Nowa Honda Jazz - polska premiera

Nowa Honda Jazz - polska premiera22.11.2008
Całkowicie nowa Honda Jazz przejmuje wszystkie najlepsze cechy poprzedniego modelu, który cieszył się ogromną popularnością, a dodatkowo charakteryzuje się jeszcze większą przestronnością wnętrza, większą funkcjonalnością ...

...oraz mocniejszymi i bardziej oszczędnymi silnikami. Wszystko to zawarto w stylowym, na wskroś nowoczesnym nadwoziu.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 1 Nadwozie - na pierwszy rzut oka - wydaje się raczej ewolucją, aniżeli rewolucją w stosunku do poprzedniego modelu, jednak subtelna korekta wizerunku jest tylko drobnym elementem na tle tysięcy zmian, które definiują całkowicie nowego Jazza. Nowy model został zbudowany w oparciu o założenia konstrukcyjne poprzedniej generacji, dlatego posiada centralnie umieszczony zbiornik paliwa oraz system „magicznych siedzeń” Magic Seats, dzięki któremu wnętrze samochodu osiągnęło zupełnie nowy poziom w zakresie wszechstronności. Mimo, że zachowano wszystkie najlepsze cechy poprzednika, łącznie z przestronną kabiną pasażerską porównywalną z samochodami klasy średniej, uzupełniono je dodatkowymi rozwiązaniami zwiększającymi funkcjonalność. Pozwoli to nowemu Jazzowi podnieść poprzeczkę i osiągnąć sukces w segmencie samochodów małych, w którym światowa sprzedaż modelu przekroczyła dwa miliony sztuk od czasu debiutu rynkowego w 2001 roku.

Nieznacznie większe, „klinowate” nadwozie zapewnia kierowcy lepszą widoczność z wnętrza pojazdu i jest bardziej przestronne, co szczególnie odczują pasażerowie tylnych siedzeń. Również w bagażniku zmieści się więcej bagaży.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 2 W zakresie bezpieczeństwa zastosowano strukturę nadwozia zaprojektowaną w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE), aktywne przednie zagłówki oraz system kontroli stabilności jazdy VSA (na polskim rynku tylko w wersji z silnikiem 1.4). Na poprawę komfortu jazdy i właściwości jezdnych duży wpływ miało zastosowanie większych kół, przekonstruowanie zawieszenia oraz zwiększenie rozstawu osi/kół.

Nowe silniki benzynowe 1.2-litra 90 KM oraz 1.4-litra 100 KM i-VTEC cechują się lepszymi osiągami oraz mniejszym zużyciem paliwa. W opcji z silnikiem 1.4-litra występuje także nowa, sześciobiegowa zautomatyzowana przekładnia manualna, która jest pierwszą tego typu konstrukcją w klasie.

Dwa nowe silniki – mniejsze spalanie i mniejszy poziom emisji spalin
Nowe, mocniejsze i oszczędniejsze silniki benzynowe zostały zaprojektowane specjalnie dla klientów szukających mniejszych jednostek napędowych oraz dla tych, dla których ważne jest niskie spalanie, porównywalne z silnikami Diesla. Cechą charakterystyczną nowych jednostek jest także odpowiednia równowaga pomiędzy ekonomiką, a osiągami. Te czterocylindrowe silniki 1.2 i 1.4-litra, posiadające układ zmiennych faz rozrządu, współpracują z 5-biegowymi przekładniami manualnymi lub w wersji 1.4 z 6-biegową zautomatyzowaną przekładnią manualną Hondy - i-SHIFT - z łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 3 Obydwa silniki cechują się znakomitymi osiągami i wysokim momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Nowy wskaźnik zmiany przełożenia (Shift Indicator Light – SIL) umieszczony w modelach z manualną skrzynią biegów, znany także z nowego modelu Accord, podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, by uzyskać jak najmniejsze zużycie paliwa.

Nowa stylistyka i zwiększone wymiary
Nowy Jazz, mierzący 3900 mm długości, 1695 mm szerokości i 1525 mm wysokości, zajmuje stworzoną dla siebie niszę rynkową pomiędzy modelami segmentu samochodów małych, a kompaktowymi autami typu MPV, oferując klientom zarówno własny styl jak i praktyczne rozwiązania.

Wysokość całkowita pozostała taka sama, jednak długość nowego Jazza zwiększono o 55 mm, a szerokość o 20 mm. Rozstaw osi jest teraz większy o 50 mm, rozstaw kół przednich o 35 mm, a tylnych o 30 mm – wszystko to wpływa pozytywnie na właściwości jezdne i stabilność pojazdu.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 4 Pomimo zwiększenia rozmiarów nadwozia, średnica zawracania pomiędzy krawężnikami jest taka sama jak w poprzednim modelu i wynosi zaledwie 9,8 m. Jednocześnie poprawiono widoczność z wnętrza kabiny pasażerskiej, co w znacznym stopniu ułatwia manewrowanie autem w mieście.

