...które umożliwiają komfortowe umieszczenie go pomiędzy nogami osoby kierującej, a także pozwala na przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – do przodu, do tyłu, w bok oraz na ukos – co odzwierciedla ludzki chód. Honda będzie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad U3-X i przeprowadzi testy w naturalnych warunkach, aby zweryfikować praktyczne zalety urządzenia.
Poprzez odpowiednie przenoszenie ciężaru górnej części ciała osoba użytkująca nowe urządzenie Hondy może dostosować prędkości jazdy do swoich potrzeb, a także poruszać się i skręcać we wszystkich kierunkach oraz zatrzymywać się. Wszystko to osiągnięto dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii Hondy, takich jak technologia kontroli równowagi, którą opracowano na podstawie badań nad humanoidalnym robotem Hondy ASIMO, czy też pierwszy na świecie system wielokierunkowego koła napędowego (Honda Omni Traction Drive System lub HOT Drive System), umożliwiający przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos. Dodatkowo, to kompaktowe, jednokołowe urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowania, przez co osoba kierująca może w prosty sposób zejść z podnóżka na nawierzchnię, po której się porusza, a linia wzroku siedzącego kierowcy pozostaje mniej więcej na linii wzroku stojącego przechodnia.
Honda planuje prezentację U3-X przy okazji czterdziestego pierwszego Salonu Samochodowego w Tokio (sponsorowanego przez JAMA), który rozpocznie się 24 października 2009 roku w Makuhari Messe w mieście Chiba w Japonii.
Honda pracuje nad zagadnieniami z zakresu robotyki już od 1986 roku mając na celu rozwój produktów nowej ery mobilności, które dostarczą klientom wiele radości. Badania związane z nowymi technologiami, takimi jak robot ASIMO, urządzenia wspomagające chodzenie, czy U3-X, prowadzone są w centrum badawczo-rozwojowym Hondy - Fundamental Technology Research Center of Honda R&D Co., Ltd. w Wako w Saitama.
Główne cechy U3-X
Swobodne przemieszczenie się odzwierciedlające ludzki chód
1. Urządzenie zawiera technologię kontroli równowagi znaną z robota ASIMO. Czujnik pochylenia wykrywa stopień pochylenia urządzenia w oparciu o zmianę obciążenia zaaplikowaną przez kierowcę i ustala jego zamiary odnośnie prędkości i kierunku jazdy. W oparciu o uzyskane dane system w precyzyjny sposób przywraca urządzenie do pionowej pozycji, co pozwala w prosty sposób uzyskać płynne i zwinne ruchy.
2. Honda opracowała pierwszy na świecie* system wielokierunkowego koła napędowego (HOT Drive System), umożliwiający przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos. Układ ten składa się z wielu napędzanych kół o małej średnicy, które połączono ze sobą rzędowo, co tworzy jedno koło o dużej średnicy. Urządzenie porusza się do przodu poprzez wprawienie w ruch dużego koła, podczas gdy uruchomienie małych kół powoduje przemieszczenie się w bok. Połączenie tych ruchów skutkuje wykonaniem ruchu na ukos.
Kompaktowy i innowacyjny układ
3. Wąska konstrukcja umożliwia umieszczenie urządzenia pomiędzy nogami kierującego, a także przenoszenie go jedną ręką. Połączenie technologii kontroli równowagi z układem HOT Drive System pozwoliło na uzyskanie kompaktowego i innowacyjnego układu w stylu jednokołowego urządzenia. Co więcej, w samonośnym nadwoziu zawarto składane siedzenie, podnóżek oraz obudowę konstrukcji pełniącą także rolę ramy. Wszystko to wpływa na uzyskanie niskiej masy własnej urządzenia oraz pozwala na jego łatwy transport.