Premiera Hondy Civic Type R miała miejsce na salonie genewskim. Jest to sportowa odmiana o bardzo dobrych parametrach, które samochód zawdzięcza nowemu silnikowi o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 196 Nm przy 6500 obr/min.
Przyspieszenie od zera do setki trwa jedynie 6,8 sekundy a prędkość maksymalna to 234 km/h. Za przeniesienie napędu z silnika na koła odpowiedzialna jest zupełnie nowa, sześciobiegowa przekładnia ręczna, która dzięki krótkiemu skokowi dźwigni zapewnia szybką zmianę biegów. Do zatrzymania tak szybkiego pojazdu zastosowano odpowiednio dopasowany układ hamulcowy o wyższej wydajności.
Zmianie uległo również zestrojenie zawieszenia, co pozwala na pełniejsze wykorzystanie osiągów Hondy.
Kontakt z nawierzchnią zapewniają 17-calowe koła z obręczami z lekkich stopów i niskoprofilowym ogumieniem. Do charakterystyki tego sportowego modelu dostosowane zostało nawet nadwozie, które dzięki sztywniejszej konstrukcji jest bardziej odporne na działające na nie siły.
Stylistyka Type R odróżnia go od podstawowych wersji Civic. Zastosowano tu aerodynamiczne fartuchy przedni i tylni, zmienioną kratkę chłodnicy, potężne listwy boczne i spoiler dachowy. Obniżone zawieszenie auta doskonale komponuje się z dwiema chromowanymi końcówkami układu wydechowego nadając całości bardziej agresywny wygląd.
Do stylu samochodu dostosowano również jego wnętrze. Na pierwszy rzut oka widoczne są twarde, kubełkowe siedzenia zapewniające doskonałe trzymanie na zakrętach.
Charakterystyczna jest również krótka, umieszczona blisko kierownicy, poręczna dźwignia zmiany biegów. Typowo sportowym elementem, którego nie mogło zabraknąć w Type R są białe tarcze wskaźników, które doskonale kontrastują się z ciemną tapicerką.
Civic Type R do sprzedaży w Europie trafi we wrześniu 2001 roku.