Mercedes-Benz GLS to pełnowymiarowy luksusowy SUV segmentu E, produkowany przez Mercedes-Benz od 2006 roku w amerykańskich zakładach Mercedes-Benz w Tuscaloosa, który w każdej ze swoich generacji jest trzyrzędowym, 7-osobowym pojazdem pozycjonowanym powyżej Mercedesa GLE (wcześniejszej Klasy M).
Formalnie rzecz biorąc Mercedes-Benz z oznaczeniem GLS zadebiutował w 2016 roku wraz z prezentacją faceliftowej wersji Mercedesa Klasy GL drugiej generacji (X166). To wtedy Klasa GL została przemianowana na GLS zgodnie z nową nomenklaturą przyjętą przez Mercedesa.
Zgodnie z przyjętym schematem, SUV-y Mercedesa używają bazowej nazwy GL, po której następuje umiejscowienie modelu w hierarchii Mercedes-Benz. Litera G (Geländewagen) oznacza samochód terenowy i nawiązuje do legendarnego Mercedesa Klasy G.
Mercedes-Benz GL(S) X166 (2012-2019)
Mercedes X166 czyli druga generacja Klasy GL, został zaprezentowany publicznie w kwietniu 2012 roku podczas New York International Auto Show, ale na rynek europejski trafił dopiero jesienią 2012 roku.
W momencie debiutu dostępne wersje to GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY z 4,7-litrowym silnikiem benzynowym V8 biturbo o mocy 320 kW (435 KM, 700Nm) i GL 350 BlueTEC 4MATIC z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 190 kW (258 KM, 620 Nm). W USA występował jeszcze dodatkowy, nieco słabszy wariant z silnikiem V8 oznaczony GL 450 4MATIC (367 KM, 550 Nm).
Wszystkie pierwsze modele generacji X166 były zestrojone z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów 7G-Tronic Plus z automatycznym systemem start/stop i posiadały standardowo stały napęd 4MATIC. Opcjonalnie dostępne było zawieszenie pneumatyczne (AIRMATIC) i system stabilizacji toru jazdy (Active Curve System).
Premiera rynkowa topowego modelu Mercedes GL 63 AMG miała miejsce w listopadzie 2012 roku. Pod maską GL 63 AMG pracował benzynowy silnik V8 o pojemności 5,5 litra, który wspomagany dwiema turbosprężarkami dostarczał moc rzędu 410 kW (557 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 760 Nm.
Wraz z modernizacją modelu i zmianą oznaczenia na GLS pod koniec 2015 roku niektóre silniki otrzymały aktualizację (w GLS 500 4MATIC moc podniesiono do 455 KM), a podstawowe modele (oprócz wersji AMG) wyposażone były w 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-Tronic. Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC od aktualizacji dysponował mocą rzędu 585 KM (760 Nm) i nadal był zestrojony z 7-stopniową przekładnią automatyczną AMG Speedshift Plus 7G-Tronic.
Mercedes-Benz GLS X167 (2019-)
W kwietniu 2019 roku na New York International Auto Show (NYIAS) zaprezentowano następcę w postaci kolejnej generacji oznaczoną jako Mercedes-Benz GLS X167.
W listopadzie 2019 roku podczas LA Auto Show Mercedes-AMG zaprezentował model GLS 63 4MATIC+ wyposażony w 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 450 kW (612 KM, 850 Nm) ze zintegrowanym systemem EQ Boost (+22 KM, +250 Nm), aktywny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, 9-biegową automatyczną przekładnię AMG Speedshift TCT oraz pneumatyczne zawieszenie AMG Ride Control+ z aktywną stabilizacją przechyłów AMG Active Ride Control.
W tym samym czasie, ustanawiając nową formę luksusu w segmencie SUV-ów, zadebiutował również Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC, który został odsłonięty podczas Guangzhou Auto Show. Model wyposażony jest w opracowany specjalnie dla Maybacha silnik V8 o pojemności 4 litrów, który może rozwijać moc 410 kW (558 KM) i moment obrotowy 730 Nm. Jednostka współpracuje z 48-woltową instalacją elektryczną EQ Boost, dzięki której zyskuje kolejne 22 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego.