wykorzystując bardziej wydajną wersję zintegrowanego napędu hybrydowego IMA Hondy (Integrated Motor Assist), który umożliwił obniżenie ceny pojazdu, a tym samym dotarcie do większego grona klientów szukających pojazdu hybrydowego. Nowy układ pozwala także osiągnąć średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4 l/100 km i emisję CO2 zaledwie 101 g/km.
Shigeru Takagi, Prezydent Honda Motor Europe, tak komentuje debiut modelu Insight: „Honda sprzedaje hybrydy już od blisko 10 lat, jednak Insight 2009 to pierwszy model tego typu oferujący pięcioro drzwi, wystarczającą ilość miejsca dla pięciorga osób oraz przystępną cenę. Insight łączy w sobie wielokrotnie nagradzany układ IMA z łatwym w użyciu systemem Eco Assist, pozwalającym kierowcy w jeszcze większym stopniu obniżyć zużycie paliwa w warunkach drogowych. Łącząc silnik elektryczny z wydajną jednostką benzynową, Insight uzyskuje niezwykle niski poziom emisji CO2, jak również innych gazów cieplarnianych, takich jak N2O.”
Ten pięciodrzwiowy hatchback nawiązuje stylistyczne do napędzanej ogniwami paliwowymi Hondy FCX Clarity, po której Insight odziedziczył także doskonałą wydajność aerodynamiczną. Uzupełnieniem opływowego profilu samochodu jest nisko umieszczony środek ciężkości oraz obszerna kabina pasażerska mieszcząca pięcioro podróżujących. Konstruktorom pojazdu udało się osiągnąć odpowiedni balans pomiędzy właściwościami jezdnymi a wszechstronnością wnętrza, co z pewnością docenią nabywcy.
Kierowca Hondy Insight będzie mógł w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w technologii hybrydowej z pomocą nowego, interaktywnego systemu Ecological Drive Assist System (Eco Assist), pozwalającego obniżyć zużycie paliwa. Eco Assist łączy w sobie wiele funkcji, takich jak:
1. aktywowany przez kierowcę tryb ECON, który optymalizuje pracę przekładni CVT, silnika i innych komponentów układu napędowego w celu obniżenia zużycia paliwa;
2. system wspierający reakcje kierowcy, który za pomocą różnych kolorów podświetlenia prędkościomierza podpowiada w czasie rzeczywistym jak osiągnąć niższe zużycie paliwa;
3. układ oceny zużycia paliwa, dostarczający informacje na temat bieżącego spalania oraz podsumowujący styl jazdy na dłuższym dystansie.
Kluczowe elementy wpływające na bezpieczeństwo to:
* struktura nadwozia zaprojektowana w technice zaawansowanej kompatybilności pojazdów (ACE), która chroni pasażerów podróżujących Hondą Insight oraz pomaga zminimalizować uszkodzenia innego pojazdu biorącego udział w zderzeniu;
* sześć poduszek powietrznych, w tym czołowe kierowcy i pasażera, boczne na przednich fotelach oraz kurtyny powietrzne;
* konstrukcja przedniej części nadwozia, która minimalizuje obrażenia pieszego podczas zderzenia.
W standardowym wyposażeniu Hondy Insight znalazły się także takie elementy jak składane i dzielone w stosunku 60/40 oparcie tylnego siedzenia, dwupoziomowa, cyfrowa tablica przyrządów, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, system kontroli stabilności jazdy VSA, koło kierownicy regulowane w dwóch płaszczyznach oraz system audio MP3 z wejściem zewnętrznym typu AUX oraz systemem kompensacji poziomu głośności w zależności od prędkości jazdy (Speed-Sensitive Volume Control).
Topowe wersje wyposażeniowe zawierają dodatkowo tempomat, 6-głośnikowy system audio z wejściem USB, dźwigienki do zmiany biegów umieszczone przy kierownicy oraz układ nawigacji satelitarnej Hondy z systemem rozpoznawania mowy.
Wszystkie Hondy Insight napędzane są zaawansowanym, 1.3-litrowym, w pełni aluminiowym silnikiem SOHC i-VTEC połączonym z bezstopniową przekładnią CVT (Continuously Variable Transmission). Konwencjonalna jednostka napędowa wspomagana jest przez nową generację zintegrowanego napędu hybrydowego IMA Hondy (Integrated Motor Assist), co pozwala na osiągnięcie małego spalania i niskiego poziomu emisji spalin.
System IMA zainstalowany w Hondzie Insight składa się z silnika elektrycznego o mocy 14 KM, zestawu zaawansowanych baterii oraz kompaktowej jednostki Intelligent Power Unit (IPU), która odzyskuje energię kinetyczną z hamowania i w razie potrzeby dostarcza dodatkową moc podczas przyspieszania. Umieszczenie kompaktowych układów IMA i IPU pod podłogą w tylnej części pojazdu pozwala w pełni wykorzystać zalety składanego i dzielonego w stosunku 60/40 oparcia tylnych siedzeń.
System IMA posiada możliwość pracy wyłącznie na zasilaniu elektrycznym w zakresie od niskich do średnich prędkości obrotowych silnika. Układ pozwala także na czasową dezaktywację cylindrów silnika benzynowego podczas wytracania prędkości i hamowania oraz na wyłączenie jednostki napędowej podczas postoju.
Honda jest liderem w opracowywaniu czystych i wydajnych technologii napędowych, czego przykładem jest Honda Insight poprzedniej generacji zaprezentowana w 1999 roku jako pierwszy pojazd benzynowo-elektryczny przeznaczony do użytku komercyjnego w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Honda ogłosiła, iż zamierza zwiększyć sprzedaż pojazdów hybrydowych na całym świecie do 500 000 sztuk rocznie, wprowadzając na rynek samochód zbudowany w oparciu o koncepcyjny model CR-Z oraz hybrydową wersję Hondy Jazz.
Honda jest również pionierem w dziedzinie opracowywania zaawansowanych technologicznie napędów wykorzystujących alternatywne źródła energii. Jednym z najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie jest zasilana wodorem Honda FCX Clarity o zerowej emisji spalin, będąca najbardziej zaawansowanym pojazdem w wersji produkcyjnej na świecie.