Co więcej, do nowego Jazza można jeszcze łatwiej wsiąść i z niego wysiąść dzięki szerzej otwierającym się tylnym drzwiom, które – podobnie jak te z przodu – otwierają się w trzech stopniach, co ułatwia zajmowanie miejsca wewnątrz na ciasnych parkingach.

Stylistyczny „light motiv” nadwozia nowej Hondy Jazz to „klin” uzyskany dzięki przedłużeniu przedniej szyby w kierunku maski, co podkreśliło wrażenie płynnego połączenia – łukiem - przedniego zderzaka z tylnym. Nowy wizerunek tworzą także duże, zachodzące na boki nadwozia reflektory przednie, wygięty ku górze przedni zderzak oraz sportowa osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu.

Duży rozstaw kół i osi potęguje wrażenie solidności, co dodatkowo podkreślają wydatne nadkola oraz duże obręcze kół oferowane we wszystkich wersjach auta – 15-calowe stalowe w modelach 1.2 SE i LS, 15-calowe, 5-ramienne aluminiowe w modelu 1.4 ES.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 5 Równie elegancka jest bryła tylnej części nadwozia z opadającą linią dachową, która jednak nie ogranicza miejsca na głowę dla pasażerów tylnych siedzeń. Czarny, polerowany element nad tylną tablicą rejestracyjną stanowi przedłużenie tylnej szyby, nadając tyłowi auta wyjątkowego charakteru.

Nowa struktura nadwozia typu ACE
Jeszcze większy poziom bezpieczeństwa zapewnia struktura nadwozia zaprojektowana w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów ACE. Podobne rozwiązanie jest stopniowo wprowadzane do wszystkich nowych modeli Hondy. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia - ACE - została zaprojektowana w celu zapobiegania deformacji kabiny i ma za zadanie rozpraszanie energii zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego poprzez liczne elementy przyjmujące na siebie energię uderzenia. Struktura nadwozia - ACE - redukuje jednocześnie ryzyko pionowego i poprzecznego niewspółosiowego ustawienia samochodów biorących udział w zderzeniu.

Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach – te z przodu są dodatkowo wyposażone w napinacze z ogranicznikami napięcia. Przednia poduszka powietrzna może zostać dodatkowo wyłączona na czas transportu dziecka na przednim fotelu, w ustawionym tyłem do kierunku jazdy foteliku dziecięcym. Po raz pierwszy w modelu Jazz zastosowano także wskaźnik przypominający o zapięciu pasów z przodu i z tyłu. Przednie siedzenia wyposażono w aktywne zagłówki redukujące obrażenia kręgosłupa szyjnego spowodowane szarpnięciem.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 6 Nowy Jazz, podobnie jak wszystkie modele Hondy, został poddany rygorystycznym testom zderzeniowym w centrum R&D Hondy w Tochigi. Testy, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas niespodziewanych zdarzeń na drodze, wykonywane są z wykorzystaniem modeli o różnych gabarytach i masach. Dzięki temu Honda zapewnia bezpieczeństwo zarówno pasażerom modelu Jazz, jak i innych samochodów biorących udział w zderzeniu.

Większa, bardziej elegancka kabina pasażerska o lepszej funkcjonalności
Nieznacznie zwiększona długość i szerokość nadwozia oraz przedłużona przednia szyba uczyniły Jazza najbardziej przestronnym i funkcjonalnym modelem w klasie. Pasażerowie siedzący z tyłu mają teraz o 18 mm więcej przestrzeni na kolana, przy czym odległość pomiędzy siedzącymi na przednich i tylnych siedzeniach zwiększono o 30 mm. Szersze nadwozie oznacza również zwiększenie przestrzeni na poziomie ramion o 44 mm z przodu i 43 mm z tyłu.

Wymiernym skutkiem przekonstruowania kabiny pasażerskiej jest także zwiększenie widoczności z wnętrza pojazdu. Węższe słupki A, większa przednia szyba i większe szyby boczne potęgują wrażenie przestronności, a opuszczane tylne zagłówki nie ograniczają widoczności do tyłu.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 7 Składane jednym ruchem siedzenia Magic Seats
Popularność, jaką cieszyły się innowacyjne „kinowe” fotele tylne w poprzednim Jazzie spowodowała, że Honda zdecydowała się na zastosowanie podobnego rozwiązania w nowym modelu. Mimo, że najnowszy system Magic Seats działa na podobnej zasadzie, jest jeszcze bardziej funkcjonalny dzięki funkcji łatwego składania jednym ruchem. Nie ma więc potrzeby przesuwania do przodu przednich siedzeń, aby tylne mogły zostać złożone. Można to zrobić nawet wtedy, gdy przednie fotele przesunięte są maksymalnie do tyłu, a wszystko to dzięki opuszczanym tylnym zagłówkom znajdującym się niemal w jednej linii z oparciem kanapy składanej w proporcji 60:40.

