Volvo Cars od kilku lat mocno inwestuje w rozwój nowych technologii. Są to systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę, ale także systemy informacyjno-rozrywkowe oraz wszelkie inne funkcje, które jeszcze niedawno były dostępne jedynie w smartfonach. Dzisiaj każdy nasz samochód ma setki elektronicznych udogodnień. Za pomocą aplikacji Volvo On Call można zdalnie sprawdzić lokalizację naszego auta, uruchomić silnik, czy przesłać docelowy punkt podróży bezpośrednio do nawigacji samochodu. Mamy też technologie ułatwiające parkowanie w najciaśniejszych miejscach, a także funkcje zapobiegające zderzeniom w sytuacjach, które zdawały się beznadziejne. I to my kilka lat temu oświadczyliśmy, że mnożenie fizycznych przycisków na desce rozdzielczej jest drogą donikąd. Postawiliśmy na duży, centralny ekran dotykowy o orientacji pionowej, przypominający markowy tablet.
Volvo XC60
Wszystkie te starania nie przeszły bez echa. Firma J.D. Power, badająca rynek aut, opublikowała raport US Tech Experience Index. Powstał na podstawie ankiet zerbanych od ponad 80 000 kierowców w Stanach Zjednoczonych. Oceniali swoje doświadczenia z nowymi technologiami w samochodach. Aby badanie było świeże i miarodajne, pod uwagę brano opinię nabywców aut z bieżącego roku modelowego, czyli 2020.
Ranking wygrało Volvo osiągając wynik 617 punktów na 1000 możliwych. Na drugim miejscu znalazła się niemiecka marka premium z wynikiem 583 punkty. Amerykański producent aut elektrycznych nie został zakwalifikowany do badania ze względów formalnych, ale podano także jego wynik – 593 punkty, czyli mniej niż Volvo.
Po lewej nowy system pokładowy w elektrycznym XC40 P8 Recharge, po prawej ekran dotykowy w V60 Cross Country
Kristin Kolodge, przedstawiciel J.D. Power, powiedział, że nowe technologie pozostają głównym czynnikiem decydującym o zakupie określonego auta. Jednak dla producentów samochodów niezwykle ważne jest zaoferowanie takich funkcji, które właściciele uznają za intuicyjne i niezawodne. Doświadczenie użytkownika decyduje o tym, czy z określonej funkcji technologicznej będzie korzystał, czy się zniechęci i zaprzestanie z niej korzystać.
Badanie dostarczyło również innych ciekawych spostrzeżeń. Na przykład wielu właścicieli ciepło wypowiadało się na temat kreatywnego wykorzystania technologii kamer – w tym naszego asystenta parkowania 360 °. Odpowiadało im także sterowanie gestami we wnętrzu, zamiast używania przycisków lub ekranów dotykowych.