Jeszcze w 2001 roku firma Mitsubishi Motors walczyła w Europie o przetrwanie. Jego marka była słabo rozpoznawalna, a produkty koncernu niezauważane, choć cechowała je dobra jakość. W porę jednak zmieniono strategię działania, która zakładała sukcesywne przedstawianie zupełnie nowej oferty szerokiej gamy pojazdów. Przyjęto równie ambitne założenia, co do wielkości sprzedaży i oczywiście finansowych wyników koncernu.
Obietnic dotrzymano: pojawiły się doskonałe, najnowszej generacji pojazdy – Outlander, Lancer, Lancer Evolution VIII, Grandis, Colt Hatchback, Colt CZ3 i Colt CZT, rok 2003 przyniósł, po raz pierwszy w Europie, zyski, a sprzedaż koncernu rośnie z roku na rok, by nie wspomnieć o rajdowych sukcesach Pajero, czy L200.
Niezwykle celnym posunięciem było wejście na rynki Europy Środkowej i Wschodniej ze specjalnie przygotowaną tu strategią sprzedaży. Dobrze przewidziano potencjał nabywczy mieszkańców tej części Europy w kontekście zrównoważenia ewentualnych spadków sprzedaży na bardziej kapryśnym rynku zachodnioeuropejskim. Kluczem do sukcesu okazały się właściwe samochody i skuteczni, kompetentni dystrybutorzy.
Lancer 2006
Najlepszym przykładem odniesionego na nowym rynku sukcesu był doskonale sprzedający się w Rosji Lancer Sedan, który od chwili pierwszej prezentacji na Salonie Motoryzacyjnym w Moskwie w sierpniu 2003 roku okazał się być po prostu odpowiednim samochodem dla tamtejszego nabywcy.
Na tym ogromnym i dojrzewającym rynku (wzrost gospodarczy, wzrost dochodów potencjalnych nabywców, szybko rozwijające się formy kredytowania zakupów detalicznych, itp), dystrybutorowi Mitsubishi Motors – firmie Rolf Holding, udało się osiągnąć dla MMC drugą pozycję wśród japońskich producentów samochodowych w 2004 roku a Lancer stał się bestsellerem wśród aut importowanych do Rosji.
Sukces odnotowany w sprzedaży Lancera Sedana w Rosji (15,806 sztuk w 2004) jak i w takich krajach jak Izrael (4,360 sztuk), Turcja (1,902 sztuki) czy Ukraina (1,325 sztuk) oraz wielkość sprzedaży zorientowanego bardziej na rynek zachodnioeuropejski Lancera w wersji kombi, spowodowały iż ten model zaliczany do segmentu C zajął drugie miejsce za Coltem na liście najlepiej sprzedawanych aut Mitsubishi Motors w Europie (28,395 sprzedanych pojazdów w okresie styczeń-czerwiec 2005).
W 2006 roku producent Lancera Sedana ma zamiar jeszcze bardziej zwiększyć jego atrakcyjność, wprowadzając w nim następujące zmiany:
· nowy, bardziej sportowy i "drapieżny" lifting a w jego ramach:
- szerszą , wielokątną osłonę chłodnicy
- solidniejszy przedni zderzak o bardziej wyrazistych liniach,
- nowy, niżej usytuowany wlot powietrza pełnej szerokości
- przedni dolny spojler o nowej stylistyce
- tylny dolny spojler o nowej stylistyce
· nowe kolory i listwy:
- nowe pokrycie tablicy rozdzielczej (w wersji wyposażeniowej Invite - ciemny tytan; w wersji Intense - siateczka + ciemny tytan),
- nowa tapicerka (w wersji Invite - czarna z szarymi wstawkami tapicerskimi; w wersji Intense - czarna w czerwone kropki)
- beż zamiast jasnoszarego (w wybranych krajach)
· nowe wyposażenie:
- nowy, usytuowany centralnie z przodu podłokietnik
- dostępna automatyczna klimatyzacja (nowa stylistyka centralnie usytuowanej konsoli)
- możliwość otwierania przez kierowcę wszystkich okien jednym naciśnięciem przycisków
- głośniki wysokotonowe umieszczone na przednich słupkach
- nowe, pełne kołpaki 15"
· Pakiet wyposażenia sportowego:
· wersja Invite:
- koło kierownicy firmy MOMO (srebrne)
- dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego wykończone w skórze
- aluminiowe felgi 15" OZ (srebrne)*
- przednie, boczne i tylne spojlery*
· wersja Intense:
- koło kierownicy firmy MOMO (czarne)
- dźwignia skrzyni biegów o skróconym skoku z kulistą gałką
- dźwignie skrzyni biegów i hamulca ręcznego wykończone w skórze
- pedały wykonane z aluminium
* W wersji "Intense" 16-calowe felgi aluminiowe i wszystkie spojlery są wyposażeniem standardowym.
