Przy okazji projektanci Style Porsche wyostrzyli design i mocniej zróżnicowali wygląd modeli Turbo. Wszystkie warianty linii Taycan mają teraz jeszcze bogatsze wyposażenie standardowe i reprezentują najnowszą generację koncepcji Porsche Driver Experience, z udoskonaloną koncepcją obsługi oraz wyświetlania informacji. Stuttgart.
Porsche Taycan 2024
Wszystkie trzy odmiany nadwoziowe od chwili premiery będą charakteryzowały się licznymi modyfikacjami: sportowy sedan Taycan, wszechstronny Taycan Cross Turismo, który jest dostępny z pakietem off-roadowym, oraz dynamiczny, a zarazem praktyczny Taycan Sport Turismo. W każdym przypadku do wyboru są cztery opcje układu napędowego, z napędem na tylne lub na wszystkie koła. Zmodernizowane modele będą dostępne w Porsche Centrach wiosną 2024 r.
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Aby kompleksowo udoskonalić pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy Porsche, na drodze do seryjnej produkcji inżynierowie ds. rozwoju i kierowcy testowi przejechali zakamuflowanymi egzemplarzami testowymi na całym świecie ponad 3,6 miliona kilometrów. Jak dotąd producent sportowych aut wyprodukował prawie 150 tys. sztuk linii Taycan. Najważniejszymi rynkami jej zbytu są obecnie: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy i Chiny.
„Prezentując Porsche Taycan pod koniec 2019 r., zapoczątkowaliśmy nową erę elektromobilności. Nasza nowa linia modelowa z miejsca pokazała, że zmienia reguły gry i jest innowacyjnym pionierem wśród aut elektrycznych” – powiedział szef ds. linii Taycan, Kevin Giek. „Teraz kontynuujemy tę historię sukcesu z gruntownie zmodernizowanym Porsche Taycan, które wybija się na nowy poziom pod względem osiągów, wyjątkowej dynamiki oraz przyjemności z jazdy. Jednocześnie zdołaliśmy znacząco poprawić efektywność, zasięg, codzienną użyteczność i komfort”.
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
Jeszcze lepsze osiągi
Wszystkie zaktualizowane modele rozpędzają się znacznie szybciej niż ich poprzednicy. Dwa przykłady z obu stron portfolio: jako sportowe sedany warianty Taycan i Taycan Turbo S osiągają prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 4,8 i 2,4 sekundy. Dzięki temu są, odpowiednio, o 0,6 i 0,4 sekundy szybsze niż dotąd.
Dzięki nowej funkcji push-to-pass , dostępnej w pakiecie Sport Chrono, za naciśnięciem przycisku można wywołać 10-sekundowy wzrost mocy nawet o 70 kW, w zależności od modelu. Lepsze wyniki przyspieszeń są generalnie skutkiem wyższych mocy systemowych. Na przykład podstawowy Taycan generuje teraz o 60 kW więcej niż wcześniej. Taycan Turbo S z funkcją Launch Control zapewnia dodatkowe 140 kW – co zwiększa moc systemową tego topowego wariantu do 700 kW/952 KM.
Zasięg nawet o 35% większy niż w przypadku poprzednika
W zależności od wariantu nadwoziowego i wersji silnikowej zasięg w cyklu mieszanym WLTP wzrósł nawet do 678 km, co oznacza przyrost o 175 km lub 35%. Zmodernizowany Taycan nie tylko wymaga mniejszej liczby przystanków na ładowanie podczas długich podróży, ale także szybciej się ładuje: na przykład na stacjach ładowania prądem stałym (DC) o napięciu 800 V energię można uzupełniać z mocą do 320 kW. To o 50 kW więcej niż dotychczas. Okno szybkiego ładowania nowego akumulatora zostało znacznie rozszerzone. Oznacza to, że moc przekraczającą 300 kW można utrzymać nawet przez pięć minut, a bardzo wysoką wydajność ładowania osiąga się teraz szybciej, nawet w niskiej temperaturze.
W zależności m.in. od stylu jazdy pozwala to skrócić czas wymagany na uzupełnienie energii z poziomu 10 do 80% w porównaniu z poprzednikiem nawet o połowę. W Porsche Taycan pierwszej generacji czas ładowania 10–80% przy 15 stopniach Celsjusza wynosi 37 minut. W tych samych warunkach zmodernizowany Taycan, pomimo większej pojemności akumulatora, potrzebuje do tego zaledwie 18 minut. Akumulator Performace Plus ma teraz pojemność 105 kWh brutto, zwiększoną z 93 kWh.
Nowe aktywne podwozie
Wszystkie zmodernizowane warianty Porsche Taycan są standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Opcjonalnie dla wersji z napędem na wszystkie koła można zamówić nowe zawieszenie Porsche Active Ride. Układ ten oferuje niespotykaną dotąd rozpiętość pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy.
Zawieszenie niezmiennie utrzymuje nadwozie Porsche Taycan w poziomie, nawet podczas dynamicznych manewrów hamowania, skrętu i przyspieszania. Przy płynnej jeździe podwozie niemal całkowicie pochłania nierówności. W dynamicznych sytuacjach na drodze zawieszenie Porsche Active Ride zapewnia bliskie ideału połączenie z nawierzchnią – za sprawą zrównoważonego rozkładu obciążeń kół. Po włączeniu odpowiedniego trybu może kompensować przechyły wzdłużne i poprzeczne, zmniejszając siły działające na podróżujących.
