Jedną z głównych przyczyn tej decyzji jest fakt, iż silnik Civica Type R nie spełnia norm emisji spalin Euro 5, które wejdą w życie w styczniu 2011 roku.
Przypomnijmy, że obecna generacja modelu Type R napędzana jest wolnossącym silnikiem 2.0 DOHC i-VTEC o mocy maksymalnej 201 KM osiąganej przy 8000 obr./min.
Przyspieszenie auta od 0 do 100 km/h zajmuje 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Podstawę architektury silnika stanowi system elektronicznie sterowanych czasów otwarcia i skoku zaworów VTEC oraz mechanizm płynnej zmiany faz zaworów ssących VTC.
Zamiast wprowadzać zmiany w silniku, inżynierowie Hondy zdecydowali, iż lepszym posunięciem będzie przerwanie produkcji i wprowadzenie nowego modelu Type R, który zadebiutuje na rynku niedługo po prezentacji zupełnie nowej Hondy Civic (koniec 2011 roku).
Od stycznia 2007 r. w ręce klientów w Wielkiej Brytanii trafiło 12 000 sztuk kultowej Hondy. Mimo, że ostatnie pojazdy przeznaczone na rynek brytyjski zostaną sprzedane do grudnia tego roku, fabryka Hondy w Swindon wciąż będzie wytwarzała ten model z homologacją na rynek australijski i południowoafrykański.