Panamera na nowo zdefiniowała segment luksusowych limuzyn. To samochód, który w niespotykany sposób łączy komfort jazdy z typową dla Porsche sportową charakterystyką. Teraz do gamy modelu dołączają dwa szczególnie mocne warianty o różnych usposobieniach: Panamera GTS jest dynamiczną sportową limuzyną, która na pierwszym planie stawia emocjonujące wrażenia z jazdy. Z kolei Panamera Turbo S E-Hybrid plasuje się na samym szczycie serii modelowej, jako ta najmocniejsza, najszybsza i najbardziej luksusowa. Ten topowy model jest nowym rekordzistą w oficjalnym rankingu najszybszych luksusowych limuzyn z napędem spalinowym i hybrydowym na północnej pętli toru Nürburgring.
Oba modele są napędzane udoskonalonym 4,0-litrowym silnikiem V8 biturbo, z którego korzysta już Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Ta mocna jednostka została przygotowana do spełnienia rygorystycznych wymagań normy emisji Euro 7. Zmiana turbosprężarki typu twin-scroll na single-scroll skraca fazę nagrzewania katalizatorów. Dochodząca do 1000°C temperatura spalin i związane z tym czystsze spalanie, a także zwiększenie średniego ciśnienia szczytowego w komorach spalania do 140 barów podnoszą efektywność napędu, szczególnie w wysoce dynamicznym zakresie obciążeń. Także 8-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów Porsche (PDK) została zasadniczo przeprojektowana. Dzięki optymalizacji komponentów odpowiedzialnych za transfer siły napędowej oraz wyższej obciążalności cieplnej jest ona w stanie przenieść ogromny moment napędowy wariantu Turbo S E-Hybrid.
Najmocniejsza Panamera: Turbo S E-Hybrid
Oznaczenie Turbo tradycyjnie oznacza w Porsche szczyt osiągów wśród samochodów przeznaczonych głównie do użytku drogowego. Jednocześnie logo Turbo symbolizuje wiodącą technologię w danym segmencie. Połączenie wysoce efektywnego silnika spalinowego z elektrycznym układem napędowym owocuje szczególnie mocnym napędem i zapewnia wyśmienite osiągi.
Nowa Panamera Turbo S E-Hybrid to najmocniejsza seryjna Panamera w dotychczasowej historii modelu. Jej silnik V8 biturbo osiąga 441 kW (599 KM), a moc jednostki elektrycznej – całkowicie zintegrowanej z obudową i obwodem chłodzenia skrzyni PDK – wynosi 140 kW (190 KM). W porównaniu do poprzednika moc systemowa została zwiększona o 75 kW (102 KM), do 575 kW (782 KM), a systemowy moment obrotowy wzrósł o 150 Nm, do 1000 Nm. Panamera Turbo S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy (o 0,5 s szybciej niż poprzednik) i rozwija prędkość maksymalną 325 km/h (+25 km/h).
Jednocześnie nowa Panamera Turbo S E-Hybrid jest efektywna w jeździe. W porównaniu z poprzednią generacją hybrydowy układ napędowy zapewnia większy zasięg na napędzie elektrycznym i lepszą dynamikę, a to wszystko w połączeniu z szybszym ładowaniem. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 25,9 kWh brutto magazynuje o 45% więcej energii niż ten stosowany wcześniej. W rezultacie najmocniejsza Panamera w trybie elektrycznym oferuje zasięg do 88 km (cykl WLTP EAER City). Efektywność podczas jazdy bez korzystania z jednostki spalinowej podnosi też zwiększona do 88 kW moc rekuperacji. Przy odpowiednim źródle zasilania pokładowa ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW pozwala naładować akumulator od 0 do 100% w ciągu około 2 godzin i 39 minut.
Charakterystyczny design modeli Turbo
Porsche podkreśla pozycję modeli Turbo jako topowych przedstawicieli poszczególnych linii modelowych między innymi za pomocą charakterystycznego tylnego zderzaka oraz przedniego pasa z wykończeniami w kolorze nadwozia. Całość uzupełniają chromowane końcówki układu wydechowego w odcieniu Dark Bronze (z ang. ciemny brąz). Standardowe wyposażenie Turbo S E-Hybrid obejmuje hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z żółtymi zaciskami; te ostatnie na życzenie są też dostępne w kolorze typowym dla wariantów E-Hybrid – Acid Green.
Wyłącznie dla odmian Turbo zarezerwowano akcenty w eleganckim szarym odcieniu Turbonite o metalizowanym połysku. W przypadku Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid otrzymują go między innymi przednie prowadnice powietrza, pas tylnego zderzaka oraz kute 21-calowe obręcze Panamera Turbo S mocowane centralną śrubą. Porsche wykorzystuje Turbonite również we wnętrzu, na przykład na listwach ozdobnych i pasach bezpieczeństwa, elementach obsługi w konsoli środkowej oraz na kierownicy. Kontrastowe przeszycia w kolorze Turbonite zdobią fotele, panele drzwi, deskę rozdzielczą i dywaniki podłogowe. Podsufitka jest w całości pokryta przypominającym zamsz materiałem Race-Tex.
