Będzie to pierwsze w skali światowej przedsięwzięcie prowadzące do wprowadzenia na rynek dużej ilości samochodów korzystających z technologii ogniw paliwowych. Rozpoczęto już proces wyboru klientów z grupy 50 tysięcy osób, które wyraziły zainteresowanie samochodem za pośrednictwem firmowej strony internetowej.
Honda przedstawi pierwszego klienta w momencie, gdy pierwszy samochód FCX Clarity zjedzie z taśmy montażowej w czasie uroczystości planowanej na 16 czerwca 2008 w Japonii, pokazany zostanie również jedyny na świecie obiekt produkcyjny przeznaczony do wytwarzania samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe. Podczas uroczystości Honda przedstawi też plany dotyczące udziału swoich amerykańskich dealerów w całym przedsięwzięciu, metody współpracy z użytkownikami nowego rodzaju samochodu, a także sposób wybierania użytkowników.
- Klienci, którzy zasiądą w nowych Hondach FCX, będą odgrywali istotną rolę w rozwoju technologii ogniw paliwowych – mówi John Mendel, wiceprezes American Honda - Będą oni swego rodzaju pionierami, którzy przyczynią się do rozpowszechnienia i spopularyzowania samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi.
- Jesteśmy głęboko przekonani, że samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi staną się na dłuższą metę jednym z najlepszych rozwiązań mających na celu ograniczenie kłopotów związanych z zanieczyszczeniem środowiska i dostępnością paliw – dodaje Mendel. – Wraz z rozpoczęciem projektu leasingowego FCX Clarity, zaczniemy zmieniać naszą technologię ogniw paliwowych w rynkową rzeczywistość, umożliwiając klientom uczestnictwo w tworzeniu czystszej, bardziej przyjaznej środowisku, motoryzacji przyszłości.
Honda FCX Clarity rozpoczęła swoją publiczną karierę od premiery samochodu koncepcyjnego FCX kolejnej generacji na Tokijskim Salonie Samochodowym w październiku 2005, a następną, już produkcyjną wersję samochodu FCX Clarity można było zobaczyć na Salonie Samochodowym w Los Angeles w listopadzie 2007. Tam też poinformowano o planach leasingowania samochodów klientom w Stanach Zjednoczonych. Początkowo FCX Clarity będzie dostępny w 3-letnim leasingu kosztującym 600 dolarów miesięcznie i skierowanym do mieszkańców Południowej Kalifornii.
Proces wyboru klientów
Honda planuje leasingowanie kilkudziesięciu samochodów FCX Clarity rocznie w USA i Japonii, celem wprowadzenia na rynek około 200 egzemplarzy w ciągu 3 lat. Od tokijskiego debiutu Honda otrzymała wstępne deklaracje zainteresowania od ponad 50 tysięcy klientów, którzy chcieli otrzymywać aktualizowane informacje o rozwoju projektu FCX i których można traktować jako potencjalnych nabywców samochodów korzystających z ogniw paliwowych. Honda stara się obecnie ograniczyć tę listę, stosując kolejno cztery kroki:
Krok 1 – uwzględniający miejsce zamieszkania potencjalnego klienta, pozwolił zawęzić listę do około 500 osób, które mieszkają w pobliżu publicznie dostępnych „stacji benzynowych” dla samochodów zasilanych wodorem, wliczając planowane i istniejące już stacje w miejscowościach Santa Monica, Torrance i Irvine.
Krok 2 – potencjalni klienci spełniający kryterium geograficzne otrzymają za pośrednictwem poczty elektronicznej ankietę, o której wypełnienie będą poproszeni, jeśli są nadal zainteresowani leasingowaniem Hondy FCX Clarity.
Krok 3 – na podstawie odesłanych ankiet zostaną wybrani ci klienci, których trasy podróżowania, potrzeby zaspokajane przez samochód, możliwości garażowania samochodu, a także potencjał finansowy będą najbliższe przyjętym założeniom.
Krok 4 – kwalifikowanie do dalszych działań, w tym na podstawie rozmowy z przedstawicielami American Honda. Każdy, kto wyraził zainteresowanie samochodem FCX Clarity, będzie mógł śledzić na bieżąco postępy w rozwoju projektu, zarówno korzystając ze strony internetowej poświęconej FCX Clarity, jak i otrzymując pocztę elektroniczną zawierającą pożądane informacje. Wszystkie potencjalnie ważne dane zostaną zachowane celem ewentualnego skorzystania z nich w przyszłości.
O samochodzie FCX Clarity
Honda FCX Clarity jest samochodem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi nowej generacji. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne, którym energii dostarczają ogniwa paliwowe, wytwarzające parę wodną zamiast spalin, a sprawność energetyczna samochodu jest trzykrotnie wyższa od sprawności współczesnych pojazdów spalinowych zasilanych benzyną. Samochód zbudowano na zupełnie nowej platformie podwoziowej przeznaczonej do stosowania zoptymalizowanego zestawu ogniw paliwowych Honda V Flow (o pionowym przepływie wodoru i tlenu). FCX Clarity dowodzi wielkiego i coraz szybszego postępu we wprowadzeniu na rynek samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi, a dysponujących osiągami i możliwościami zaspokajającymi potrzeby normalnych odbiorców.
Honda jako pierwsza firma na świecie opracowała samochód zasilany ogniwami paliwowymi, który otrzymał certyfikaty uprawniające do normalnego użytkowania na drogach, wydawane przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) oraz Kalifornijską Radę ds. Zasobów Powietrza (CARB). Honda była też pierwszym leasingodawcą floty samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi, a także pierwszą firmą, która dostarczyła taki samochód indywidualnemu odbiorcy.