Model drugiej generacji zadebiutował w 2001 roku i był produkowany w brytyjskiej fabryce w Swindon. Obecna, trzecia generacja weszła do sprzedaży w roku 2007, a jej produkcją znów zajęła się japońska fabryka Suzuka.
Hondy Civic Type R Sedan sprzedawana jest wyłącznie w Japonii. Samochód wyróżnia się specjalnym projektem maski silnika, przednich błotników, przedniej osłony chłodnicy oraz przednich i tylnych zderzaków. Na klapie bagażnika znajduje się także pokaźny spoiler.
Pod maską pracuje 2.0-litrowa, wolnossąca jednostka i-VTEC o mocy 225KM uzyskiwanej przy 8 000 obr./min. oraz maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm osiąganym przy 6 100 obr./min. Napęd przenoszony jest na przednie koła poprzez 6-biegową przekładnię manualną o precyzyjnych i bardzo krótkich drogach prowadzenia drążka.
Dopełnieniem całości są 18-calowe felgi z oponami Bridgestone Potenza RE070 w rozmiarze 225/40 R18.