Panamera Turbo S E-Hybrid z nowym rekordem na „Ringu”
Jeszcze przed premierą nowa Panamera Turbo S E-Hybrid ustanowiła topowy czas na torze Nürburgring. Kierowca testowy Porsche Lars Kern (36 l.) pokonał północną pętlę o długości 20,832 km w ciągu zaledwie 7:24,172 min. Tym notarialnie potwierdzonym czasem Porsche ustanowiło nowy rekord wśród topowych limuzyn z silnikiem spalinowym i napędem hybrydowym, zapisując się w oficjalnym rankingu Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG. Nowa Panamera pobiła wcześniejszy najlepszy czas w tej kategorii samochodów o 3,62 s. Lars Kern przejechał rekordowe okrążenie 12 lipca 2024 roku. Pomijając wyścigowy fotel i klatkę bezpieczeństwa, zastosowane z myślą o ochronie kierowcy, testowy egzemplarz odpowiadał wersji seryjnej.
Lars Kern ustanowił już klasowe rekordy na północnej pętli za kierownicą sportowej limuzyny Porsche w latach 2016 i 2020 – ostatnio była to Panamera Turbo S. Nowy najlepszy czas wariantu Turbo S E-Hybrid dowodzi konsekwentnego rozwoju czterodrzwiowego samochodu sportowego. Pokonanie „Ringu” w 7:24,172 min oznacza, Kern poprawił swój rekordowy wynik z 2020 roku o 5,64 s.
Opony torowe i pakiet aerodynamiczny Aerokit Carbon dla wariantów Turbo
Kolejny klasowy rekord dowodzi potencjału Porsche Panamera. Za osiągi samochodu w istotnej mierze odpowiadają nowy pakiet aerodynamiczny Aerokit Carbon z elementami z włókna węglowego oraz specjalnie opracowane opony firmy Michelin o ultrawysokich osiągach (UHP). Aerokit obejmuje prowadnice powietrza, osłony progów oraz tylny dyfuzor wykonany z włókna węglowego i jest dostępny dla sportowych limuzyn Panamera Turbo E-Hybrid oraz Turbo S E-Hybrid. Optymalizuje on balans aerodynamiczny pod kątem jazdy po torze wyścigowym. Przedni spoiler całkowicie eliminuje unoszenie przedniej osi i w połączeniu z listwą Gurneya na adaptacyjnym 4-kierunkowym tylnym spojlerze pozwala wygenerować pożądaną siłę docisku.
Przy prędkości 200 km/h pakiet zwiększa docisk o 60 kg, umożliwiając osiąganie jeszcze wyższych prędkości w wymagających sekwencjach zakrętów. Przyczepność samochodu dodatkowo poprawiają opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z oznaczeniem N0. Ogumienie o wymiarach 275/35 ZR 21 z przodu i 325/30 ZR 21 z tyłu zostało opracowane specjalnie dla Porsche Panamera, z myślą o dynamicznych sytuacjach drogowych.
Bogata oferta wyposażenia Panamery Turbo S E-Hybrid
Porsche standardowo wyposaża topowego przedstawiciela serii Panamera w zawieszenie Porsche Active Ride. To innowacyjne podwozie jest połączone z 400-woltowym układem wysokiego napięcia i dlatego można je zastosować tylko w wariantach z napędem E-Hybrid. Każdy amortyzator korzysta tu z elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej, która aktywnie wytwarza siły w kierunku odbicia lub ugięcia. W ten sposób zawieszenie niemal w pełni kompensuje ruchy nadwozia i podczas dynamicznych manewrów utrzymuje je w poziomej pozycji. Technologia ta umożliwia także realizację innowacyjnych funkcji, takich jak nadkompensacja przechyłów, i optymalizuje przyczepność poprzez odpowiednie dopasowanie rozkładu obciążenia kół. Bogata gama wyposażenia Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid obejmuje także wszystkie układy kontroli dynamiki jazdy, skrętną tylną oś, wspomniane hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z tarczami hamulcowymi o średnicy 440 mm z przodu i 380 mm z tyłu oraz nagłośnienie Bose®.
