47. edycja Salonu Rétromobile, najstarszej i najbardziej prestiżowej europejskiej wystawy samochodów klasycznych i zabytkowych, odbędzie się w dniach od 1 do 5 lutego we wspaniałym paryskim centrum wystawienniczym Porte de Versailles. Ten prestiżowy francuski Salon będzie gościć ponad 1 000 niezwykłych samochodów i ponad 600 międzynarodowych wystawców oraz prawie 130 000 odwiedzających.
Na tym ważnym wydarzeniu nie mogło zabraknąć marki Lancia oraz działu Heritage należącego do grupy Stellantis. Założony w 2015 roku w celu ochrony i promocji historycznego dziedzictwa marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, realizuje swoją misję poprzez udział w wydarzeniach branżowych oraz oferowanie specjalistycznych usług przeznaczonych dla pasjonatów i właścicieli klasycznych samochodów włoskich marek grupy Stellantis.
„Lancia to marka progressive-classic, która pragnie ponownie stać się pożądaną, szanowaną i niezawodną marką na europejskim rynku samochodów premium, opierając się na swojej ponad 116-letniej historii obfitującej w ikoniczne modele, które zapisały się w historii włoskiej i światowej motoryzacji. Lancia 037 oraz modele Stratos i Delta, to „agresywne” samochody wyścigowe o super osiągach, które sprawiły, że Lancia jest najbardziej utytułowaną marką w historii rajdów samochodowych.
Te samochody wyścigowe, wraz z pięknymi flagowymi modelami, do których należą Flaminia i Aurelia, są inspiracją dla przyszłych modeli marki, które stawią czoła wyzwaniom, jakie niesie z sobą nowa era mobilności elektrycznej. W powyższe podejście doskonale wpisuje się program „Lancia Classiche” wspierający dziedzictwo marki, w ramach którego marka Lancia pokazuje swoje zaangażowanie w ochronę i promowanie pochodzenia i autentyczności ikonicznych modeli należących do jej chwalebnej przeszłości” - powiedział dyrektor generalny marki Lancia, Luca Napolitano.
Lancia Rally 037, agresywny i minimalistyczny styl samochodu, który zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Konstruktorów w 1983 r.
Lancia Rally 037 GR B
Wyróżniająca się „funkcjonalnymi” i ostrymi liniami zarówno z przodu, jak i z tyłu, Lancia Rally 037, lepiej znana jako „037” (numer projektu), to samochód sportowy czystej krwi, uosabiający słynne zwycięstwo Dawida nad Goliatem. Lancia Rally 037 była ostatnim modelem z napędem na dwa koła, który zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Konstruktorów w 1983 roku, pokonując silniejszych konkurentów z napędem na wszystkie koła.
Lancia 037, będąca ewolucją samochodu Beta Monte-Carlo, nie była jednak przeznaczona do produkcji w dużych ilościach, ponieważ głównym zadaniem wersji drogowej było przygotowanie wejścia marki do świata rajdów. Oficjalny debiut modelu w wersji drogowej nastąpił podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1982 roku, wyprodukowano zaledwie dwieście egzemplarzy modelu, aby uzyskać dostęp do grupy B, ale tylko 53 z nich było przystosowanych do startu w wyścigach.
Lancia Rally 037 zadebiutowała w Rajdzie Costa Smeralda we Włoszech w 1982, a rok później wystartowała w barwach oficjalnego zespołu „Lancia Martini Racing”. Model 037 zdominował Mistrzostwach Świata Kierowców już od swojego pierwszego wyścigu i zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo z Walterem Röhrlem za kierowcą. Na koniec sezonu, pomimo ostrej konkurencji ze strony nowego Audi Quattro z napędem na cztery koła, Lancia zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów i zajęła drugie miejsce w mistrzostwach świata kierowców z Walterem Röhrlem za kierownicą oraz w mistrzostwo Europy i Włoch.
Lancia Stratos Livrea Alitalia, Delta HF Integrale, 037 Stradale
Wyposażona w czterocylindrowy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu, którego moc wahała się od 260 do 305 KM, w zależności od pojemności silnika (od 1995 do 2111 cm3), Lancia Rally 037 okazała się samochodem o wysokich osiągach, lekkim, zwinnym, o doskonałej przyczepności i własnościach jezdnych. Jest to zasługa również bryły tego samochodu, który stanowi kombinację samonośnego nadwozia z przestrzenną ramą rurową. Jego konstrukcja, zaprojektowana przez atelier Pininfarina, wyróżniała się agresywnym i eleganckim nadwoziem będącym w stanie zapewnić znaczne obciążenie aerodynamiczne. W celu maksymalnego zwiększenia osiągów poszycie wykonano z włókien poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym, z pokrywą silnika i bagażnikiem, które można było w całości zdemontować.
Minimalistyczne i pragmatyczne wnętrza to esencja samochodów rajdowych, podobnie jak niektóre z aerodynamicznych „dodatków” na słupku i z tyłu, w tym efektowny spojler, dzięki którym samochód był jeszcze bardziej wydajny.
Lancia Classiche program działu Heritage: jedyne tego typu certyfikaty i usługi 47. edycja targów Rétromobile jest dla Lancii okazją do wsparcia programu działu Heritage „Lancia Classiche”, czyli szerokiego wachlarza usług, których celem jest ochrona i promowanie oryginalności i autentyczności zabytkowych samochodów marki. Komisji certyfikacyjnej przewodniczy dyrektor generalny marki Lancia oraz szef działu Heritage - miejsca, w którym przechowywane są rejestry z produkcji i cała dokumentacja techniczna, wykorzystywana przez komisję do analizy informacji o weryfikowanych pojazdach.
Lancia Stratos Livrea Alitalia, Delta HF Integrale, 037 Stradale
Program Lancia Classiche obejmuje dwa certyfikaty: certyfikat pochodzenia i certyfikat autentyczności oraz usługi renowacji.
„Certyfikat pochodzenia”. Lancia oferuje możliwość odkrycia historii każdego z samochodów na podstawie jego numeru podwozia. Usługa obejmuje dokładną kontrolę dokumentów w rejestrach z produkcji oraz wydanie certyfikatu poświadczającego rok produkcji samochodu i jego oryginalną konfigurację: specyfikację modelu, numer seryjny silnika, oryginalne elementy nadwozia i detale wewnętrzne.
„Certyfikat autentyczności”. Po szczegółowej analizie weryfikowanego samochodu zabytkowego i sprawdzeniu jego danych produkcyjnych oraz specyfikacji technicznych w archiwach firmy, marka Lancia, przy wsparciu działu Heritage i czołowych ekspertów zajmujących się historią Lancii, wydaje certyfikat autentyczności pojazdu zabytkowego. Aby uzyskać ten certyfikat, każdy samochód musi przejść rygorystyczny proces kontroli i oceny, przeprowadzany przez wyspecjalizowany zespół, który weryfikuje autentyczność samochodu i jego komponentów oraz działanie najważniejszych części mechanicznych.