...zestaw wpada w niebezpieczne ruchy wahadłowe. Kołysząca się na boki przyczepa łatwo może pozbawić równowagi również pojazd ciągnący. Ruchy wahadłowe mogą wzrosnąć do wartości krytycznej, powyżej której zachowanie stabilności pojazdu z przyczepą jest praktycznie niemożliwe. Od teraz w Mercedes-Benz Viano i Vito montowany jest najnowszy system ESP, który stabilizuje zestaw i poprzez automatyczną ingerencję układu hamulcowego redukuje szybko i skutecznie ruchy wahadłowe pojazdu ciągnącego i przyczepy.
Wczesne rozpoznanie i redukcja ruchów wahadłowych
Stabilizacja ciągniętej przyczepy stanowi dodatkową funkcję elektronicznego systemu stabilizującego tor jazdy ESP. Za pomocą czujnika prędkości obrotu wokół osi pionowej system wykrywa ruchy wokół tej osi pojazdu, spowodowane ruchem wahadłowym przyczepy oraz inicjuje środki przeciwdziałające. Polegają one na naprzemiennej ingerencji hamulców osi przedniej, indywidualnie dla obu kół. Nie ma potrzeby żadnych dodatkowych sensorów ani przy haku holowniczym pojazdu ciągnącego, ani przy zaczepie haka holowniczego w przyczepie.
Funkcja stabilizacji toru jazdy przyczepy ESP działa w następujący sposób: gdy ruch wahadłowy zostanie rozpoznany przez system, jest on tłumiony poprzez naprzemienne ingerencje hamulców, a równocześnie następuje redukcja momentu obrotowego silnika. Działanie hamulców wpływa na znaczącą redukcję prędkości. W ten sposób kierowca jest informowany o ruchach wahadłowych przyczepy i o tym, że zbyt często przekracza on wartość krytyczną prędkości.
Dzięki bardzo czułym czujnikom, system ESP przeciwdziała powstawaniu krytycznych ruchów wahadłowych już w zarodku i jest w stanie zatrzymywać je wielokrotnie poprzez łagodne ingerencje regulujące w zakresie przedniej osi – ma to znaczący wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Lampka ostrzegawcza ESP na desce rozdzielczej sygnalizuje kierowcy włączenie się systemu.
Automatyczne wykrycie przyczepy przez system ESP
Funkcja stabilizacji przyczepy aktywowana jest automatycznie w chwili, gdy złącze elektryczne przyczepy połączone jest z pojazdem ciągnącym. Sposób działania tego systemu jest całkowicie niezależny od rodzaju przyczepy, również przyczepy małe są rozpoznawane przez system.
Dla prawidłowego działania systemu ważne jest to, aby kierowca zestawu w przypadku wystąpienia ruchu wahadłowego mocno i prosto trzymał kierownicę, a nie próbował kontrować. Funkcja stabilizacji toru jazdy przyczepy, podobnie jak samo ESP, porównuje bowiem rzeczywisty tor jazdy przyczepy z krzywą wyznaczaną przez ruch kierownicy. W razie stwierdzenia odchylenia, następuje ingerencja elektroniki w celu przywrócenia pojazdowi oraz całemu zestawowi dotychczasowego kursu.
System ESP funkcjonuje zgodnie z prawami fizyki, co nie zwalnia kierowcy z obowiązku bezpiecznej i rozsądnej jazdy. Jeśli pojazd porusza się ze zdecydowanie nadmierną prędkością, wówczas pojawiające się siły mogą przekroczyć możliwości technologiczne - ESP może wówczas nie podołać wyrównaniu „tanecznych podskoków” małych przyczep. System może również nie zapobiec wywróceniu się przyczepy, jeżeli ta zostanie niewłaściwie załadowana (np. zbyt wysoko) lub ładunek zostanie źle rozłożony.
System jako standardowe wyposażenie w pojazdach z hakiem holowniczym
Od początku września 2007r. system ESP z funkcją stabilizacji toru jazdy przyczepy będzie seryjnie montowany we wszystkich samochodach Mercedes-Benz Viano i Vito z hakami holowniczymi oraz z gniazdami elektrycznymi do podłączenia przyczepy. Również w autach Mercedes-Benz Viano i Vito z napędem na cztery koła system ten należy do wyposażenia podstawowego.