Te zmiany obejmą także Lancera w wersji kombi, który pojawi się w sprzedaży w nadchodzącym roku. Rosja nadal pozostanie ważnym rynkiem jeśli chodzi o sprzedaż tego modelu. Europejski oddział Mitsubishi będzie nadal kontynuował strategię dwóch samochodów na dwóch rodzajach rynków. Znajduje to odbicie w wynikach sprzedaży na pięciu najlepszych rynkach Mitsubishi (dane z 2004 roku):
- Lancer Sedan:
1 – Rosja: 15,806
2 – Izrael: 4,360
3 – Turcja: 1,902
4 – Niemcy: 1,417
5 – Ukraina: 1,325
- Lancer Wagon:
1 – Niemcy: 2,569
2 – Rosja: 1,690
3 – Szwecja: 520
4 – Szwajcaria: 489
5 – Holandia: 457
Grandis DI-D 2006
Po rynkowym sukcesie Lancera Sedana na wschodzącym rynku rosyjskim, koncern stanie przed kolejnym wyzwaniem. Będzie nim z pewnością wprowadzenie na specyficzny rynek europejski kolejnego modelu, który stanie w szranki z liczną grupą groźnych rywali – wielofunkcyjnych vanów napędzanych silnikiem Diesla. Tym modelem jest Grandis DI-D.
Propozycję Mitsubishi łatwo wytłumaczyć zważywszy, iż 83% vanów sprzedawanych w Europie jest wyposażonych właśnie w silnik wysokoprężny. Niemniej wejście na ten segment rynku niesie w sobie zawsze sporą dawkę ryzyka, biorąc pod uwagę, jak duża panuje na nim konkurencja. Zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że nawet najlepszy oferowany na nim produkt będzie tym drugim z dwóch rozważanych w procesie zakupu.
Niemniej Grandis, nie będąc klasycznym vanem, z jednej strony, i typowym reprezentantem segmentu D, typu kombi, z drugiej, okazał się w Europie komercyjnym sukcesem (8,886 sprzedanych pojazdów w okresie kwiecień – maj 2005, tj. 19% całej sprzedaży Grandisa).
Jego zadziwiająca stylistyka, świetna dynamika i innowacyjny system składania foteli w trzecim rzędzie typu "Hide&Seat" stanie się propozycją dla większej grupy potencjalnych nabywców gdy wersja DI-D wejdzie na rynek europejski w trzecim kwartale tego roku. Dotyczy to zwłaszcza zorientowanych na silniki dieslowskie krajów Europy południowej (Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia) oraz Belgii i Austrii.
Najważniejsze zalety Grandisa DI-D to:
Znakomite osiągi
Przedstawiony po raz pierwszy na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, przygotowany przede wszystkim z myślą o rynku europejskim, Grandis DI-D napędzany jest 16-zaworowym silnikiem o pojemności skokowej 1,968 cm³, z turbodoładowaniem i intercoolerem, z systemem DOHC, spełniającym normy czystości spalin EU-4, a wyprodukowanym przez Volkswagena. Wyposażona w pompowtryskiwacz jednostka napędowa osiąga 100 kW/136 KM przy 4000 obr/min i moment obrotowy 310 Nm przy 1750 obr/min. Współpracując z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, będący najnowszym osiągnięciem techniki silnik zapewni ważącemu 1.671 kg modelowi Grandis DI-D najlepsze osiągi w tej klasie pojazdów: maksymalną prędkość 195 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 10,8 sekundy, niskie zużycie paliwa (w cyklu mieszanym) – 6,6 l / 100 km oraz emisję CO2 na poziomie 176 g/km (w cyklu mieszanym).
Dynamika i wygląd
Silnik DI-D pojawił się jednocześnie z nowym, dostrojonym podwoziem Grandisa (układ kierowniczy i przednie zawieszenie) – lepiej dostosowanym do ostrej jazdy (wersje z silnikiem Diesla i benzynowym). Nowy model nabiera w ten sposób cech "wielkiego podróżnika", do miana którego pretenduje każdy nowy van.
