Schemat testów zderzeniowych Instytutu Euro NCAP skupia się na ogólnym poziomie bezpieczeństwa pojazdu, dzięki czemu użytkownik otrzymuje łatwiejszy do zinterpretowania wynik w postaci pojedynczej oceny. Nowy system uwzględnia poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia czołowego, bocznego, tylnego i uderzenia w słup; poziom ochrony dzieci przewożonych w samochodzie, pieszych, a także dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo. Honda Insight otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
Nowy schemat testów wprowadzono w życie w lutym 2009 roku. Ogólna ocena jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czterech kategoriach. Są to: bezpieczeństwo dorosłych (50%), bezpieczeństwo dzieci (20%), bezpieczeństwo pieszych (20%) oraz dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo (10%). Zakwalifikowanie czwartej z wymienionych kategorii do oceny jest możliwe pod warunkiem wprowadzenia systemów wspomagających bezpieczeństwo (VSA w przypadku Hondy) do standardowego wyposażenia 85% modeli z rocznika 2009, przeznaczonych na rynki Unii Europejskiej.
Insight to najnowszy model Hondy, który otrzymał najwyższe noty w testach Euro NCAP. Od czasu wprowadzenia w życie nowego schematu testów, eksperci z Instytutu Euro NCAP przetestowali też 3 inne modele Hondy: Civic, Accord i Jazz. Wszystkie otrzymały maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
Ocena w testach Euro NCAP, przeprowadzona zgodnie z nowymi zasadami, odzwierciedla zaangażowanie Hondy w kwestię ogólnego bezpieczeństwa w pojazdach tej marki oraz jest swoistym uznaniem dla długiej tradycji wewnętrznych testów zderzeniowych Hondy. W centrum testów zderzeniowych Hondy w Tochigi analizowane są zderzenia pojazdów o różnych masach i rozmiarach. Na podstawie analiz inżynierowie opracowują systemy, pozwalające zredukować obrażenia wszystkich osób biorących udział w zderzeniu.
Bezpieczeństwo w Hondzie Insight
System kontroli stabilności jazdy VSA
VSA został zaprojektowany, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów, poprzez odpowiednie przyhamowywanie prawych bądź lewych kół oraz sterowanie przepustnicą i układem hamulcowym.
Układ hamulcowy
Na obu osiach samochodu zastosowano 14-calowe tarcze hamulcowe, wentylowane na osi przedniej. W skład układu hamulcowego wchodzą także: układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania ABS, system elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz układ wspomagający nagłe hamowanie BA.
Struktura nadwozia typu ACE
Zaprojektowana w ośrodku rozwojowo-badawczym Hondy w Tochigi struktura nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) jest już dobrze znanym elementem poprawiającym bezpieczeństwo pojazdów Hondy.
Struktura nadwozia ACE zapewnia wyraźną poprawę bezpieczeństwa pasażerów w przypadku czołowych kolizji oraz zmniejsza ryzyko niewspółosiowego ułożenia się pojazdów biorących udział w zderzeniu. Strukturę ACE tworzy sieć połączonych elementów strukturalnych, które równomiernie rozdzielają siły uderzenia na całą powierzchnię przedniej części pojazdu. Taki układ pozwala zminimalizować ryzyko deformacji kabiny pasażerskiej, a także pomaga równomiernie rozproszyć siły uderzenia działające na drugi pojazd biorący udział w zderzeniu.
Ochrona pieszych
Nowa Honda Insight zawiera również wiele rozwiązań chroniących pieszych w razie wypadku. Badania dowodzą, iż stosowanie tych elementów w znaczący sposób zwiększa szanse pieszego na przeżycie wypadku. Do elementów tych należą osie ramion wycieraczek łamiące się w razie kolizji z pieszym, mocowania błotników przednich absorbujące energię uderzenia, łatwo deformowalna konstrukcja zawiasów maski silnika oraz pusta przestrzeń bezpośrednio pod powierzchnią maski silnika.
Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa
Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach - te z przodu są dodatkowo wyposażone w napinacze z ogranicznikami siły napięcia. Mocowania ISOFIX umieszczone na tylnych siedzeniach pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.
Aktywne zagłówki
Przednie siedzenia nowej Hondy Insight wyposażono w aktywne zagłówki redukujące obrażenia kręgosłupa szyjnego w trakcie uderzenia w tył pojazdu. Gdy kierowca (lub pasażer) wciskany jest w fotel przez siłę zderzenia, jego bezwładność oddziałuje na wbudowaną w fotel sztywną płytę, która została połączona z zagłówkiem tak, by wypychać go do przodu, ograniczając odchylenie głowy i obciążenie kręgów szyjnych w czasie zderzenia.