompaktowe wymiary, a jego znakiem rozpoznawczym było panoramiczne okno dachowe, jedno z największych w tamtym czasie.
Kluczowe cechy:
- Silniki:1.6-litrowy czterocylindrowy SOHC o mocy 80 KM.
- Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa lub automatyczna 2-biegowa Hondamatic.
- Zawieszenie: Niezależne zawieszenie wszystkich kół, co było rzadkością w tej klasie.
Samochód zdobył uznanie za lekkość prowadzenia i ekonomię paliwową, chociaż nie był jeszcze postrzegany jako pełnoprawne sportowe coupe.
Honda Prelude (1982–1987)
Druga generacja hondy Prelude została zaprezentowana w 1982 roku. Charakteryzowała się bardziej zaokrąglonym designem, poprawioną aerodynamiką oraz nowoczesnym wnętrzem. Największym przełomem było wprowadzenie układu kierowniczego ze wspomaganiem oraz pierwszego na świecie elektronicznego układu wspomagania hamulców.
Kluczowe cechy:
- Silniki: Wersje 1.8 i 2.0-litrowe, o mocy od 100 do 120 KM.
- Nowości technologiczne: Pop-up światła przednie i cyfrowy wyświetlacz w wybranych wersjach.
- Wymiary: Większa przestrzeń wewnątrz, ale samochód pozostał zwinny i kompaktowy.
Ta generacja cieszyła się większą popularnością, zwłaszcza w USA i Europie, dzięki połączeniu osiągów, komfortu i nowoczesnych technologii.
Honda Prelude (1987–1991)
Trzecia generacja Hondy Prelude wprowadziła rewolucję w designie i technologii. Był to pierwszy model Hondy oferowany z układem 4WS (cztery koła skrętne), co znacząco poprawiało zwrotność i stabilność podczas szybkiej jazdy. Stylistyka była bardziej agresywna, a linia nadwozia niższa i szersza.
Kluczowe cechy:
- Silniki: Gama jednostek o pojemności 2.0-2.1 litra, w tym DOHC o mocy do 150 KM.
- Układ 4WS: Innowacyjny system, który działał zarówno w niskich, jak i wysokich prędkościach.
- Design: Pop-up światła, ostre linie nadwozia i lepsza aerodynamika.
Model ten stał się ikoną lat 80. i był uwielbiany za swoje prowadzenie oraz unikalne rozwiązania techniczne.
Honda Prelude (1991–1996)
Czwarta generacja przyniosła nowy, zaokrąglony design, inspirowany Hondą NSX. Był to model bardziej dojrzały, skierowany do klientów szukających połączenia sportowych osiągów z codziennym komfortem. Nowa platforma pozwoliła na dalsze udoskonalenie zawieszenia i poprawę sztywności nadwozia.
Kluczowe cechy:
- Silniki: Wersje 2.2-litrowe DOHC VTEC osiągające do 190 KM.
- Technologia: Ulepszony układ 4WS oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
- Wnętrze: Więcej miejsca dla pasażerów, nowoczesny projekt deski rozdzielczej.
Czwarta generacja była ceniona za niezawodność i osiągi, ale także za unikalny wygląd, który wyróżniał ją na tle konkurencji.
Honda Prelude (1996–2001)
Ostatnia generacja Preluda była kulminacją doświadczeń Hondy w budowie sportowych coupe. Model powrócił do ostrzejszych linii nadwozia, co nawiązywało do wcześniejszych generacji. Duży nacisk położono na osiągi, zarówno pod względem jednostek napędowych, jak i zawieszenia.
Kluczowe cechy:
- Silniki: 2.2-litrowe DOHC VTEC o mocy 200-220 KM (w wersji JDM).
- Wyposażenie: Wysokiej jakości wnętrze, zaawansowane systemy multimedialne oraz opcjonalne skórzane fotele.
- Sportowy charakter: Najlepszy balans między osiągami a komfortem, szczególnie w wersjach Type SH.
Mimo uznania wśród entuzjastów, sprzedaż Hondy Prelude spadła, co było wynikiem rosnącej popularności SUV-ów oraz rywalizacji z innymi modelami Hondy, jak Civic Si czy Accord Coupe.
Zakończenie produkcji
Produkcję Hondy Prelude zakończono w 2001 roku, po wyprodukowaniu pięciu generacji. Honda skoncentrowała się na innych segmentach rynku, pozostawiając entuzjastom wspomnienia o jednym z najlepiej prowadzących się coupe swojej epoki. Mimo że Prelude nie doczekała się bezpośredniego następcy, jej dziedzictwo przetrwało w modelach takich jak Honda S2000 czy nowoczesny Civic Type R.
Powrót na rynek europejski w 2026 roku
Z końcem 2024 roku Honda poinformowała, że na początku 2026 roku wprowadzi na rynek europejski ponownie model Prelude - nowy model hybrydowy z napędem elektrycznym.