Samochód koncepcyjny XC60 wzbudzi z pewnością ogromne zainteresowanie na styczniowych Targach Motoryzacyjnych w Detroit. Auto to łączy w sobie właściwą dla XC wszechstronność i muskulaturę ze sportową charyzmą samochodu coupé.
"Myślę, iż będzie to kolejny samochód właściciela C30. Pod względem właściwości sportowych i przyjemności z jazdy dorównuje C30, jednak jego możliwości są o wiele większe.
Jednocześnie prezentowany obecnie samochód koncepcyjny daje bardzo dobre pojęcie o tym, jak będzie wyglądać "prawdziwy" XC60" – mówi Fredrik Arp, Prezes i CEO Volvo Cars. VCC spodziewa się, że nowe Volvo XC60 trafi do salonów samochodowych na początku 2009 roku.
Nowy samochód koncepcyjny Volvo pokazuje, że seryjne XC60 bez problemów zmierzy się z konkurencją w segmencie Small Premium Utility (średniej wielkości SUV-ów) uważanym w świecie motoryzacyjnym za najtrudniejszy i najszybciej rozrastający się segment rynku. Dziś liczy on zaledwie kilka modeli, lecz wszystko wskazuje, iż w ciągu najbliższych kilku lat powiększy się do co najmniej dziesięciu. Przewidywany wzrost sprzedaży tego segmentu pomiędzy 2007 a 2009 rokiem wyniesie 75% i osiągnie liczbę 443 000 samochodów.
"Widzimy tu duży potencjał. Samochód koncepcyjny dowodzi, że możemy i potrafimy stworzyć auto jeszcze bardziej sportowe i dynamiczne, a przy tym zachować najwyższy poziom bezpieczeństwa. Przykładem tego są zastosowane w XC60 przełomowe rozwiązania technologiczne zapobiegające kolizjom przy niewielkich prędkościach czyli układ City Safety (bezpieczeństwo w mieście)" - dodaje Fredrik Arp.
Automatyczne hamowanie
Jeśli auto jadące przed XC60 gwałtownie zahamuje a zainstalowany w nim system City Safety wyczuje, że kolizja jest prawdopodobna, układ przyhamuje umożliwiając kierowcy uniknięcie wypadku. Jeśli jednak system wyczuje, że kolizja jest wysoce prawdopodobna, samochód zahamuje automatycznie.City Safety działa przy prędkościach do 30 km/h. Jeśli różnica prędkości pomiędzy dwoma pojazdami jest mniejsza niż 15 km/h, system może pomóc kierowcy całkowicie uniknąć zderzenia.
Pomiędzy prędkościami 15 a 30 km/h koncentruje się na maksymalnym ograniczeniu szybkości jazdy przed zderzeniem.
XC60, podobnie jak niedawno wprowadzone Volvo C30, jest przeznaczone dla określonej grupy docelowej, oczekującej od ulubionych produktów atrakcyjnego wyglądu, silnej marki oraz zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Można by żartobliwie powiedzieć, że jest to ten typ klientów, którzy nawet przy śniadaniu posługują się mikroczipami. Ludzie ci dorastali w erze, w której produkty elektroniczne przeszły niewyobrażalną wręcz ewolucję. Każdy rok przynosił coraz to lepsze gadżety w coraz bardziej kompaktowych opakowaniach. Pokolenie to stale poszukuje nowości. Jednocześnie wywiera coraz większy wpływ na rynek, dysponuje stale rosnącą siłą nabywczą. Samochód przez nich wybierany powinien być atrakcyjny, elegancki i funkcjonalny.
Z koncepcyjnego punktu widzenia samochód XC60 jest niezwykle odważnym projektem. Łączy w sobie najlepsze elementy dwóch bardzo różnych i dynamicznych rodzajów aut. W dolnej części znajdziemy charakterystyczne dla XC "mięśnie". Auto ma wyjątkową postawę dzięki dużemu prześwitowi zawdzięczanemu dużym kołom. Powyżej talii, szlachetne linie przywodzą na myśl sylwetkę i sportową charyzmę eleganckiego coupé.
Studyjne XC60 ma wnętrze równie śmiałe jak nadwozie. Zwraca uwagę deska rozdzielcza i konsola środkowa, smukłe przednie i tylne siedzenia wyglądają jakby unosiły się w powietrzu.
"Samochód koncepcyjny nie tylko daje dobre pojęcie o planowanym wyglądzie XC60, lecz również daje wyobrażenie o linii przyszłych aut Volvo. Dzięki bardziej wyrazistemu dizajnowi nasze samochody będą bardziej ekstrawertyczne. Dziś można rozpoznać samochód Volvo z odległości 50 metrów. Ja chciałbym doprowadzić do sytuacji, w której ludzie będą je odróżniać spośród innych pojazdów z dwa razy większej odległości"– komentuje Steve Mattin, dyrektor ds. projektowych w Volvo Cars.
Volvo Car Corporation może ogłosić, iż rodzina XC, w skład której wchodzą XC70 i XC90, powiększy się dzięki XC60 z początkiem 2009 roku. Samochód ten, podobnie jak dwa pozostałe auta z gamy XC bazuje na technologii samochodów osobowych. Dzięki czemu możliwe jest połączenie niezwykłej wytrzymałości z dynamicznymi i ekscytującymi właściwościami jezdnymi.
"Chciałbym podkreślić, że w projekcie XC60, tak jak i w projekcie C30, koncentrujemy się przede wszystkim na stylu życia grupy docelowej, a nie jej wieku. Poszerzamy naszą gamę modeli, by przyciągnąć jeszcze więcej klientów prowadzących aktywne życie w mieście. XC60 podobnie jak C30 odgrywa istotną rolę w naszych planów zwiększenia sprzedaży" – mówi Fredrik Arp.