Najzwinniejsza Panamera: GTS
GTS oznacza Gran Turismo Sport. Samochody Porsche z gamy GTS oferują dodatkowy ładunek sportowego charakteru i przyjemności z jazdy, a także wysoką użyteczność na co dzień. Zgodnie z tą koncepcją nowa Panamera GTS wyróżnia się podwoziem skonfigurowanym pod kątem wysokich osiągów, ekskluzywnym pakietem SportDesign oraz sportowym wnętrzem. To wyjątkowo purystyczny i zwinny wariant sportowej limuzyny. Główną rolę w zapewnieniu szczególnie intensywnych wrażeń z jazdy odgrywa mocny, wszechstronnie unowocześniony silnik V8 biturbo, który cechuje się liniowym oddawaniem mocy, wyraźnie odczuwalnym nawet przy prędkościach obrotowych powyżej 6000 obr./min.
Jednostka generuje moc 368 kW (500 KM), a więc o 20 KM wyższą niż napęd oferowany w poprzedniku. Przekłada się to na jeszcze lepsze właściwości jezdne i dynamikę, a także na lepszą efektywność. Czterodrzwiowy samochód sportowy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozwija prędkość maksymalną 302 km/h. Standardowy sportowy układ wydechowy został specjalnie opracowany, aby wygenerować mocny, emocjonujący krajobraz dźwiękowy.
Panamera GTS seryjnie oferuje dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami i PASM o szczególnie sportowej konfiguracji. W połączeniu ze zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz wzmocnionymi stabilizatorami zapewnia to zauważalnie bardziej bezpośrednią reakcje. Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego PTV Plus odpowiada za optymalny rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami. Zabiegi te pozwoliły zwiększyć stabilność i zmniejszyć przechyły poprzeczne i wzdłużne w całym zakresie prędkości. Dodatkowy potencjał dynamiki nie wiąże się ze znaczącym ograniczeniem komfortu jazdy.
Ekskluzywny design i wyposażenie w stylu GTS
W przypadku wszystkich linii modelowych modele Porsche GTS można rozpoznać po charakterystycznym sportowym wzornictwie. Czarne logo GTS po bokach i z tyłu samochodu, unikalny przedni pas, przyciemniane reflektory LED Matrix HD oraz tylne lampy, a także czerwone zaciski hamulców również nadają Porsche Panamera GTS niepowtarzalną tożsamość. Standardowy pakiet sportowy obejmuje także elementy wykończenia nadwozia w kolorze czarnym, o satynowo-matowym połysku. Należą do nich osłony progów, wstawki w przedniej sekcji, listwy wokół bocznych szyb oraz tylny zderzak. Aby stworzyć ekscytujący kontrast, końcówki sportowego układu wydechowego otrzymały wykończenie w kolorze Dark Bronze. Kolejnym efektownym akcentem są 21-calowe obręcze Turbo S mocowane centralną śrubą, lakierowane na odcień Anthracite Grey.
We wnętrzu Porsche szczodrze wykorzystuje przypominający zamsz materiał Race-Tex, który pokrywa podsufitkę, podłokietniki i panele drzwi, a także środkowe panele adaptacyjnych foteli sportowych z 18-kierunkową regulacją. Oferta obejmuje dwa specyficzne dla wariantu GTS pakiety wykończenia wnętrza, z elementami w kolorze Carmine Red lub Slate Grey Neo, który wykorzystano również dla dekoracyjnych przeszyć oraz pasów bezpieczeństwa. Dostępny jest też pakiet wykończenia wnętrza z matowego włókna węglowego. Standardowa specyfikacja Porsche Panamera GTS obejmuje nagłośnienie Bose® oraz pakiet Sport Chrono ze stoperem i funkcją push-to-pass.
Wprowadzenie na rynek i ceny
Panamera Turbo S E-Hybrid oraz Panamera GTS z nadwoziem sportowej limuzyny są już dostępne w sprzedaży. Oba modele oferują liczne elementy i funkcje znane z trzeciej generacji gran turismo Porsche. Należą do nich koncepcja obsługi Porsche Driver Experience, reflektory LED Matrix HD o wysokiej rozdzielczości i szczególnie dużym zasięgu, wszechstronnie rozszerzone funkcje łączności, takie jak pogłębiona integracja Apple CarPlay®, strumieniowe przesyłanie wideo na opcjonalnym wyświetlaczu dla pasażera oraz możliwość zdalnego parkowania samochodu za pomocą aplikacji na smartfonie. Panamera Turbo S E-Hybrid Executive z powiększonym rozstawem osi jest oferowana w zależności od rynku; czterostrefowa klimatyzacja automatyczna i duża konsola środkowa z tyłu są tu dostarczane w standardzie. Panamera GTS występuje wyłącznie jako sportowa limuzyna ze standardowym rozstawem osi.
Ceny Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid startują od 1 111 000 zł, a Panamera Turbo S E-Hybrid Executive – od 1 166 000 zł. Panamera GTS kosztuje od 764 000 zł. Dostawy rozpoczną się jesienią 2024 roku.