Jednocześnie wszystkie modele Grandis zyskały znacznie, dzięki bardziej europejskiej stylistyce wnętrza, nowych kolorach i listwach.
We wszystkich nowych Grandisach znajdziemy także nowe wyposażenie*:
- ksenonowe reflektory (z wycieraczkami i układem samopoziomującym)
- czarny tuner CD z funkcją odtwarzania MP3
- 7-calowy, kolorowy wyświetlacz działający na dotyk
- dodatkowe akcesoria – m.in. 17" i 18" felgi aluminiowe, „Cinema pack” (pakiet kinowy)
*dostępne w zależności od kraju
Colt coupe-cabriolet
Planując wejście na kolejny segment europejskiego rynku – pojazdów typu coupe, podczas tegorocznego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie, firma Mitsubishi Motors Corporatian przedstawiła trzeci już wariant europejskiego Colta - sportowe coupe ze składanym dachem. Jest to owoc prac stylistów z MMC, europejskiego ośrodka projektowego Mitsubishi Design Europe oraz włoskiej firmy stylistycznej Pininfarina.
Sztywny, otwierany dach
Bardziej kompaktowy niż pierwszy CZ2 Cabriolet z 2003 roku (3,89 w zestawieniu z 3,95 m), nowy Colt coupe-cabriolet powstał na bazie płyty podłogowej Colta hatchback, z tym że wersji nie 3-, a 5-drzwiowej - dającej lepsze możliwości w zakresie zagospodarowania przestrzeni dla pasażerów. Pozostał ten sam, wspólny dla wszystkich Coltów, rozstaw osi – 2,50 m.
Pozwoliło to na zastosowanie składanego, sztywnego dachu (wymóg rynku) i jednocześnie dało cenną dodatkową przestrzeń przy ustawieniu foteli w układzie 2+2.
Masywniejszy w porównaniu do dachów miękkich, choć jednocześnie bardziej preferowany przez europejskich konsumentów, składany i sztywny dach Colta wpłynął na ogólne proporcje pojazdu, dając dłuższy tył w układzie 3-bryłowym i nadając nadwoziu pojazdu kształt niezwykle dynamiczny, "płynny" niczym pociągnięcie pędzla (ang. "one-motion").
Zaczerpnięto pewne stylistyczne rysy z koncepcyjnego modelu CZ2 Cabriolet (zaokrąglona pokrywa bagażnika, smukłe, poziomo ułożone tylne światła, charakterystyczne linie w kształcie litery V biegnące po obu stronach logo z tyłu samochodu itd.) Dużą zaletą jest ogromna, jak w modelach CZ2 czy Colt przednia szyba, skutecznie chroniąca podróżnych przed turbulencjami powietrza.
Uwagę zwracają piękne detale, jak na przykład szeroka cienka listwa tylnego spojlera, wysoko usytuowana lampa światła stop czy dyskretne łuki wsporne po obu stronach tylnych świateł. Wszystko to pozwala bezbłędnie odróżnić nowy model Colt coupe-cabriolet od innych pojazdów tej klasy.
Samochód dla kierowcy
Zgodnie z ogólną intencją projektantów i nieco inaczej niż w przypadku rywali ten coupe-cabriolet charakteryzuje się nieco przysadzistą sylwetką. Dobrze osadzony na szeroko rozstawionych osiach i kołach na specjalnych, 18-calowych obręczach, koncepcyjny Colt coupé-cabriolet prezentuje na drodze dynamikę zgodną z tym, co obiecuje jego wyrazista stylistyka. Wszystko to dzięki wzmocnionemu nadwoziu (rekompensata za stały, sztywny dach), nowoczesnemu podwoziu i jednostce napędowej MIVEC o pojemności 1,5 litra i mocy 150 KM z turbodoładowaniem (jak w nowym modelu Colt CZT).
Pininfarina + NedCar
Wystawowy model Colt coupe-cabriolet, utrzymany w ciepłej ciemnopomarańczowej tonacji karoserii i wnętrza ze skórzano-zamszową tapicerką, zapowiada rozpoczęcie produkcji tego modelu w marcu 2006 roku w fabryce Pinifariny w Turynie. Podstawowe elementy nadwozia dostarczy zakład Mitsubishi Motors NedCar w Born w Holandii, dzieląc się także doświadczeniem technicznym zdobytym przy konstruowaniu i produkcji modelu Colt.