Nową Hondę CIVIC poddano gruntownym ulepszeniom i innowacjom. Szczególny nacisk projektanci i inżynierzy Hondy położyli na zupełnie nowy w segmencie samochodów kompaktowych koncept wnętrza w połączeniu z nowatorską technologią bezpieczeństwa.
Japońscy technicy zaopatrzyli CIVIC w pakiet bezpieczeństwa, który zarówno pod względem pasywnego bezpieczeństwa pasażerów jak i w przypadku kolizji z przechodniami wytycza supełnie nowe standardy. Wyglądem zewnętrznym najnowsza Honda CIVIC odcina się nie tylko od samochodów konkurencji ale również od swojego bezpośredniego poprzednika. Krótka część przednia i bardzo silny przedni spad karoserii to najbardziej rzucające się w oczy cechy zewnętrzne nowej Hondy - szczególnie wersji 5-drzwiowej.
W połączeniu z wysoko ustawioną przekładnią kierowniczą, oszczędzającą miejsce, osią przednią McPhersona oraz zintegrowanym w desce rozdzielczej lewarkiem zmiany biegów daje to wrażenie przestrzeni, które podkreśla jeszcze absolutnie płaska podłoga. Jednoznaczna zaleta: oprócz większej ilości miejsca i wynikającemu z tego pozytywnemu odczuciu przestrzeni, rozwiązanie takie umożliwia swobodny dostęp ze wszystkich stron.
Rodzina modeli CIVIC obejmuje w sumie trzy wersje karoserii (3-drzwiowa, 5-drzwiowa, coupé). Modele dysponują najnowocześniejszymi czterocylindrowymi silnikami 16V (1.4, 1.6 i 1.7), które zoptymalizowano pod względem wagi i zużycia pliwa. 1,6-litrowy i 1,7-litrowy dysponują znanym z Hond sterowaniem VTEC.
Honda zadbała także o ekologiczny wymiar nowego modelu CIVIC - spełnia on bardzo ścisłe normy EU2005 dotyczące emisji spalin. 3-drzwiowa oraz 5-drzwiowa wersja nowej Hondy CIVIC całkowicie wyposażono w elektryczny hydrauliczny układ kierowniczy (EPS). Nowa wersja 5-drzwiowa oraz coupé dostępne będą na rynku od początku roku 2001. Wersja 3-drzwiowa znadzie się w sprzedaży jesienią 2001.