Płaska przestrzeń, powstała po złożeniu kanapy mierzy 1720 mm długości. W zupełności wystarczy to do przetransportowania trzech rowerów górskich z kołami 26-cali, bez potrzeby demontażu przednich kół. Po przesunięciu przedniego fotela pasażera maksymalnie do przodu i położeniu oparcia powstaje przestrzeń o długości 2,4 metra.

Po ponownym złożeniu tylnych siedzeń, ich siedziska pozostają zaczepione do oparć, co pozwala umieścić wysokie przedmioty (nawet do 1280 mm) pomiędzy przednimi, a tylnymi siedzeniami. Łatwy dostęp do transportowanych przedmiotów zapewniają szeroko otwierające się drzwi tylne. U podstawy tylnego, lewego siedzenia znalazło się również miejsce na schowek, w którym m.in. zmieści się instrukcja obsługi samochodu.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 8 Ponadprzeciętną użyteczność systemu Magic Seats uzupełnia praktyczny układ bagażnika. Bagażnik zawiera schowek podłogowy o głębokości 90 mm przykryty zawieszonym na podwójnych zawiasach panelem. Nadaje się do transportu np. mokrych przedmiotów, które nie zamoczą pozostałego bagażu. Pojemność bagażnika, łącznie ze schowkiem, wynosi 375 litrów.

Unowocześniona kabina pasażerska
Bardziej komfortowe przednie siedzenia z lepszym podparciem, podnóżek lewej stopy kierującego, regulacja wysokości fotela kierowcy, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicza oraz bardziej przestronne tylne siedzenia to tylko niektóre cechy budujące bardziej przytulną i relaksującą atmosferę we wnętrzu. Dodatkowe elementy wygłuszające oraz większa sztywność nadwozia również przyczyniają się do poprawy wrażeń z jazdy nowym Jazzem. Model 1.4 ES wyposażony jest w skórzane koło kierownicy. Wersje 1.2 LS posiada podgrzewane lusterka zewnętrzne, a w modelu 1.4 ES lusterka mają wbudowane kierunkowskazy i są składane elektrycznie.

Klimatyzacja jest standardem w modelu 1.2 LS, a w wersji z silnikiem 1.4 układ jest sterowany automatycznie i jeszcze bardziej wydajny. Model 1.4 ES posiada chłodzony schowek przed pasażerem z możliwością odłączenia dopływu powietrza z układu klimatyzacji.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 9 Pewne właściwości jezdne, zwiększony komfort podróżowania
Większe koła – 15- lub 16-calowe w zależności od modelu – ulepszone zawieszenie oraz układ kierowniczy nowego Jazza zapewniają większą stabilność i wyższy komfort podróżowania.

Znacząco zwiększono sztywność nadwozia, szczególnie sztywność poprzeczną w przedniej części pojazdu, co pozwoliło na pewniejsze prowadzenie oraz bardziej sprężyste wybieranie nierówności. Większa stabilność i lepsza przyczepność to zasługa zwiększonego rozstawu osi i kół oraz większych obręczy kół, ale również licznych zmian w geometrii zawieszenia, strukturze przednich kolumn MacPhersona i tylnej belki skrętnej. Zmiany te obejmują zastosowanie zmienionych tulei, innych kątów wyprzedzenia sworznia zwrotnicy z przodu oraz belki skrętnej o innym przekroju poprzecznym i dłuższych wahaczy wleczonych z tyłu. Stabilność pojazdu poprawia ponadto ulepszona charakterystyka skrętna z tyłu.

O odpowiednią stabilność dba przekonstruowany układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, który zapewnia większą radość z prowadzenia dzięki zmianom poszczególnych elementów podwozia. Wzmocnione komponenty, zwiększona pojemność oraz wspomniane zmiany w geometrii powodują lżejsze działanie układu kierowniczego przy niższych prędkościach, dobrą stabilność kierunkową przy wyższych prędkościach oraz polepszone działanie w centralnym położeniu.

Nowa Honda Jazz - polska premiera 10 Wszystkie modele mogą zostać wyposażone w system kontroli stabilności jazdy VSA, który utrzymuje kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w zakręty, przyspieszania i nagłych manewrów, przyhamowując odpowiednie koła i odpowiednio sterując momentem obrotowym. Większe zaciski hamulcowe z przodu pozwalają na skrócenie drogi hamowania, a zmodyfikowane osadzenie pedału hamulca pozwala precyzyjniej dozować siłę hamowania. W skład układu hamulcowego wchodzą systemy ABS, EBD i Brake Assist.

Cena nowej Hondy Jazz w Polsce to 43900 PLN za wersję bazową, 47900 PLN za wersję Trend, 52900 PLN za wersję Elegance i 56900 PLN za wersję Executive.

Źródło: Honda