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo
Rozbudowane środki zwiększające efektywność
Jednoczesna poprawa osiągów i efektywności wynika z szeregu czynników: zaawansowanego układu napędowego z nowym silnikiem na tylnej osi (o mocy nawet o 80 kW wyższej niż wcześniej), który zastosowano we wszystkich wariantach, zmodernizowanego falownika impulsowego ze zoptymalizowanym oprogramowaniem, pojemniejszych akumulatorów, zaktualizowanego zarządzania ciepłem, nowej generacji pompy ciepła oraz zmodyfikowanej strategii rekuperacji i sterowania napędem na wszystkie koła.
Maksymalna moc rekuperacji podczas zwalniania z wysokich prędkości wzrosła o ponad 30%, z 290 do 400 kW. Wszystkie warianty są teraz standardowo wyposażone w aerodynamicznie zoptymalizowane obręcze oraz ogumienie o zmniejszonych oporach toczenia. Specjalnie w tym celu opracowano nowe 21-calowe felgi i opony.
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo
Znacząco wzbogacone wyposażenie przy niższej masie
Choć nowe warianty ważą nawet o 15 kilogramów mniej , wyposażenie standardowe jest jeszcze bogatsze niż dotychczas. Oświetlenie ambientowe, wspomaganie parkowania ParkAssist z kamerą cofania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z oświetleniem otoczenia, podgrzewane przednie fotele, inteligentny menedżer zasięgu Porsche (PIRM), pompa ciepła z nowym układem chłodzenia, schowek na smartfon z funkcją bezprzewodowego ładowania, elektrycznie sterowane pokrywy gniazd ładowania po stronach kierowcy i pasażera z przodu, przełącznik trybu jazdy oraz wspomaganie układu kierowniczego Plus – to wszystko należy teraz do seryjnej specyfikacji.
Bazowe warianty standardowo otrzymują adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i nakładki progów drzwi wykończone aluminium. Oprócz poszerzonego zakresu wyposażenia wzbogacona specyfikacja obejmuje pojemniejszy, a przy tym lżejszy akumulator.
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo
Jeszcze atrakcyjniejszy wygląd
Eksperci Style Porsche udoskonalili czysty, purystyczny design linii Taycan, nadając jej nowy wygląd przodu i tyłu, obejmujący zmienione reflektory oraz tylne lampy. Nowe przednie błotniki oraz spłaszczone reflektory jeszcze bardziej podkreślają optyczną szerokość nadwozia.
Nowe reflektory wykorzystują matrycową technologię HD o wysokiej rozdzielczości. Po zmroku prezentują teraz charakterystyczną czteropunktową sygnaturę marki. Napis „PORSCHE” na tylnym pasie świetlnym ma trójwymiarowy wygląd przypominający szkło. Po raz pierwszy dostępna jest podświetlana wersja tego elementu, z animacjami na powitanie i pożegnanie.
Do innych wartych odnotowania cech należy akcentujący kolor Turbonite, który sprawia, że warianty Turbo i Turbo S dodatkowo wyróżniają się na tle innych odmian, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz.
Zaktualizowana koncepcja obsługi i wyświetlania informacji
Zestaw wskaźników, centralny ekran i opcjonalny wyświetlacz dla pasażera charakteryzują się zoptymalizowanym interfejsem użytkownika z dodatkowymi funkcjami. Przełącznik trybu jazdy należy teraz do wyposażenia standardowego. W przypadku egzemplarzy wyposażonych w pakiet Sport Chrono i akumulator Performance Plus na przełączniku znajduje się specjalny przycisk push-to-pass.
Dzięki nowej dźwigni sterującej umieszczonej po lewej stronie kierownicy obsługa systemów wspomagających kierowcę staje się jeszcze bardziej intuicyjne. Usługa Apple CarPlay została głębiej zintegrowana z wyświetlaczami i funkcjami auta, a nowa funkcja Wideo w samochodzie umożliwia strumieniowe przesyłanie filmów na centralny ekran oraz wyświetlacz dla pasażera.
W dniu premiery na stronie internetowej marki Porsche udostępnione zostały ceny nowego modelu. Taycan dostępny jest w Polsce od 489 tys. zł, Taycan 4S od 558 tys. zł, Taycan Turbo od 809 tys. zł, a Taycan Turbo S od 969 tys. zł. Ceny modeli Cross Turismo zaczynają się od 547 tys. zł (Taycan 4 Cross Turismo), 583 tys. zł (Taycan 4S Cross Turismo), 815 tys. zł (Taycan Turbo Cross Turismo) i 966 tys. zł (Taycan Turbo S Cross Turismo). Dla modeli Sport Turismo przyjęto ceny bazowe – 494 tys. zł (Taycan Sport Turismo), 563 tys. zł (Taycan 4S Sport Turismo), 814 tys. zł (Taycan Turbo Sport Turismo) i 974 tys. zł (Taycan Turbo S Sport Turismo).