Pierwszy opracowany przez tę markę napęd, łączący działanie silnika spalinowego z elektrycznym, został zastosowany w modelu Insight, który wszedł do sprzedaży w Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku. Układ ten otrzymał wtedy nazwę IMA (od Integrated Motor Assist), a sam Insight przykuwał uwagę dość oryginalną stylistyką – z charakterystycznie zaprojektowanymi tylnymi nadkolami – podporządkowaną wyśrubowanym parametrom aerodynamicznym. Kolejne modele z podobnym systemem to Civic – dostępny w USA od roku 2002 i Accord, którego wersja hybrydowa pojawiła się tam dwa lata później. Były one jednak równocześnie oferowane z innymi typami napędu. W 2009 roku do oferty Hondy – również w Europie – weszła kolejna generacja Insighta, a rok później – nowy model o nazwie CR-Z. Podobnie jak Insight, CR-Z dostępny był tylko i wyłączne z układem hybrydowym, jednak miał za zadanie dostarczyć więcej frajdy z jazdy niż oferowane wtedy hybrydy. Było to niewielkie i bardzo zwinne 3-drzwiowe coupé, sportową sylwetką nawiązujące do kultowego modelu CR-X i przeczące teorii, że auto z napędem hybrydowym musi być nudne. W 2010 roku układ IMA po raz pierwszy zastosowano w Hondzie Jazz, znanej z niespotykanej w tym segmencie przestronności i wyjątkowej funkcjonalności. Podobnie jak jego benzynowe odmiany, Jazz Hybrid wyposażony został w Magic Seats – sprytny system składania tylnych siedzeń, z którego ten model zasłynął, zyskując miano niezwykle wszechstronnego.
Honda Electric Vision
Na początku 2019 roku Honda wprowadziła do europejskiej oferty zupełnie nowy układ hybrydowy, który po raz pierwszy zastosowano w poliftingowej wersji modelu CR-V piątej generacji. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2019 roku, Honda potwierdziła kierunek, w którym firma będzie zmierzać, ogłaszając, że wszystkie główne modele oferowane przez tę markę zostaną zelektryfikowane. W praktyce oznacza to, że będą one wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne, między innymi układy hybrydowe. Aby odzwierciedlić tę wizję, każdy zelektryfikowany produkt nowej generacji lub innowacja z zakresu zarządzania energią otrzyma emblemat „e:” z rozszerzeniem zawierającym nazwę zastosowanej technologii z zakresu elektryfikacji. Na potwierdzenie zobowiązania Hondy, latem bieżącego roku weszła na rynek czwarta generacja Hondy Jazz, wraz z nowym wariantem tego modelu – Jazz Crosstar. Honda Jazz przeznaczona na rynek europejski dostępna jest tylko i wyłącznie z napędem hybrydowym, konstrukcyjnie nawiązującym do tego zastosowanego w CR-V Hybrid. Zgodnie z zapowiedzią, na klapie bagażnika Jazza znalazł się nowy emblemat „e:HEV”, gdzie „HEV” oznacza technologię hybrydową i pochodzi od nazwy Hybrid Electric Vehicle.
Układ hybrydowy Hondy – z czego się składa
Zastosowany w modelu Jazz, system hybrydowy składa się dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy. Moc maksymalna układu napędowego Hondy Jazz wynosi 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego. Wynika to z charakterystyki pracy układu, w którym za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana skrzynia (e-CVT) o stałym przełożeniu. Korzyści z jej zastosowania są bardzo istotne. Prosta budowa z niewieloma ruchomymi elementami odpłaca się niezawodnością i wyjątkową trwałością konstrukcji, zapewniając długą, bezawaryjną eksploatację auta.
Jak to działa
Układ hybrydowy Jazza zawsze pracuje w jednym z trzech trybów. Optymalny tryb pracy bardzo szybko i płynnie dobierany jest przez komputer do danej sytuacji na drodze. Cały proces odbywa się w sposób nieodczuwalny dla kierowcy. I tak, podczas jazdy miejskiej nawet w 80 procentach podróżujemy w trybie elektrycznym (EV Drive), w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy. Przemieszczanie się w trybie elektrycznym zapewnia bezemisyjną jazdę, podczas której napęd nie wykorzystuje jednostki spalinowej. Gdy w mieście potrzebne jest bardziej dynamiczne przyspieszanie, napęd przełącza się w tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym rolę asystenta zaczyna odgrywać silnik benzynowy. Pracując, wytwarza on energię, a ta trafia do generatora. Tam zamieniana jest na prąd, który następnie przekazywany jest do silnika elektrycznego napędowego. Podczas jazdy miejskiej napęd samodzielnie przełącza się pomiędzy trybami elektrycznym i hybrydowym, co gwarantuje maksymalną efektywność. Trzeci tryb – silnika spalinowego – załącza się podczas jazdy z wysokimi prędkościami, a więc głównie na drogach szybkiego ruchu. Wykorzystywany jest tu mechanizm sprzęgła blokującego, który umożliwia bezpośrednie przekazywanie momentu napędowego z jednostki benzynowej 1.5 DOHC i-VTEC na koła samochodu. W tym przypadku rolę asystenta, który doładowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny.
Korzyści
Największe korzyści z użytkowania samochodu wyposażonego w napęd hybrydowy uzyskujemy w mieście, gdzie tryb elektryczny wykorzystywany jest w największym stopniu. Ponadto częste hamowania, charakterystyczne dla jazdy miejskiej, powodują, że układ hybrydowy odzyskuje dużo energii, którą później wykorzystuje do jazdy w trybie elektrycznym. Fakt, iż przez większość czasu jednostka spalinowa nie pracuje, przekłada się zwiększenie ekonomiki jazdy. W oficjalnych informacjach dot. modelu Jazz, Honda deklaruje wielkość zużycia paliwa na poziomie od 3,7 do 5,9 l/100 km, w zależności od stylu jazdy. Doświadczenia zdobyte w tym zakresie przez jego użytkowników potwierdzają, że uzyskanie średniego spalania na poziomie „katalogowym” nie nastręcza żadnych trudności. Co więcej, nie jest to okupione obniżeniem osiągów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,4 s, co jest bardzo dobrym wynikiem dla miejskiego auta.
Co będzie dalej…
Żwawy mieszczuch Hondy, wyposażony we wcześniej wspomniany system składania tylnej kanapy – Magic Seats, jest nie tylko bardzo ekonomicznym, ale i niezwykle funkcjonalnym samochodem wpisującym się w aktualne trendy elektromobilności. Nowy Jazz to pierwszy z serii pojazdów marki Honda, oznaczonych emblematem rozpoczynającym się na „e:”. Honda zapowiada systematyczne wprowadzanie produktów zgodnych z ideą elektryfikacji na rynki Europy, gdzie normy dotyczące emisji spalin są najbardziej wyśrubowane. Bardzo ważnym etapem strategii firmy jest początek sprzedaży modelu Honda e, wykorzystującego w pełni elektryczny napęd. Ten niewielki i zarazem bardzo nowoczesny samochód pojawił się już w krajach z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą do zasilania pojazdów elektrycznych. W czerwcu bieżącego roku Honda e zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, uzyskując tytuł „Red Dot: Best of the Best 2020” za przełomową stylistykę produktu. W Polsce pierwsze sztuki modelu Honda e zobaczymy pod koniec 2020 roku.