Koncepcyjne studium pokazane na targach IAA MOBILITY 2021 nakreśliło wizję w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego GT, tworzonego z myślą o przyszłym udziale klientów w motorsporcie. Teraz innowacyjna koncepcja napędu elektrycznego Mission R zademonstruje swój potencjał na krajowych i międzynarodowych torach wyścigowych. Jako samochód testowy posłuży tu właśnie Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance.
Ten wyścigowy pojazd z napędem na wszystkie koła – podobnie jak Mission R – wykorzystuje podwozie sprawdzonego Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Cała technika silników elektrycznych i akumulatora również pochodzi ze studium koncepcyjnego IAA, co w trybie kwalifikacji przekłada się na maksymalną moc 735 kW (1000 KM) i więcej.
W symulowanych wyścigach testowych moc 450 kW (612 KM) jest stale dostępna przez 30 minut – tyle trwa wyścig Carrera Cup. Pod względem czasów okrążeń oraz prędkości maksymalnej 718 Cayman GT4 ePerformance dorównuje osiągom obecnego Porsche 911 GT3 Cup (generacja 992).
„Dzięki Mission R pokazaliśmy, jak w przyszłości Porsche wyobraża sobie zrównoważone wyścigi samochodowe. Teraz 718 Cayman GT4 ePerformance pokazuje, że ta wizja w imponujący sposób sprawdza się na torze wyścigowym” – powiedział Matthias Scholz, menedżer projektu samochodów wyścigowych GT. „Jesteśmy bardzo podekscytowani reakcjami – puchar markowy z udziałem elektrycznych aut wyścigowych byłby ważnym dodatkiem do naszego istniejącego wyścigowego programu dla klientów”.
Porsche dąży do tego, aby w 2030 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2 w całym łańcuchu wartości i cyklu życia sprzedawanych nowych samochodów. Do tego czasu odsetek wszystkich nowych aut wyposażonych w napęd całkowicie elektryczny ma wynosić ponad 80%.
Podobnie jak w przypadku studium Mission R w pełni elektryczny układ napędowy 718 Cayman GT4 ePerformance bazuje na silnikach synchronicznych z magnesami trwałymi (PESM) na przedniej i tylnej osi. Dzięki ich połączeniu wyścigowa maszyna dysponuje napędem na wszystkie koła i może osiągnąć maksymalną moc do 800 kW (1088 KM). Opracowane przez Porsche bezpośrednie chłodzenie silników elektrycznych oraz akumulatora olejem przeciwdziała obniżaniu wartości znamionowych powodowanych wzrostem temperatury.
„Włączenie chłodzenia olejem znacząco wpłynęło na koncepcję pojazdu” – podsumował Björn Förster, menedżer projektu GT4 ePerformance. „Dzięki wsparciu ekspertów w dziedzinie aerodynamiki i termodynamiki, a także specjalistów ds. wysokiego napięcia oraz nadwozia zespół projektantów po raz pierwszy stworzył architekturę, która pozwoli wykorzystać pełny potencjał ogniw akumulatora – nie ma tu bowiem obniżania parametrów znamionowych z powodów termicznych. W ten sposób moc wyjściowa w trybie wyścigowym pozostaje stała przez pół godziny”.
Dzięki technice 900 V stan naładowania (SoC) akumulatora przy pełnej mocy ładowania wzrasta z 5 do 80% w ciągu około 15 min.
Zespół Porsche Style stworzył kształt 718 Cayman GT4 ePerformance pod kierownictwem projektanta Granta Larsona. Samochód wyścigowy jest o 14 cm szerszy od 718 Cayman GT4 Clubsport. Od podstaw zaprojektowano tu około 6 tys. części. Nadwozie wykonano m.in. z materiałów kompozytowych z włókien naturalnych, przy czym ich produkcja ma generować mniejsze emisje niż wytwarzanie porównywalnych materiałów syntetycznych. Do celów testowych wykorzystuje się również włókna węglowe pochodzące z recyklingu. Poszerzone w porównaniu z 718 Cayman GT4 Clubsport błotniki zapewniają więcej miejsca na szersze 18-calowe opony wyścigowe Michelin. Szczególnie duży udział w składzie mieszanki ogumienia mają materiały odnawialne.
GT4 ePerformance Tour #race2zero
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance będzie świętować swoją premierę na Festiwalu Prędkości w Goodwood, w dniach 23-26 czerwca 2022 r. Podczas słynnego festiwalu motorsportu w południowej Anglii w pełni elektryczny, koncepcyjny samochód weźmie udział w górskiej wspinaczce na odcinku ok. 1,9 km. Jego drugi „występ” odbędzie się 20 sierpnia 2022 r. w fabryce Porsche w Lipsku, z okazji 20 lecia zakładów. Mogą one pochwalić się 3,7-kilometrowym torem, na którym odtworzono słynne sekcje najbardziej znanych torów wyścigowych na świecie.
Dwa demonstracyjne egzemplarze 718 Cayman GT4 ePerformance przejadą przez różne kraje europejskie, zanim na początku 2023 r. wyruszą do Ameryki Północnej. Ich światowe „tournée” zakończy się w regionie Azji i Pacyfiku, który w pełni elektryczny samochód wyścigowy będzie przemierzał do połowy 2024 r. Transport w ramach projektu „race2zero”, zgodnie z jego zrównoważoną strategią, został zoptymalizowany logistycznie i będzie w całości realizowany statkiem, pociągiem oraz ciężarówką.
„718 Cayman GT4 ePerformance przeciera szlaki, jeśli chodzi o wyścigi klientów Porsche z udziałem samochodów wyścigowych napędzanych elektrycznie. W pierwszej kolejności przedstawimy tę koncepcję naszym globalnym partnerom” — powiedział Oliver Schwab, menedżer projektu 718 Cayman GT4 ePerformance ds. sprzedaży. „Wraz z kierowcami, zespołami, organizatorami, władzami i innymi zainteresowanymi stronami zbieramy również pomysły na przyszłe wyścigowe formaty Porsche”.
GT4 ePerformance – partnerzy
718 Cayman GT4 ePerformance wyrusza w światową trasę przy wsparciu siedmiu partnerów. Wszystkie zaangażowane firmy wykorzystują „tournée” #race2zero jako platformę do dalszego rozwijania zagadnień zrównoważonego rozwoju wspólnie z Porsche Motorsport. W projekcie debiutuje DB Schenker – wiodący na świecie dostawca globalnych usług logistycznych, który przyczynia się m.in. do świadczenia zrównoważonych usług transportowych. Długoletni partner ExxonMobil poprzez swoją markę Mobil angażuje się we wspólne prace rozwojowe nad chłodziwami i smarami do wyścigowego samochodu.
TAG Heuer, szwajcarski producent luksusowych zegarków, wspiera ten i inne projekty Porsche Motorsport jako partner w zakresie pomiaru czasów. Michelin, wieloletni partner technologiczny Porsche Motorsport, opracowuje dla 718 Cayman GT4 ePerformance szczególnie ekologiczne wyścigowe ogumienie. Firma modowa Hugo Boss została oficjalnym projektantem ubiorów zespołu. Odzież ognioodporną dla kierowców i mechaników dostarcza marka sportowo-lifestyle’owa Puma, a narzędzia dla załogi zapewnia ich oficjalny dostawca, firma Hazet.