W każdym samochodzie Volvo forma, funkcja i innowacje techniczne są w doskonałej harmonii. Dotyczy to zwłaszcza naszego nadchodzącego, w pełni elektrycznego Volvo EX90.
Skandynawskie podejście do projektowania jest proste. Ten nowy flagowy SUV Volvo ma spełniać określone zadanie: być eleganckim, wydajnym, w pełni elektrycznym samochodem rodzinnym, o wyższym standardzie bezpieczeństwa niż jakikolwiek inny samochód Volvo przed nim. Jednocześnie jak już wielokrotnie udowodnili projektanci Volvo praktyczność i bezpieczeństwo nie muszą być okupione estetyką.
Jednym z najbardziej wyrazistych przykładów jest sposób, w jaki zintegrowany został LiDAR, który jest standardowym wyposażeniem Volvo EX90. LiDAR to system zdalnego wykrywania, który wykorzystuje impulsowy laser do precyzyjnego pomiaru zasięgu i może wykryć na przykład pieszych w odległości do 250 metrów.
LiDAR zintegrowany z linią dachu
"Wyzwaniem projektowym było zintegrowanie LiDARu w sposób, który zarówno dobrze wygląda, jak i jest optymalny dla jego zastosowań w zakresie bezpieczeństwa" - mówi T. Jon Mayer, nasz szef działu projektowania zewnętrznego.
"To oczy samochodu i choć można by je umieścić w okolicach kratki, co byłoby równoznaczne z posiadaniem oczu na kolanach, to znacznie bardziej sensowne jest posiadanie ich jak najwyżej na wysokości głowy, aby można było zobaczyć jak najwięcej. Dlatego też, wraz z naszymi inżynierami, zdecydowaliśmy się zintegrować go w linii dachu, aby zmaksymalizować skuteczność."
Opływowy kształt, aby zwiększyć zasięg
Kiedy kształtuje się i formuje wygląd zewnętrzny samochodu elektrycznego, stwarza to okazję do wykorzystania designu w celu zwiększenia jego wydajności. Dobry samochód elektryczny ma gładką i opływową sylwetkę, ponieważ opór aerodynamiczny jest wrogiem wydajności. Volvo EX90 zaprojektowano więc z myślą o optymalizacji zasięgu jazdy, koncentrując się na zmniejszeniu oporu powietrza i oporu wiatru.
Płaskie powierzchnie boku pojazdu
Smukły i zaokrąglony przód w połączeniu z takimi elementami jak zlicowane szyby i klamki drzwi, zapewnia nieprzerwany przepływ powietrza w kierunku tyłu. Są to rzeczy, które wpływają na tzw. współczynnik oporu powietrza, używany do zobrazowania efektywności aerodynamicznej samochodu.
Dzięki tym zabiegom Volvo EX90 uzyskało współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,29 - dla niewtajemniczonych jest to bardzo konkurencyjna wartość dla dużego, 7-miejscowego SUV-a.
Obramowanie grilla w kolorze nadwozia
"Czerpaliśmy inspirację z projektowania jachtów, aby nakreślić piękne i zgrabne proporcje Volvo EX90" - mówi T. Jon Mayer.
"Jeśli spojrzeć na przód, to jest on dumny i pewny siebie, inspirowany zdolnością żaglówki do przebijania się przez trzaskające fale oceanu. Jest też bardziej zaokrąglony, co pozwala na bardziej efektywny przepływ powietrza wokół samochodu."
Spokojna i stonowana pewność siebie
Wiele decyzji projektowych w Volvo EX90 ma swoje źródło w skandynawskich korzeniach producenta.
Długie i jasne dni skandynawskiego lata, które wraz ze zmianą pór roku odbijają się w ciemnych i ponurych zimach, zainspirowały projektantów do zamontowania panoramicznego dachu i dużej ilości szkła w kabinie, które wpuszcza do środka jak najwięcej światła.
Te zimy są nie tylko ciemne, ale i zimne. Kiedy wyobrażamy sobie przenikający chłód na zewnątrz, łatwo jest wyobrazić sobie przytulny kominek.
"Włożyliśmy wiele wysiłku w oświetlenie wewnątrz EX90, starając się stworzyć ciepłe wnętrze i nieco chłodniejszy wyraz dla wyglądu zewnętrznego" - mówi T. Jon Mayer.
"Jest to również związane z tym, jak mogą być postrzegani mieszkańcy Skandynawii. Panuje tam spokój i pewność siebie, która na początku może wydawać się zimna, ale kiedy już poznasz ludzi, okazuje się, że są naprawdę ciepli. Ta sama pewność siebie jest dokładnie tym, co staramy się przekazać w wyrazie naszych samochodów."
Nadchodzące Volvo EX90 zostanie ujawnione 9 listopada o godzinie 15:00 CET, podczas specjalnej imprezy w centrum Sztokholmu.