Oficjalna nazwa i bardziej dokładna specyfikacja samochodu zostaną opublikowane jeszcze w tym roku. Redukcji masy towarzyszyć będzie znaczące obniżenie kosztów produkcji podzespołów zintegrowanego napędu hybrydowego (IMA), dzięki czemu powstanie najbardziej przystępny z dotychczas produkowanych samochodów hybrydowych. Ten 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback jest konstruowany specjalnie pod kątem zastosowania napędu hybrydowego, a jego forma zewnętrzna będzie przypominać projekt samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi, znanego jako Honda FCX Clarity. Wraz z hybrydową wersją Hondy Civic, nowy model będzie powstawał na rozbudowanej w tym celu linii produkcyjnej samochodów IMA w zakładach Suzuka w Japonii.
Przewiduje się, że ten stosunkowo mały hybrydowy pojazd benzynowo-elektryczny znajdzie rocznie około 200 tysięcy nabywców na całym świecie, przy czym połowa z nich to mieszkańcy USA i Kanady. Planowane są też premiery kolejnych małych samochodów o takim napędzie - hybrydowego samochodu sportowego opartego na konstrukcji modelu CR-Z, który zaprezentowany został w 2007 roku podczas Tokijskiego Salonu Samochodowego, a także hybrydowej odmiany modelu Fit (znanego w Europie jako Honda Jazz). Uwzględniając hybrydowego Civica, te cztery modele będą sprzedawane w ilości około 500 tysięcy samochodów rocznie.
- Od amerykańskiej premiery hybrydowego modelu Insight w 1999 roku, Honda przoduje w rozwoju technologii hybrydowej – mówi John Mendel, wiceprezes American Honda. – Postępy poczynione ostatnio przez tę firmę w konstrukcji i technologii produkcji pozwolą zredukować koszty wytwarzania samochodów hybrydowych i dzięki temu uczynić je atrakcyjnymi dla zupełnie nowych grup klientów.
Samochód dysponujący miejscem dla 5 osób, wyróżniającą go stylizacją i posiadający wysoko cenione własności użytkowe, stanie się bardzo atrakcyjną propozycją rynkową. Dzięki zmniejszeniu rozmiarów podzespołów, zestaw akumulatorów wraz z elektronicznym zespołem sterującym, zostanie umieszczony pod wewnętrzną podłogą bagażnika, co z kolei pozwoli zapewnić objętość przestrzeni ładunkowej odpowiednią dla potrzeb rodzinnego hatchbacka. Samochód będzie też wyposażony w wiele rozwiązań technicznych służących rzeczywistemu ograniczeniu zużycia paliwa, takich jak wspomaganie ekonomicznego sposobu jazdy. W połączeniu z przystępną ceną, wszystkie te cechy czynią z nowej Hondy najlepszą inwestycję w tej klasie samochodów, jaką może poczynić nabywca.
Nowy pojazd będzie powstawać w zakładach Suzuka wraz z hybrydowym Civikiem na świeżo rozbudowanej, drugiej już linii produkcyjnej samochodów hybrydowych. Dwie działające linie produkcyjne oraz postępy dokonane w efektywności wytwarzania samochodów ze zintegrowanym napędem hybrydowym (IMA), pozwolą zwiększyć zdolności produkcyjne zakładów Suzuka z 70 tysięcy samochodów hybrydowych rocznie do 250 tysięcy, z możliwością powiększenia tych mocy, jeśli będzie to potrzebne.
Honda zaangażowała się w produkowanie samochodów tak ekologicznych, jak to tylko możliwe, powstających w przyjaznych środowisku fabrykach. Jako lider w konstruowaniu czystych, oszczędnych pojazdów, Honda była pierwszą firmą, która zaczęła sprzedawać samochody o obniżonej emisji spalin - pierwszy dostępny w USA benzynowo-elektryczny samochód hybrydowy Insight, a także pierwszy na świecie samochód napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi, który otrzymał certyfikat amerykańskiej federalnej Agencji Ochrony Środowiska (EPA). Te i inne osiągnięcia sprawiły, że w 2007 roku Honda otrzymała tytuł "Najbardziej Ekologicznego Producenta Samochodów" przyznawany przez Związek Naukowców UCS – Union of Concerned Scientists.