...by nagradzać takie systemy w 2010 roku i wyróżniła wtedy w sumie dziesięć różnych rozwiązań:
- Audi Side Assist – asystenta zmiany pasa ruchu, poddającego stałej kontroli przestrzeń w tzw. „martwym polu“ i sygnalizującego kierowcy za pomocą świateł LED zintegrowanych z lusterkiem pojawienie się w nim lub zbliżanie do niego innego pojazdu.
- BMW Assist Advanced eCall - asystenta automatycznego alarmowania o wypadku auta. System ten po wypadku informuje specjalne centrum o lokalizacji wypadku, liczbie pasażerów, liczbie użytych poduszek powietrznych i spodziewanych obrażeniach osób znajdujących się w kabinie.
- Citroen Localized Emergency Call – również informuje specjalne centrum o wypadku auta. - Honda Collision Mitigation Brake System (CMBS) – system automatycznego hamowania awaryjnego.
- Mercedes-Benz PRE-SAFE®, czyli układ, który potrafi przewidzieć zderzenie i zminimalizować jego skutki.
- Mercedes-Benz PRE-SAFE® Brake, czyli rozwiązanie uzupełniające układ opisany powyżej o awaryjne hamowanie.
- Opel Eye – system monitorujący znaki drogowe przed samochodem.
- Peugeot Connect SOS – działający podobnie, jak BMW Assist Advanced eCall i Citroen Localized Emergency Call.
- Volkswagen Lane Assist – system zapobiegający nieplanowanej zmianie pasa ruchu i
- Volvo City Safety – system hamowania awaryjnego.
W tym roku pierwszą wyróżnioną technologią jest Lane Departure Prevention (LDP) Infiniti, dostępna w testowanym przez Euro NCAP w 2010 r. modelu Infiniti FX. LDP to system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Technologia wykorzystująca kamerę pomaga kierowcy utrzymać samochód na właściwym torze jazdy, kiedy zachodzi prawdopodobieństwo niekontrolowanej zmiany pasa ruchu. Jeśli kierowca nie włączył kierunkowskazu, a samochód zbliża się do linii oddzielającej pasy ruchu, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka i rozlega się sygnał ostrzegawczy. W tym samym czasie koła po jednej stronie samochodu są delikatne hamowane, dzięki czemu następuje korekta kursu i samochód wraca na środek właściwego pasa ruchu.
Niekontrolowana zmiana pasa ruchu może być spowodowana kilkoma czynnikami, takimi jak zmęczenie kierowcy, brak uwagi, rozproszenie myśli. Bez względu na przyczynę, konsekwencje mogą być poważne. Często skutkiem niekontrolowanej zmiany pasa ruchu jest nawet zderzenie z nadjeżdżającym z naprzeciwka pojazdem. Niekontrolowana zmiana pasa ruchu jest powodem wielu wypadków, w tym nawet tych najcięższych – z ofiarami śmiertelnymi i/lub poważnymi obrażeniami. Infiniti szacuje, że gdyby LDP było montowane we wszystkich samochodach, można by uniknąć około 12% wypadków śmiertelnych na drogach Europy, czyli co roku uratować życie około 5 tysiącom osób.
Założono, że system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu nie ma pracować w czasie jazdy po mieście, ale na nudnych i nużących prostych odcinkach autostrad, i wyłącznie przy prędkościach powyżej 70 km/h, aby nie denerwować i nie rozpraszać kierowcy zbędnymi ostrzeżeniami. System może być włączany, kiedy kierowca zdecyduje, że jest on potrzebny. Jednakże, nawet gdy LDP jest wyłączony, kierowca będzie otrzymywał ostrzeżenia dźwiękowe i świetlne, sygnalizujące niekontrolowaną zmianę pasa ruchu. Kamera, montowana w górnej części przedniej szyby, rozpoznaje większość typowych oznakowań drogowych w Europie – linie białe i żółte, ciągłe i przerywane, w dzień i w nocy. Jeśli pasy ruchu nie są wyznaczone lub jeśli system nie jest w stanie rozpoznać linii (w przypadku nietypowego oznakowania robót drogowych lub błota na jezdni), nie będzie on skutecznie funkcjonował.
Advanced Award Euro NCAP za system LDP zostanie wręczona marce Infiniti podczas 81. Międzynarodowego Genewskiego Salonu Motoryzacyjnego.