Cieszący się uznaniem system hybrydowy e:HEV Hondy okazał się bardziej oszczędny i praktyczny, niż inne hybrydowe układy napędowe, co potwierdziły najnowsze wewnętrzne testy firmy, przeprowadzone w warunkach realnej eksploatacji. System e:HEV, fundamentalny element planów elektryfikacji Hondy, zawartych w koncepcji „Electric Vision”, jest dostępny w standardzie w modelach HR-V, CR-V, Jazz i zapowiadanym nowym Civicu. Układ e:HEV łączy niezwykle oszczędny, pracujący w cyklu Atkinsona, silnik benzynowy i dwa silniki elektryczne. Rozwiązanie to przewyższa systemy miękkiej hybrydy (mild-hybrid) i hybrydy ładowanej z zewnętrznego źródła (plug-in hybrid), wykorzystywane w modelach konkurencji.
Dane testowe wykazały, że na wyznaczonej 116-kilometrowej trasie o różnym natężeniu ruchu i zróżnicowanym typie dróg, układ napędowy e:HEV nie tylko wykazywał się najlepszymi cechami innych systemów hybrydowych, ale również zapewniał wyższą wydajność w warunkach realnej eksploatacji. HR-V e:HEV nie wymaga ładowania z zewnętrznej instalacji elektrycznej. System sprawdza się także w każdej sytuacji drogowej, łącząc dynamikę reakcji pojazdu elektrycznego z funkcjonalnością samochodów o napędzie konwencjonalnym, przy czym nie towarzyszą temu obawy o zasięg, zmuszające do kontrolowania poziomu naładowania akumulatora.
Podczas badania układów napędowych nowego HR-V i jego rywali na drogach publicznych, model z systemem e:HEV znacznie przewyższał konkurencyjny, wyposażony w coraz częściej spotykany w wielu nowych samochodach napęd miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją elektryczną. Miękka hybryda wykorzystuje akumulator o napięciu 48V i zintegrowany generator pełniący rolę rozrusznika, który umożliwia wyłączenie silnika spalinowego podczas hamowania lub jazdy wybiegiem.
Rywal nowego HR-V miał w warunkach testowych przewagę 120 kg niższej masy, co wynika z wagi pełnego układu hybrydowego. Mimo nieznacznej nadwyżki masy, zaawansowany układ napędowy HR-V zapewnił średnie zużycie paliwa niższe o 1,1 l/100km (10 mpg) niż u konkurenta. W warunkach miejskich przewaga nad rywalem z miękką hybrydą zwiększyła się o 4,5 l/100km (128,15 mpg), co podkreśla rzeczywistą elastyczność systemu e:HEV.
System e:HEV wyróżnia się tym, że korzysta z trzech trybów jazdy, płynnie zmieniając je dla zapewnienia optymalnego działania w każdym scenariuszu jazdy – to coś, czego nie potrafią miękkie hybrydy. Elektroniczny moduł sterujący w sposób płynny przełącza automatycznie źródło mocy, wybierając pomiędzy trybami: silnika elektrycznego, trybem hybrydowym i trybem silnika spalinowego, w zależności od tego, który z nich zapewnia największą oszczędność w obecnej sytuacji na drodze.
Podczas testów okazało się, że system e:HEV wykazuje się również wydajnością paliwową porównywalną z napędem modelu PHEV konkurencyjnego producenta. Użytkownicy pojazdów hybrydowych typu plug-in muszą dbać o to, by dla utrzymania wydajności układu akumulator był na bieżąco uzupełniany, natomiast samoładujący się system e:HEV Hondy utrzymuje optymalne zużycie paliwa przez cały czas, bez konieczności ładowania z sieci elektrycznej. Konkurent z napędem plug-in, dysponujący najnowszą wersją układu napędowego PHEV, osiągnął podobny czas przejazdu w trybie EV w warunkach miejskich, jak HR-V, nie wykazując żadnych realnych korzyści, wynikających z wykorzystania bardziej złożonego układu plug-in. Na obszarach pozamiejskich, gdzie porusza się większość pojazdów, HR-V wyprzedził PHEV pod względem łącznego czasu pracy w trybie EV o 3%.
System e:HEV zapewnia użytkownikom wrażenie płynności jazdy. Niezwykle łagodne przejścia między trybami jazdy sprawiają, że podróż jest spokojna i relaksująca, a jednocześnie pojazd dysponuje bardzo dobrym przyspieszeniem i – jak udało się potwierdzić – wyjątkową oszczędnością w warunkach realnej eksploatacji.
Honda ma wieloletnie doświadczenie w produkcji układów hybrydowych; pierwszy model Insight z 1999 roku ugruntował pozycję Hondy jako światowego lidera w dziedzinie technologii hybrydowej. Od tego czasu Honda kontynuuje rozwój napędów hybrydowych, a zaawansowany układ e:HEV, wykorzystujący dwa silniki elektryczne, jest obecnie stosowany w modelach Jazz, CR-V, nowym HR-V oraz przyszłym Civicu 11. generacji.